Как да преборим киселинния рефлукс

14.01.2019
Бързото лягане след хранене също е предпоставка за получаване на киселини. Непланиран натиск или по невнимание притискане на корема също може да провокира киселинен рефлукс.

Знаете ли, че най-продаваното хапче в САЩ е срещу киселини? Съединените американски щати не са единствената страна, в която това здравословно неразположение е толкова често срещано. Ако самите вие се оплаквате от това състояние, съветваме ви горещо да прочетете статията ни. Решихме да обсъдим няколко ефективни решения, с които ще преборите киселинния рефлукс и ще живеете по-спокойно.

Малко информация за киселините

Киселините, или киселинният рефлукс, са най-често срещаното нарушение на храносмилателния тракт. Почти всеки един човек на планетата ги е изпитвал в малка или голяма степен. Те се проявяват, когато стомашната киселина (която се използва за смилане на приетата храна) се изкачва нагоре по хранопровода и достига до гърлото. Най-характерните симптоми на киселинния рефлукс се изразяват в:

  • Киселинност (чувство за горчив вкус, парене или напрежение в гръдния кош и гърлото след ядене)
  • Регургитации на храна (повръщане)
  • Гадене с кисел вкус в устата
  • Изпитване на затруднения с преглъщането на храна
  • Рефлукс
Паренето е един от характерните симптоми на киселинния рефлукс.

Гастроезофагеална рефлуксна болест

Когато един човек страда от киселини поне веднъж седмично, обикновено това е свързано с гастроезофагеален рефлукс. Половината население на САЩ се оплаква от киселини, като близо 20 % страдат от гастроезофагеален рефлукс. Знаем, че американските практики на хранене не са от най-здравословните в света, но въпреки това и на други места по света се регистрират чести случаи на проблеми с киселинния рефлукс. Например, Испания.

Когато преглъщаме храната, тя се движи надолу по хранопровода, през сфинктера на гърлото и попада в стомаха. Сфинктерът формира бариера или похлупак, който се отваря и затваря всеки път, щом премине храна през него. Дълъг е около 7 см и работата му се състои в осъществяване на контрол върху постъпващата храна в стомаха и предпазването от връщане на храна обратно по хранопровода.

Сфинктерът е мускул, неговата сила или способност на затваряне е различна при отделните хора.В някои случаи, причината за киселинния рефлукс може да си крие в прекалено бързото поглъщане на храната. Съществуват определени храни или съставки, които редовно провокират рефлукс. Бързото лягане след хранене също е предпоставка за получаване на киселини. Непланиран натиск или по невнимание притискане на корема също може да провокира киселинен рефлукс.

Трябва да знаете, че стомахът съдържа много агресивни киселини, чиято работа е да смилат храната. Когато сфинктера на хранопровода не работи правилно, киселините се изкачват нагоре и предизвикат усещането за парене в гръдния кош. Помислете какво се случва, когато повръщате. Тогава вкусът в устата ви става кисел, а по гърлото си усещате парене. Това е така, тъй като приетата храна се е смесила вече със стомашната киселина.

Вижте още: Какво да ядем, когато имаме киселини

Схема на киселинния рефлукс.

Кога киселинният рефлукс се превръща в проблем?

Когато е толкова чест, че започват да се развиват рани и да страдате от хронично възпаление на хранопровода. При някои хора се развива дори езофагит или пък заболяванe на белите дробове! Киселините, които достигат устата ви, предизвикват ерозия на емайла на зъбите и лош дъх.

Ще се съгласите, че много хора неглежират киселините. Да, някои от нас отиват веднага при личния си лекар и търсят решение на проблема. Други обаче взимат нещата в свои ръце и дълго време страдат от киселини, подлагайки организма си на сериозен риск. Трети пък страдат от т.нар. „тих рефлукс” – той може да бъде регистрират единствено при анализ на нивото на pH и след ендоскопска тест.

Рефлуксът в живота ви

Още през първите дни след раждането си човекът се сблъсква с киселинния рефлукс. Това не е нещо лошо. Ако рефлуксът се наблюдава при малки деца от време на време, това също не е тревожно. Около 85 % от новородените връщат редовно част от приетата храна. Всичко това отминава до навършването на една годинка. Друга група хора, която изпитва киселинен рефлукс, са бременните жени. При тях рефлуксът се дължи на натиска, който плодът оказва върху стомаха им.

Всъщност, знаете ли кое е това състояние, което често се свързва с киселинния рефлукс? Затлъстяването. Излишното количество мазнини в областта на корема оказва натиск върху коремната кухина. Хората с наднормено тегло също така често ядат определени храни, които предразполагат към това състояние. Киселинният рефлукс може да се прояви по време на ранното детство, по време на тийнейджърските години и като възрастни.

Рефлуксът е част от живота. Струва си да отбележим, че хората над 60-годишна възраст често го изпитват. Това е така, тъй като в тази възраст горната част на хранопровода е отслабена и предразполага към връщане на стомашна киселина.

Прочетете и това: Открийте нова техника за лечение на патологичното затлъстяване без операция

Как да избегнем киселинния рефлукс?

Спазвайте балансирана диета

Киселините често се дължат на консумацията на определени храни и съставки, които редовно присъстват на трапезата ни. Има конкретни примери за храни, които предизвикват киселини – това е любимото ни кафе, ментата, шоколадът, доматеният сос, пикантните подправки, лютото и преработените млечни продукти. Затова е добро решение да заложите предимно на консумацията на плодове и зеленчуци, пълнозърнести храни, ядки и вода.

Подобрете хранителните си навици

Вече разполагате със списък с храни, които са рискови. Съветваме ви да ограничите консумацията им вечер преди лягане. Натъпкването с храна преди сън също не е добра идея, тъй като хоризонталното положение на тялото ви е предпоставка за получаване на киселини.

Затова заложете вечер на леки храни, съдържащи изобилие от зеленчуци и плодове. Съветваме ви да избегнете употребата на прекалено много алкохол и консумирането на фаст фууд. Уверете се, че вечерята ви нито е прекалено студена, нито прекалено гореща. Хранете се бавно, дъвчете спокойно и продължително преди да преглътнете.

Наспете се добре

След хранене (по обед или вечер) опитайте се да заделите малко време за почивка и освежаване. По този начин ще позволите на мускулите си да се отпуснат, особено на тези в хранопровода.

И накрая, съветваме ви да поддържане нивата на стрес възможно най-ниски. В противен случай  рефлуксът ще се превърне във ваш ежедневен гостенин. А както казахме по-рано, честите и хронични случаи на киселинен рефлукс предразполагат към развитието на сериозни и необратими заболявания.

 

  • Ernst, E., & Pittler, M. H. (2000). Efficacy of ginger for nausea and vomiting: A systematic review of randomized clinical trials. British Journal of Anaesthesia. https://doi.org/10.1093/oxfordjournals.bja.a013442
  • Kellerman, R., & Kintanar, T. (2017). Gastroesophageal Reflux Disease. Primary Care – Clinics in Office Practice. https://doi.org/10.1016/j.pop.2017.07.001
  • Craig, W. J. (1999). Health-promoting properties of common herbs. In American Journal of Clinical Nutrition. https://doi.org/10.1093/ajcn/70.3.491s