Храненето и здравето

20 Февруари, 2019
Съществуват няколко начина за разбор на това, което консумираме
 

Храненето играе важна роля за здравето, тъй като доставя на организма хранителни и други вещества, от които се нуждае, за да функционира правилно. Продължавайте да четете, за да научите повече за храненето и здравето – митове, факти и промени в хранителната пирамида.

Един от най-големите врагове на здравето е лошото хранене . Нездравословните продукти не съдържат хранителни вещества, а такива, които вредят на тялото.

Данните по отношение на неправилното хранене по света са наистина тревожни, тъй като темпото на ежедневието и икономическите интереси на хранително-вкусовата промишленост са накарали много хора да изберат бързата храна.

Пици, хамбургери, пържени храни, пържени картофи, хот-дог, преработени меса, сладкиши и безалкохолни напитки – са се превърнали в част от редовните хранителни навици и са бомба със закъснител за здравето.

Митове и факти за храненето и здравето

Темата е широко коментирана и всяка индивидуална диета трябва да се анализира за потенциални здравословни проблеми. Съществуват няколко начина за разбор на това, което консумираме. Той ще даде представа за факторите, разболяващи организма.

Протеини

Важно е да научите каква е разликата между протеините, от които тялото се нуждае, и недобрите за него. Растителните и тези в постното месо оказват положително въздействие върху организма, като му помагат да образува мускулна маса и да укрепва.

Червеното месо съдържа: токсични мазнини, антибиотици, разтворители, добавки и хормони, които влияят на храносмилателната система и предизвикват заболявания.

 

Няколко проучвания са установили, че консумацията на червено месо 5 пъти седмично увеличава риска от развитие на рак на дебелото черво ( с 4 пъти повече в сравнение с тези, които го ядат само веднъж седмично).

Прочетете и: Яжте повече протеини, като добавите тези 7 храни към вашата диета

Мляко

Храненето и здравето: мляко

В продължение на дълги години се е поддържала тезата, че млякото е от съществено значение за снабдяването на организма с достатъчно количество калций. Този факт днес се отхвърля. Не е необходимо да го консумирате, за да получите нужните количества калций.

Проучванията показват, че употребата му е свързана с появата на няколко здравословни проблеми в кръвоносната и дихателната система, както алергии и диабет.

Известно е, че млякото съдържа протеини като казеин, които могат да повлияят върху развитието на някои видове рак.

Вижте и: Хранителните алергени – кои са те и как да ги заменим

Захар

Този продукт е един от най-консумираните в света и един от най-вредните за организма. Захарта причинява пристрастяване и е основната причина за диабет. Диабетът засяга почти 300 милиона души по света и предизвиква 5 % от смъртните случаи всяка година.

 

Тя намалява имунната защита, подхранва раковите клетки, освобождава адреналин и причинява нервност и депресия.

Хранителната пирамида се е променила

Храненето

Първоначално хранителната пирамида е поставяла сладки в горната част, следвани от млечни продукти. След това са плодовете и зеленчуците и накрая – въглехидратите.

Днес хранителната пирамида е напълно променена. Въглехидратите са вече в горната част, следвани от млякото и червените вина. След това са ядки, птици, морски дарове и пълнозърнести храни.

Плодове, зеленчуци, зехтин и полезни омега-3 мазнини съставляват основата.

Всеки трябва да е наясно с вида храненето и с храната, която консумира. Да осигури на организма основните хранителни вещества, така че да може да изпълнява своите функции.

Липсата или почти липсата на хранителни вещества може да доведе до различни краткотрайни и дълготрайни здравословни проблеми, които могат да бъдат трудни за лечение. Неправилното хранене е водеща причина за затлъстяване, сърдечно-съдови заболявания, депресия и чернодробни и бъбречни проблеми.

Храните губят много от полезните свойства по време на обработката или готвенето. Препоръчват се органичните, защото съдържат по-малко добавки и не са подложени на торове и пестициди, влияещи на здравето.

 

Важно да се предприеме контрол върху храненето, особено когато страдате от хранително разстройство. Липсата на хранителни вещества в ежедневната диета трябва да бъдат запълнени с добавки. Идеалният вариант е – да бъдат приемани чрез естествените храни.

  • SACN, & Scientific Advisory Committee on Nutrition. (2015). Carbohydrates and Health. Carbohydrates and Health Scientific Advisory Committee on Nutrition.
  • Carr, T., & Descheemaeker, K. (2008). Nutrition and Health. Nutrition and Health. https://doi.org/10.1002/9780470690611
  • Amine, E. K., Baba, N. H., Belhadj, M., Deurenberg-Yap, M., Djazayery, A., Forrestre, T., … Yach, D. (2003). Diet, nutrition and the prevention of chronic diseases. World Health Organization – Technical Report Series.