Ехолалия: Видове, причини и лечение
Ехолалия (от гръцки ἠχώ, „ехо“ и от λαλιά „говор“) е говорно разстройство, което кара детето несъзнателно и неволно да повтаря думи, фрази, песни и разговори, чути от други хора, от радиото, или от телевизията. Това е често срещано при случаи на аутизъм, когато има забавяне на развитието на езика или увреждане на слуха.
Разбира се, децата естествено се учат, като повтарят, но ако са на повече от две години и половина, това е предупредителен знак. Страдащите от това разстройство говорят монотонно, някак механично, с еднакъв ритъм. Звуците може да се появят внезапно и без контекст.
Видове ехолалия
Класификацията на ехолалията отговаря на времеви, структурни или функционални критерии. По отношение на времето, тя се класифицира като незабавна или забавна. Ако се отнася до структурата, говорим за точно, намалено, усилено, смекчено или разширено ехо. Ехолалията може да бъде относително функционална или нефункционална.
Проявява се с местоименна инверсия или със затруднения в използването на лични местоимения и се характеризира с несъздаване на формални синтагми и изречения или с неологизми или думи, които само детето знае или управлява.
При разговор детето не намира темата и не се адаптира към ситуацията на разговор, не се генерира реципрочност или обмен и разговорът може да приключи внезапно или неуместно.
Нека да разгледаме подробно всички видове ехолалия:
Научете повече тук: Деца с аутизъм: 4 важни упражнения
Незабавна ехолалия
Незабавна ехолалия възниква, когато детето повтори последната чута сричка или дума. Ако попитаме “искаш ли да ядеш?” и детето повтаря “искаш ли да ядеш”, без да отговаря на въпроса, става въпрос за тази степен на ехолалия. Ако детето повтаря фразите, но също така добавя елементи, думи или фрази, това се нарича нюансирана ехолалия.
Забавена
В този случай детето може да повтаря фрази, думи, песни или разговори часове или дори дни по-късно. Това е по-сложен тип, защото включва използването на неотносителна и неактивна памет, но такава, която е способна да възпроизвежда звукови следи.
Функционална ехолалия
Когато е функционално, повторението на ехолалията се случва в контекст, който придава значение. То има или комуникативно, или саморегулиращо се намерение.
Родителите или болногледачите, които са наясно с харесванията или нехаресванията на детето, могат да предизвикат функционалността, като очакват, че ехото ще премине към ефективен отговор. Например, ако детето обича да рисува, представянето на изречения, придружени от материали за рисуване, ще даде на повтарящите се изречения референтни обекти и действия. Въпросът е да накарате детето да повтаря все по-рядко.
Смекчена или разширена
Този тип повторение включва възможността детето да въвежда нови или неповтарящи се елементи. Предполага се, че тази разновидност бележи началото на по-функционална употреба на езика.
Наистина, с увеличаването на уменията за разбиране ехолалията намалява. В тази пропорция се увеличава смекчената форма.
Какви са причините за ехолалия?
Този синдром може да има ендокринни, екологични или психосоматични причини. В случая на ендокринните жлези има присъща връзка между тях и психомоторното развитие, което действа върху растежа и езика. Ендокринната система възбужда или потиска производството на думи.
Причините от околната среда включват семейството на детето и социалната и културна среда. При определени обстоятелства това може да повлияе на нормалното им развитие.
Що се отнася до психосоматичните причини, ехолалия може да се наблюдава при кататонични, ступорни пациенти и при някои с органични мозъчни заболявания. Тук говорим за намалена умствена функция поради заболяване.
Нарушения, свързани с ехолалия
Ехолалията е симптом на големи патологии като разстройство от аутистичния спектър или ASD. Афазия, шизофрения, епилепсия и синдром на Турет също са свързани с появата й.
Разстройство от аутистичния спектър
ASD включва разстройства на неврологичното развитие, наблюдавани в комуникацията, интереса и поведенческите смущения. Повторенията се записват не само в речта, но и в движенията и по отношение на манипулирането на обекти.
Афазии
Афазиите са езикови нарушения, дължащи се на мозъчни лезии. В случаите на смесени транскортикални афазии пациентът с ехолалия не може да назовава изображения, но може да повтаря, рецитира, допълва думи и изречения.
