5 храни, които да добавите към закуската, за да преборите артрита

29 Януари, 2019
Овесените ядки винаги са чудесна опция! Комбинирайте ги с плодове и мед. Също така антиоксидантите в кафето ще ви предпазят от клетъчни увреждания, затова не се лишавайте от него.

Едно нещо, което трябва да знаем за артрита е, че не може да бъде излекуван. Но това не пречи да се третира ежедневно, за да се подобри качеството на живот на тези, които страдат от него. Вижте какви храни трябвя да добавите към вашата диета, като превенция или за облекчаване на състоянието ви.

Това е изключително често срещано заболяване. Въпреки това все още не е напълно разгадано. Когато говорим за артрита, първото нещо, за което обикновено се сещаме, е класическото подуване и деформация, които засягат пръстите на ръцете.

Въпреки това, когато говорим за “артрит”, не говорим само за едно състояние. Всъщност има над 100 различни типа артрит, както и други свързани заболявания.

Също така, това е състояние, което не засяга само възрастните хора. Има деца, които страдат от ревматоиден артрит и може да засегне хора и в ранна възраст. Дори спортистите могат да страдат от него.

В допълнение, важно е да не се забравя остеоартрита, най-разпространеният тип артрит, при който хрущялът губи своята сила и издръжливост.

Независимо дали страдате от възпалителен, инфекциозен или метаболитен артрит, винаги е важно да потърсите съвет от добре информирани медицински специалисти.

И от своя страна имаме едно много просто предложение за вас: обърнете внимание на това, което ядете. Започването на деня с подходяща закуска може да бъде от голяма помощ и ще обясним как.

Кои храни да добавите  към закуската си?

Всички знаем, че грижата за нашата диета няма да излекува артрита, но благодарение на свойствата на някои храни можем да постигнем следните резултати:

Намаляване на възпалението.

  • Укрепване на ставите.
  • Осигуряване храна за хрущялите.
  • Стимулиране производството на колаген.
  • Подсилване на имунната система.

Вижте кои храни е необходимо да добавите закуската си, за да започнете деня по най-добрия възможен начин.

1. Горски плодове

Чудесна идея е да добавите горски плодове към закуската си

По-голяма част от плодовете са много полезни в натурална форма. Но тези, които попадат в категорията “червени плодове” като например ягоди, череши, боровинки, сливи и грозде – са особено полезни за хората, които страдат от артрит.

  • Те са богати на антиоксиданти, както и на аскорбинова киселина (една от формите на витамин С).
  • Антоцианините и каротеноидите, както и техните многобройни съединения, които се съдържат в червените плодове, ни помагат да се борим със свободните радикали, които правят възпалението по-лошо.

Винаги е добре да ядете плодове, когато са изключително пресни. Въпреки това, тъй като много от тях не са лесно достъпни през цялата година, не се притеснявайте, ако трябва да ги купите замразени. Въпреки че витаминният заряд ще бъде по-нисък, те все още могат да бъдат голяма помощ.

2. Кафето? Да моля!

Не се притеснявайте: ако страдате от артрит, не е нужно да се лишите от кафе. Всъщност то е още по-необходимо! Ако го пиете умерено, особено в началото на деня, това може да бъде голяма помощ.

  • Кафето е богато на антиоксидантни полифеноли. Благодарение на това ни помага да се предпазим от клетъчните увреждания, да се борим срещу възпалението и да подобрим здравето на сърцето си.
  • За да постигнете максимални ползи от чаша кафе, важно е да помните да не добавяте бяла захар, сметана или пълномаслено мляко. Ако предпочитате кафето сладко, опитайте да добавите кафява захар, мед, кокосово масло или мляко, произведено от растителен продукт, като овес.

Вижте още: 7 учудващи причини кафето да е полезно за вас

3. Пълнозърнести храни

Препоръчително е да имате предвид факта, че пълнозърнестите храни са за предпочитане пред тези, които съдържат рафинирани брашна.

В рафинираните брашна триците и зародишите се отстраняват, а именно в тях  са концентрирани повечето от витамините, минералите и протеините.

Ако прекалявате с преработени храни като бял хляб и рафинирано бяло брашно, възпалението на ставите ще се увеличи. Ето защо трябва да се опитате да добавите някои от следните по-здравословни варианти в закуската:

  • Амарант: Това зърно е богато на протеини, има приятен вкус и е чудесна съставка, която може да се използва за вкусна закуска.
  • Овес: Това е вариант, който никога не се проваля. Комбинирайте го с ягоди, ябълки и мед за невероятно вкусна и здравословна закуска.
  • Елда: Това зърно е много богато на протеини и може да се използва за приготвянето на палачинки, крепове и мъфини.
  • Киноа: Това зърно има някои фантастични свойства, които се борят с възпалението, свързано с артрита.

Прочетете и това: Ползите от овесените ядки всеки ден

4. Сок от моркови

Ако имате проблеми при избора на вкусен натурален сок, който да придружава вашата закуска, обърнете внимание: морковът е най-добрият вариант.

Неговите естествени антиоксиданти, каротеноидите, витамините С, D и К и цялото количество минерали ще ви помогнат да се грижите за ставите и да увеличите производството на колаген. Морковите са наистина страхотни!

5. Шам фъстък

Шам фъстъкът е естествен източник на невероятни протеини

Изненадани ли сте? Много е вероятно във вашия случай вече да консумирате тези супер ядки: една шепа шам фъстък всеки ден прави чудеса, за да стимулира здравето на костите и ставите.

Шам фъстъкът е естествен източник на невероятни протеини, от които определено трябва да се възползвате, ако страдате от артрит.

Те са богати на калций, магнзий, цинк, витамин Е, фибри и алфа-липоева киселина (ALA). Всички те помагат да стимулирате имунната система.

И разбира се, трябва да добавим, че най-добрият начин е поддържането на балансирано и разнообразно хранене.

Ако добавите на първо място някои конкретни храни, които са богати на витамин С и са с противовъзпалителни свойства,  това ще помогнете да облекчите на симптомите на артрита.

Струва си да имате предвид тези храни за вашето здраве и благосъстояние.

  • Rutherford, A., Nikiphorou, E., & Galloway, J. (2017). Rheumatoid arthritis. In Comorbidity in Rheumatic Diseases. https://doi.org/10.1007/978-3-319-59963-2_3
  • Kjeldsen-Kragh, J. (1999). Rheumatoid arthritis treated with vegetarian diets. In American Journal of Clinical Nutrition. https://doi.org/https://dx.doi.org/10.1093/ajcn/70.3.594s
  • Mueller, M., Hobiger, S., & Jungbauer, A. (2010). Anti-inflammatory activity of extracts from fruits, herbs and spices. Food Chemistry. https://doi.org/10.1016/j.foodchem.2010.03.041