Четенето и воденето на дневник: „магически“ стратегии за здравословно когнитивно стареене

23.11.2017
Това ще ви помогне да се изразявате по-добре, а и да се отървете от стреса. Защо не опитате и вие?

Четенето и воденето на дневник е повече от просто хоби. Тези дейности ви помагат да изразявате себе си, да се освободите и да облекчите стреса.

Разбира се, всеки знае или е чувал за ползите от четенето и воденето на дневник. В края на краищата, това е практика, която може дори да се опитате да предадете на децата си.

Най-вероятно не сте се замисляли за нещо много важно –  четенето и писането могат да ви помогнат да имате по-гъвкав мозък с по-големи когнитивни умения.

Точно така: тези дейности ви помагат да забавите деменцията, свързана с остаряването.

Това не означава, че ще избегнете бъдещи невродегенеративни заболявания. Въпреки това ще отнеме повече време, докато се появят, а въздействията им няма да бъдат толкова тежки.

На свой ред удоволствието от воденето на дневник е много по-голямо от личния канал на изразяване. Това е свят на възможности, който вашата когнитивна система ще забележи.

Вижте и: 5 ефикасни начина за предпазване от деменция

Ако все още не комбинирате тези две здравословни упражнения, време е да започнете. Днес ще обясним защо.

Четенето и воденето на дневник е полезно за мозъка

Ние всички мечтаем да живеем дълги години. Въпреки това достигането на 80-90 годишна възраст не е от голяма полза, ако нямате добро качество на живот. Хроничните болки и сърдечно-съдовите заболявания са второстепенни за най-тъжното нещо, което може да ви се случи: загубата на паметта.

Разбира се, да си осигурите доволно и здраво ежедневие, докато времето минава, често зависи от текущия ви начин на живот.

Дейности като четене, писане и дори игра на карти или други игри с приятели могат да ви помогнат да поддържате по-гъвкав мозък.

Това заключение е постигнато чрез проучване, проведено през 2012 г. в Медицинския център на университета „Ръш“ в Чикаго.

Главният изследовател д-р Константинос Арфанакис, експерт по деменция и други проблеми с паметта, подкрепя връзката между четенето и писането, когато става дума за поддържането на здрав мозък.

Нека разгледаме данните по-долу.

воденето на дневник спомага за по-добри когнитивни процеси

Бялото вещество на мозъка

Бялото вещество се състои от тъкан, която образува част от централната нервна система. То заема пространството между вашия мозък и гръбначния мозък, и се формира чрез деликатна мрежа от аксони.

Тези аксони са разширенията на невроните и имат много специфична цел: осигуряване на оптимално разпространение на информацията чрез нервната система.

Въпреки това болести като болестта на Алцхаймер и множествена склероза могат да затруднят това.

Самото преминаване на времето също може да наруши съвършената комуникация, която имате, когато сте само на 20 или 30 години.

Една обогатяваща практика като четене и писане обаче, генерира много активност в тази част на мозъка. Укрепва го.

Това създава това, което невролозите наричат „анизотрофия“. На нивото на мозъка това повишава свързаността, еластичността и подобреното предаване на информация.

Тези видове дейности не само генерират нови невронни връзки. Освен това трябва да разгледаме емоционалния компонент.

Умствената релаксация, която се произвежда, когато четете или пишете вашите тревоги в дневник генерира и някои метаболични промени в мозъка ви: хипокампусът създава нови връзки и увеличава ендорфините.

воденето на дневник увеличава невронните връзки и ендорфините в мозъка

Воденето на дневник ви помага да се грижите за вашето здраве и емоции

Според различни изследвания за психичното здраве, като например това, публикувано в списанието BJPsych, отделянето на няколко минути всеки ден за записване на вашите мисли и емоции също ви помага да поддържате мозъка по-млад.

В този случай говорим за изразително писане. Това е частен канал, в който организирате идеи, предавате нови емоции, страхове, проекти или цели. Това е терапевтична техника, която много хора извършват от години.

Ако превърнете това упражнение в нещо, което правите всеки ден през целия си живот, вашите когнитивни процеси ще се усъвършенстват. Това ще укрепи способността ви за анализ, управление на емоциите и стреса.

Препоръчваме: Как да подобрите паметта си със 7 лесни упражнения

Всички тези неща са положителни измерения за запазване на мозъка ви от бързия ход на времето. Четенето и писането се допълват взаимно.

Ако помислите за това, всеки човек, който обича да чете, също обича да пише от време на време. Той също така обича да слуша разкази и да се изразява.

Не забравяйте, че ако не използвате мозъка си, той атрофира. Мозък, който само пази притеснения и обсебващи мисли, се забавя. Така човек започва да губи способността си да реагира.

За щастие всичко зависи от вас, и за да го избегнете, прочетете книга или вземете тетрадка. Вашият мозък ще ви благодари!

  • Anil K. Vasireddi, B.S., Shengwei Zhang, B.Eng., David A. Bennett, M.D., and Debra A. Fleischman, Ph.D. Reading, Writing and Playing Games May Help Aging Brains Stay Healthy. https://www.rush.edu/news/press-releases/reading-writing-and-playing-games-may-help-aging-brains-stay-healthy
  • Karen A. Baikie and Kay Wilhelm. Emotional and physical health benefits of expressive writing. https://doi.org/10.1192/apt.11.5.338
  • Writing and Cognition. Mark Torrance, Luuk van Waes and David Galbraith.