7 съвета за предотвратяване появата на артроза

· 17.01.2019
Имайки в предвид, че артрозата може сериозно да навреди на здравето ни, е добре да вземем мерки, за да предотвратим появата й. Или поне – да я забавим максимално.

Търсите начини за предотвратяване появата на артроза?

Артрозата е заболяване на костната система, засягащо жените и мъжете в по-напреднала възраст. Причината за появата й е увреждането на хрущялите и съседните кости. Още интересна информация за това заболяване можете да получите от сайта Simptomi.bg.

Увреждането на хрущялите обикновено се проявява с по-ясни признаци на възраст между 50-55 години.

  • Хрущялите се състоят от колаген, чиято основна функция е предотвратяване триенето между костите.
  • Когато тази тъкан намалее или се увреди се появява болка, породена от триенето между костите. А това е основната причина за възпаление и деформиране на ставите.

Ако това заболяване стане хронично може да повлияе на подвижността на страдащия, затова трябва да бъде лекувано навреме. Ето защо не трябва да пренебрегваме болката и проблемите със ставите. Най-добре е да вземем необходимите превантивни мерки, за да избегнем последващо лечение.

Как да разберете дали страдате от артроза?

Въпреки че артрозата не показва явни признаци при по-младите хора, обикновено симптомите й започват да се проявяват в определени стави. Ето на кои части на тялото си трябва да обърнете внимание:

Съвети за предотвратяване появата на артроза

1.Прием на калций

Приемът на калций е жизненоважен за здравето на костите ни. Затова трябва да присъства в ежедневното ни меню.

Освен че ни помага да се предпазим от появата на артроза, този минерал предотвратява  и забавя редица други дегенеративни заболявания като остеопорозата. А тя се среща често при жените. Нерядко се налага приемът на калций под формата на добавки.

Прочетете и: Набавете повече калций с тези семена

2.Меню богато на зеленчуци

Трябва да консумирате достатъчно плодове и зеленчуци. Те ни осигуряват много витамини и минерали, както на костите така и на тялото като цяло.

Сред най-богатите на витамин C плодове и зеленчуци откриваме:

  • Цитрусовите плодове (портокал, грейпфрут, мандарина)
  • Ягоди
  • Целина
  • Моркови
  • Зеле
  • Броколиплодове и артроза

3.Отслабване

Наднорменото тегло е често срещан здравословен проблем в наши дни и е друг фактор за появата на това заболяване.

Излишните килограми оказват допълнителен натиск върху коленете, които поддържат тялото ни изправено и така увреждат хрущялите ни.

4.Упражнения

Ежедневните упражнения са начин за избягване появата на този тип заболявания, стига да практикувате подходящите такива по правилен начин. Ако тренирате във фитнес трябва да имате правилна стойка, за да не увредите костите и хрущялите си.

Когато тичате трябва да обръщате внимание на крачките, които правите и да изчислявате пробяганото разстояние в зависимост от теглото си. Сред подходящите упражнения са и:

  • Пилатес
  • Йога
  • Стречинг
  • Плуване

Препоръчваме ви да прочетете и: Емоционалните ползи от йогата

спортуването е важен фактор за предотвратяване появата на артроза5.Правилна поза

За хората, работещи седнали по цял ден, правилната поза е нещо много важно. Трябва да се уверите, че столът ви е ергономичен и че седите правилно върху него.

Съветваме ви да си правите почивки на всеки час или на всеки петдесет минути и да изпълнявате упражнения за разтягане, преди отново да пристъпите към работата си. Ако имате неправилна стойка, породена от работата или от правенето на дадени упражнения, сте по-предразположени към появата на артроза.

6. Посещение на лекар

Когато усетите болка е добре да посетите лекар специалист. Той ще прецени дали страдате от дадено заболяване и ще оцени степента на проявата му. Освен това ще ви предпише адекватно лечение за облекчаване на болката при необходимост. И най-вероятно ще се наложи да посетите лекаря още няколко пъти, за да проследи хода на заболяването.

Ако сте имали фрактура или травма, които не са били правилно лекувани, може да се появи артроза заради непълното възстановяване на хрущяла.

7. Грижа за хрущялите

Има много хранителни добавки с грижа за здравето на тялото ни. В този случай ви препоръчваме да приемате такива съдържащи глюкозамин, хидролизиран колаген и хиалуронова киселина. По този начин ще се погрижите и ще подхраните хрущялите, покриващи костите в тялото ни.

Даваме ви всички тези полезни съвети, но не трябва да забравяте, че за да се радвате на добро здраве трябва да водите и здравословен начин на живот, да се храните правилно и да промените вредните си навици. Запомнете, че при появата на каквито и да е било симптоми трябва да посетите лекар, който да прецени състоянието ви и да ви предпише необходимото лечение.

  • Alonso, A.; Álvaro-Gracia, J. M.; Andreu, J. L. et al. (2000). Manual S.E.R. de las enfermedades reumáticas. Madrid: Sociedad Española de Reumatología.
  • McAlindon, T. E., et al. (2000). “Glucosamine and chondroitin for treatment of osteoarthritis: a systematic quality assessment and meta-analysis”, JAMA, 283 (11): 1469-1475.
  • Zhang, W., and Moskowitz, R. W. (2007). “OARSI recommendations for the management of hip and knee osteoarthritis, Part I: Critical appraisal of existing treatment guidelines and systematic review of current research evidence activity”, Osteoarthritis and Cartilage, 15: 981-999.