Шизофрения и ехолалия
Хората с кататонична шизофрения, освен че остават във фиксирани позиции, се отдават на прекомерна активност или се противопоставят, като заемат твърда поза, често имат ехолалия. Съответно, те повтарят или имитират думи или движения на другите, което е известно като ехолалия.
Епилепсия
При епилепсия се наблюдава ехолалия, придружена от мудност и дисфагия. Свързва се също с автоматизъм на сукане, фини движения на очите или лицето или очно отклонение с нистагъм. Последното е, когато очите се движат по бърз и неконтролиран начин.
Синдром на Турет
Синдромът на Турет причинява внезапни, повтарящи се мускулни движения и подобни на тикове звуци. Последните са реакции на ехолалия, придружени от викове или псувни, които са известни като копролалия.
Как може да се лекува ехолалия?
Тъй като това е езиково разстройство, резултатите ще бъдат постигнати чрез работа с професионални логопеди и много търпение. Важно е да се определи езиковото ниво и какви инструкции може да изпълнява детето.
На лицето трябва да се задават ясни изречения и директни въпроси, за да няма място за съмнение или забавяне в разбирането на смисъла. От друга страна, родителите трябва да се опитат да разчитат на ехолалията, за да подсилят смисъла на това, което питат детето.
Например, трябва да избягвате отговорите „да“ или „не“ и да се опитвате да казвате твърдения като „Жаден съм, искам мляко“. След това детето с ехолалия може да отговори не с типичното „да“, а с пълната дума или фраза, съдържаща модулираното действие.
Трябва да се използват прости думи и кратки изречения. Поговорки, каламбури или фрази с двойно значение няма да бъдат разбрани или тълкувани.
Ехолалията може да бъде функционална
Повтарянето на думи или фрази е в основата на началото на езиковото обучение. Въпреки това, след като ехолалията бъде диагностицирана, родителите, полагащите грижи и учителите трябва да действат заедно, така че повторението да помогне на детето да се интегрира в комуникативната среда.
Според психолога Ана Сарагоса, обратното на ехолалията без логика е функционалната ехолалия. Детето е чуло дума и я преформулира в подходящ контекст. Това е факт за похвала (…) , така че детето да се чувства добре от напредъка си и да го повтаря.”
Ако има братя и сестри у дома, това е огромно предимство, защото те ще допринесат или ще дадат необходимите значения на думите в контекста. И ако имате нужда от допълнителни ресурси, криптограмите са много полезни. Представянето на действия със снимки и изображения, които обясняват думите, ще даде отговори, които проправят пътя за комуникативно взаимодействие.
Всички цитирани източници бяха добре прегледани от нашия екип, за да се гарантира тяхната качествена, надеждна, актуална и валидна информация. Библиографията на тази статия бе считана за надеждна и отговаряща на академичните или научни изисквания.
- García-de-la-Torre, M. P. (2002). Trastornos de la comunicación en el autismo. Disponible en: https://ruc.udc.es/dspace/bitstream/handle/2183/6911/RGP_8-29.pdf?sequence=1&isAllowed=y
- LÓPEZ, M. J. O. LA LOGOPEDIA EN LA ESCUELA: LOS TRASTORNOS DEL LENGUAJE. Disponible en: https://archivos.csif.es/archivos/andalucia/ensenanza/revistas/csicsif/revista/pdf/Numero_25/MARIA_J_ORANTES_1.pdf
- Menéndez, C., & Greif, V. (2017). Trastornos del espectro autista. Medicina Infantil, 24(2), 199-205. Disponible en: https://www.medicinainfantil.org.ar/images/stories/volumen/2017/xxiv_2_199.pdf
- Sarao-Pedrero, B. D. (2012). La ecolalia. Cinzontle, (10). Disponible en: https://revistas.ujat.mx/index.php/Cinzontle/article/view/2614/2045
- Zaragoza-Moyano, A. P. (2015). Análisis cualitativo del proceso de enseñanza-aprendizaje de un alumno con TEA en una escuela inclusiva: un estudio de casos. https://riuma.uma.es/xmlui/bitstream/handle/10630/12305/TD_ZARAGOZA_MOYANO_Ana_Paula.pdf?sequence=1&isAllowed=y