3 послания, които да предадем на тийнейджъра

· 22.03.2016
Позитивната подкрепа е по-добро решение от наказанието

Отглеждането на тийнейджър не е лесно и изисква голяма доза търпение и съобразителност от страна на родителя – особено когато става дума за възпитаването на солидни ценности и поставянето на граници, така че детето да може да се превърне в зрял и отговорен човек. В днешната статия ще очертаем 3 основни послания, които да предадете на тийнейджъра.

Съвети за възпитание на тийнейджъра

полезни съвети за възпитанието на тийнейджъра

1.Дайте му повече свобода, но също така и повече отговорности

Дъщерите по принцип съзряват по-рано. Щом навършат 11 или 12-годишна възраст, те започват да изискват от родителите повече свобода. На момчетата им трябва малко повече време, за да станат като тях. Обикновено това се случва след 13-годишна възраст, и то без предупреждение. Тогава децата стават упорити и горделиви, реагират на нещата от живота по начин, който възрастните не могат да разберат.

Децата растат. Те навлизат в света на зрелите хора, но все още са деца по душа. Не им е никак лесно. Опитайте се да запомните, че понякога действията им се ръководят от хормоналните промени. Именно на това се дължат необичайните лични драми. Всичко това ще изчезне в момента, в който хормоните се балансират.

Тийнейджърът се нуждае от предоставяне на възможност да научава повече за себе си, да разполага с повече свобода и да открива последствията от действията си.

Прочетете и: 8 неща, които един баща трябва да направи, за да има силна дъщеря

Ценни насоки

  • Най-доброто нещо, което можете да направите като родител, е да помогнете на тийнейджъра да постигне баланс между свободата и отговорностите. Нека излиза навън през почивните дни, стига същевременно да се справя добре с уроците в училище. Накарайте го да разбере, че трябва да проявява уважение към определения от вас вечерен час, тъй като закъснението ще доведе до ограничаването на свободите.
  • Това, което един тийнейджър трябва да научи, е, че светът е пълнен с правила и изисквания, които важат за всеки – особено за възрастните хора. Зрелият човек се съобразява с правилата. Този принцип трябва да бъде научен в ранна възраст. Нещата не „падат просто така от небето“, защото така ни се иска. Тийнейджърите трябва да се научат да работят, ако искат да имат пари, които да вложат в храна, дрехи, забавления и т.н.
  • Трябва да научите тийнейджъра у дома да поема отговорност за своите действия. Запомнете едно – вие сте тези, които поставят стандарти, затова трябва да ги изисквате и прилагате постоянно. Ако постоянно променяте очакванията и изискванията си, това води до загуба на уважение от страна на тийнейджъра.

2.Позитивна подкрепа: по-добре от наказаниене се карайте и не наказвайте тийнейджъра

Някои родителите правят грешката постоянно да наказват своето дете в тийнейджърска възраст. Те му се карат, мъмрят го и му оказват негативно въздействие всеки път, когато е постъпило неправилно. Не правете това! Трябва да постигнете баланс. Ето един полезен пример: синът ви се проваля на изпит, прибира се у дома и ниската оценка е видна в бележника. Вие започвате да крещите колко е мързелив и как от него няма да излезе човек.

Това е нещо, което не бива да допускате. По този начин провокирате негативни емоции у детето. То губи самооценката си и започва да изпитва чувство на безнадеждност. Вместо това попитайте какво се е случило и се опитайте да стимулирате увереността му. Кажете му, че вярвате в него и че знаете, че следващия път ще се справи много по-добре, тъй като е способен да постигне успех, стига да го пожелае.

Когато тийнейджърът прави грешки, покажете му как да се справи по-добре. Не го заливайте с критика. Трябва да усвоите стратегия, която провокира подобряване на увереността, вместо постоянно да наказвате детето. Това е най-доброто нещо, което можете да направите.

Препоръчваме ви да прочетете и: Как да контролирате неподчинението на децата

3.Общувайте и градете довериепогрижете се за щастието на тийнейджъра

Винаги отделяйте известно време от деня си, което да прекарате в компанията на тийнейджъра у дома. Попитайте го как е минал денят му. Не го съдете, базирайки се на това, което е направил или не. Като родители вие трябва да напътствате децата си, а единственият начин да направите това успешно е като общувате с тях редовно и градите отношения, основани на доверие.

Опитайте се да предпазите тийнейджъра (независимо дали е момиче, или момче) от тенденцията да се затваря в собствената си стая, стоейки с часове пред компютъра или слушайки музика. Такъв тип деца излизат от „хралупата си“, само за да ядат и да се срещнат с приятелите си. Предпазете детето от самоизолация, като стимулирате семейните мероприятия у дома от най-ранната възраст.

По време на хранене изключвайте телевизора и общувайте с децата. Задавайте им въпроси за предпочитания, приятели, хора и идеи, от които се интересуват… окуражавайте ги да споделят случващото се в живота им, без да усещат натиск.

По този начин ще ги научите, че вие сте съюзник, а не враг, от когото могат да очакват само критика или наказание.

Изслушвайте децата, напътствайте ги, бъдете техни родители, но и най-добри приятели. Поставяйте граници, когато се налага, и давайте свобода, когато си я спечелят – чрез своите зрели постъпки и отговорно поведение.

И накрая

В заключение ще кажем, че отглеждането на тийнейджър е труден период от време. Няма перфектно ръководство как се прави. Обещаваме ви, че стига да бъдете оптимисти, показвате им любовта и уважението си, тийнейджърите ще се превърнат в зрели и отговорни хора.

Хората, които са истински щастливи, разбират, че за да преуспеят в живота, трябва да работят здраво. За да имат добри приятели, те трябва да ги уважават и разбират. Това ниво на емоционална интелигентност и съзнателност е нещо, което се гради в детска възраст.

И накрая, но не по важност, желателно е и двамата родители да са единодушни по отношение на възпитанието на своите деца. Заедно трябва да изразявате и защитавате основните ценности в живота.

  • Blakemore, S. J. (2011). Social-Cognitive Development during Adolescence. In Child Psychology and Psychiatry: Frameworks for Practice: Second Edition. https://doi.org/10.1002/9781119993971.ch11
  • Blakemore, S. J., & Robbins, T. W. (2012). Decision-making in the adolescent brain. Nature Neuroscience. https://doi.org/10.1038/nn.3177
  • Sessa, F. M. (2015). Adolescence. In Encyclopedia of Mental Health: Second Edition. https://doi.org/10.1016/B978-0-12-397045-9.00055-0