Дистанционната работа от вкъщи в условията на коронавируса: предизвикателства и очаквания

23.03.2020
Въпреки че не всички икономически сектори имат тази възможност, много компании избраха да работят от вкъщи, за да спомогнат овладяването на COVID-19 инфекцията. Това само по себе си обаче също се оказа предизвикателство.

Уинстън Чърчил някога е казал, че не се интересува от действията; това, което наистина го притеснява, е бездействието. Всяко предизвикателство, независимо дали икономическо, военно или социално, изисква от нас да го приемем и да се справим с  последващата от него промяна. Дистанционната работа от вкъщи и кризата с коронавируса са спешни проблеми, пред които е изправен целият свят в момента. Повечето страни ги приемат насериозно и това е нещо, за което всички ние трябва да бъдем готови.

Ясно е, че не всички икономически сектори или компании могат да си позволят тази опция. Въпреки това, по-голямата част от пазара на труда на практика е длъжна да го направи… ако не сега, то през следващите седмици. Може би смятате, че вдигаме излишен шум с това предложение? Ни най-малко. По-голямата част от стопанските субекти вече обсъждат предприемането на тази стъпка, и не само с цел превенция.

Има нещо, което трябва да разберем за света в наши дни, и това е взаимозависимостта между всичко. Класическата метафора за ефекта на пеперудата, която вече класически, описва това, което всички преживяваме много добре. Това, което се случва в една част на планетата, засяга друга част нея.

Това, което се случва в едно производство и бизнес сфера, стига до други страни и сектори. Пазарът на труда не е самотен остров; той представлява сложно изградена мрежа, която в много отношения прилича на  паяжината. Когато една част се разклати, това се отразява на цялата структура.

Наистина трябва да се обединим и да действаме отговорно, със съпричастност и мисъл за другите. Ако дистанционната работа от вкъщи би могла да влезе в действие за голям брой организации, това е стъпката, която трябва да предприемат и другите.

Това, което ни се случва днес, е предизвикателство, което също така може да ни донесе много положителни резултати в дългосрочен план. А сега нека анализираме с повече детайли казаното дотук.

Дистанционната работа от вкъщи и коронавируса: какви предизвикателства предстоят?

COVID-19 не е просто обикновен вирус. Появата му вече засегна много сектори в нашето общество: финанси, пазар на труда, туризъм, образование и, очевидно, здравеопазване.

Пред тази заплаха и несигурността, която тя създава, най-добрият отговор са съвместните действия. Мерките трябва да бъдат съгласувани с експерти, както и с твърдата увереност, че това предизвикателство ще бъде преодоляно.

Това следва да се изрази в промени по отношение пазара на труда, за да смекчат рисковете и, доколкото е възможно, да се задържи заразата на ниски нива. И, разбира се, една от възможностите, които компаниите възприемат, е дистанционната работа, наричана още работа от вкъщи.

Китай беше първата държава, която приложи тази стратегия. Нейните мерки помогнаха да се защитят и опазят няколко града и милиони хора. Много от компаниите все още работят ос отдалечен достъп, както и чрез видеоконференции и други методи за електронна комуникация.

Сега останалият свят започва да действа по същия начин. Ето какъв е опитът на компаниите до този момент:

Препоръчваме: Хаштаг #останетесивкъщи: Направете дома си свят на възможностите

Компаниите, предприели действия: работа от вкъщи

Дистанционната работа на фона на коронавирусната криза ни показва, че сме способни да приемем това предизвикателство. Може би обаче малко сме изостанали на практическо ниво.

Най-големият проблем днес е фактор, който е много трудно да бъде контролиран: страхът. Това кара много компании да изберат да преминат към дистанционната работа буквално от днес за утре.

