7 сериозни последици от недоспиване

11 Декември, 2018
Липсата на сън води до увреждане на мозъка

Повечето от нас в някакъв момент от живота са изпитвали симптомите на недоспиване. Лошото и недостатъчно спане могат да нарушат концентрацията. Може да доведат до усещането за тромавост, замаяност и непреодолима умора. Да не говорим, че на следващата сутрин тежката нощ е изписана на лицето. Знаете ли обаче, че липсата на сън може да резултира в редица сериозни дълготрайни последици за здравето?

Според Световната здравна организация (СЗО) човек трябва да си набавя между 7 и 8 часа сън всяка вечер, за да поддържа добро физическо, емоционално и психическо здраве. Независимо от това, работата, начинът на живот и технологиите са довели до намаляване броя на часовете сън всяка нощ. Все повече хора се оплакват, че качеството им на спане не е добро.

Едно скорошно проучване от Университета на Тексас е установило, че хората, които не получават необходимия минимален брой часове сън на нощ 7 последователни вечери, създават генетични изменения. Те биха могли да доведат до сериозни здравословни проблеми като затлъстяване, сърдечно-съдови заболявания, загуба на паметта. Ако спите 6 часа или по-малко на вечер, със сигурност трябва да сте наясно със сериозните рискове за здравето.

7 сериозни последици от недоспиване

Повишен риск от инсулт

инсулти

 

Едно проучване от клиниката Майо в САЩ е установило, че хората, които страдат от недоспиване, са подложени на повишен риск от инсулт. Възрастните, които спят 6 часа или по-малко на нощ, са до 4 пъти по-податливи на симптомите на инсулт.

Риск от затлъстяване

Хората, които изпитват трудности да спят през нощта или които спят по-малко от 6 часа на нощ, са склонни към по-силен апетит и по-изразено желание за калорични храни. Липсата на сън, от която те страдат, води до редица хормонални промени, които, от своя страна, се отразяват на апетита.

Честото недоспиване може да има дълготрайни последици, свързани със затлъстяване. Според редица изследвания липсата на сън с добро качество предизвиква значителни промени в нивата на грелин и лептин в организма. Тези хормони отговарят за регулирането на апетита.

Повишен риск от диабет

Диабет при недоспиване

Изследване на Центъра за контрол на заболяванията е установило, че лошото качество на съня се свързва с повишен риск от хронични заболявания като диабет тип 2. Хората, които страдат от лошо качество на съня, също така са по-малко чувствителни към инсулин.

Загуба на паметта

Не е тайна, че лошият сън може да ви накара да се почувствате по-разсеяни и по-малко концентрирани. Това, което повечето хора не знаят е, че в дългосрочен план, те могат да развият сериозни когнитивни проблеми в резултат на недоспиване.

Дори ако от време на време прескачате една нощ, без да спите, това може да доведе до загуба на мозъчна тъкан. Когато не успеем да заспим, количеството на кръвта в мозъчните молекули се увеличава. По този начин причинява увреждане на мозъка. Изследване, извършено от Университета на Калифорния, е установило, че липсата на сън води до увреждане на мозъка.

Повишен риск от настинка

Грип

Сънят, който е по-кратък от нужните часове, отслабва имунната система. Това ви прави по-податливи на настинки или грип. Тези резултати са разкрити от проучване, проведено от университета Карнеги Мелън.

Прочетете още: 4 супи срещу настинка

Заболяване на сърцето

Когато не си набавяте достатъчно сън, тялото произвежда повече химични вещества и хормони, които могат да ви накарат да страдате от сърдечно-съдови заболявания. Това заключение става ясно от изследване, публикувано в Европейски вестник по кардиология. В него се твърди, че хората, които спят по-малко от 6 часа на нощ, са до 48% по-склонни да страдат от сърдечно-съдови заболявания.

От друга страна, изследване, публикувано от Здравни публикации от Харвард, съобщава, че липсата на сън се свързва с високо кръвно налягане, запушени артерии и сърдечна недостатъчност.

Вижте още: Сърдечните заболявания не засягат само сърцето ви

Възможен повишен риск от рак

Рак

Американски проучвания за ракови болести предупреждават, че недостатъчният сън може да бъде свързан с риск от рак на червата или гърдата.

  • Somerville, W. F. (1925). Sleep and sleeplessness. British Medical Journal. https://doi.org/10.1136/bmj.1.3361.1020-a
  • Morin, C. M., Drake, C. L., Harvey, A. G., Krystal, A. D., Manber, R., Riemann, D., & Spiegelhalder, K. (2015). Insomnia disorder. Nature Reviews Disease Primers. https://doi.org/10.1038/nrdp.2015.26
  • Mitler, M. M., & Miller, J. C. (1996). Methods of testing for sleeplessness. Behavioral Medicine. https://doi.org/10.1080/08964289.1996.9933755