  • Microsoft, Facebook, Amazon, CNN, Citigroup, Ford и Twitter помолиха своите служители да започнат да работят от вкъщи. Това ги принуди внезапно да премахнат аварийните протоколи в този тип ситуация. В резултат те откриха, че трябва да направят актуализация в много направления.
  • Много корпорации са избрали да изпратят служителите си у дома, докато се почистват и санират офисите.
  • Интервютата за работа на живо вече са забранени. Преди това възможността за избор на персонал чрез средство за отдалечен достъп е била възможна само в 20% от случаите и то в определени компании. Но сега това ще се практикува много по-често.
    Най-голямата японска рекламна агенция също вече е избрала опцията за дистанционна работа.
    Северна Италия, зоната в Европа, която в момента е с най-голям брой заразени хора, беше първото място на континента, поставено под карантина. Италия като цяло също прилага опцията за работа с отдалечен достъп.
    Бизнес пътуванията са ограничени. Повечето международни конференции, конгреси и панаири се закриват или отменят. Един от начините за продължаване на потока от комуникации и обратна връзка между бизнеса са телеконференциите.

Вижте и: Опасен ли е коронавирусът за децата

Дистанционната работа – нещо повече от това да работиш от вкъщи

Въпреки това, не всички категории професии могат да използват тази опция. В момента несъмнено най-уязвимата група са лекарите, медицинските сестри и останалите здравни работници. Също така, те носят най-голямата отговорност в момента.

Освен здравния сектор, за икономиката са важни и други сектори като търговията, транспорта и селското стопанство. За да продължим да функционираме, да сме снабдени с всичко необходимо и да сме уверени, че животът продължава да тече нормално. Всяка компания, която има възможност да извършва работата си от разстояние и от дома, просто ще трябва да предприеме тази стъпка.

Целта е проста: да се ограничи броят на заразените хора и в същото време да се действа в синхрон с всички останали компании, които също осъществяват работата си по този начин. Но как трябва да се случи това? Кои са истинските предизвикателства за дистанционната работа на фона на коронавирусната криза?

Дистанционната работа от вкъщи и короновируса: какви стратегии трябва да прилагаме?

Дистанционното работно място е нещо повече от работа от дома. Необходими са протокол, стратегия и последващи действия. По същия начин не можем да пренебрегнем настоящия контекст на самия COVID-19. Това са насоките, които трябва да вземем предвид:

  • Дистанционната работа се извършва под определени условия на труд, с които работникът трябва да е наясно.
  • Компаниите трябва да създадат позицията на e-Leader. Това е човекът, който ще проектира, контролира и оценява дистанционната работа в организацията.
  • Бизнесът трябва да създаде виртуални екипи, които да съставят конкретни цели и насоки, които да се прилагат между колегите и мениджърите.
  • Те трябва да създадат инструменти за анализ на напредъка, представянето и постиженията.
  • Управлението на времето е от решаващо значение: организиране както на индивидуална, така и на работа в екип.
  • Работникът трябва да е в състояние да раздели работните си задачи от семейния си живот и отговорностите си в него.
  • От страна на работника е необходимо да се развият умения като мотивация, нужна за този нов начин на работа. Други умения за развиване включват отговорност, креативност, правилна отдалечена комуникация, увереност и лоялност, наред с още други.

Прозрачност в общуването: съпричастността като ежедневен ресурс

И накрая, компании като Amazon, Uber или Microsoft ни предупредиха за нещо, което би създало проблем в тези условия. Работата от разстояние може да увеличи страха от вируса, а слуховете и погрешните интерпретации биха се разпространили лесно. Поради тази причина тези компании са обмислили създаването на виртуални пространства, където ръководството и служителите могат да изпращат и получават бележки.

Идеята им е по този начин да информират служителите си за това какви стъпки предприема организацията. Това ще включва информация за почистване на офиси, ограничаване на пътуванията в чужбина, както и дали има заразени хора в компанията. Целта е да се избегне паниката и да се потушат страховете от възможни съкращения или закриване на клонове, наред с всичко останало. Прозрачността създава доверие. Комуникацията с грижа създава положителни връзки в една организация.

В заключение, дистанционната работа в условията на коронавирусна криза вече е реалност. Ако се учим от този опит и действаме в синхрон, давайки всичко от себе си, тогава всички ще излезем по-силни. Време е да бъдете инициативни и да действате уверено.