Десет храни, които трябва да ядете срещу анемия

17.04.2019
Освен да консумирате храни, богати на желязо, трябва да включите в диетата си витамин C за борба с анемията, тъй като той помага за усвояване на желязото.

Какви храни трябва да консумирате срещу анемия?

Анемията е здравословен проблем, свързан с храненето. В много от случаите е предизвикана от неправилно хранене. Въпреки това, както може да провокира появата на анемия, храната може и да ви помогне да се справите с нея.

В тази статия ще споделим някои подробности, които трябва да знаете за анемията, както и ще ви дадем някои насоки, които ще ви помогнат да се преборите с нея.

Какво представлява анемията?

Анемията е състояние, характеризиращо се с намаляване на размера или на количеството червени кръвни телца. Също така за анемия е характерно ниското ниво на хемоглобина.

По принцип анемия възниква вследствие на неправилна диета, в която липсват микронутринети като желязо, фолиева киселина и витамин B12.

Видове анемия

Видове анемия

Най-често срещаният вид анемия е свързан с липсата на желязо. Може да се прояви, ако не консумирате храни, богати на този минерал, но може да бъде предизвикан и от нарушена функция на червата, която на свой ред пречи на усвояването на хранителните вещества.

Освен това този тип анемия може да бъде предизвикан от прекомерна загуба на кръв в случаи на кръвоизливи, операции или менструален цикъл.

Недостигът на желязо пречи на нормалното делене на червените кръвни телца. Следователно тялото произвежда по-малко кръвни клетки от необходимото. В допълнение към това, малкото количество телца, произведени от тялото ви, обикновено са малки като размер и с много ниски нива на хемоглобина.

Освен това анемията може да бъде причинена от недостиг на фолиева киселина или витамин B12. В първия случай тя се характеризира с органично генериране на еритроцити, които са големи, но много крехки.

Симптоми на анемия

Ето и основните симптоми на анемията:

  • Умора
  • Постоянно и силно усещане за студ
  • Сърцебиене
  • Главоболие

По принцип най-забележимият симптом е бледият цвят на кожата, въпреки че липсата на сила и настроение също са очевидни.

Вижте още: 7 начина за борба с желязо-дефицитната анемия без да вземате желязо

Диета за борба с анемията

Анемията е причинена от недостига или пълната липса на определени вещества. Ето защо, консумирането на храни, съдържащи тези витамини и минерали, може да ви помогне да се възстановите.

Първото, което трябва да научите, е какво е количеството, необходимо на организма ви ежедневно. Здравият човек, освен в специфични случаи като бременността, обикновено се нуждае от следните дневни количества:

  • Желязо: 8 мг при мъжете и 18 мг при жените
  • Фолиева киселина: около 400 мкг
  • Витамин B12: 2.4 мкг

Ето и някои от най-полезните храни, които могат да помогнат за понижаване на риска от анемия или за борба с нея:

1. Кълнове от люцерна срещу анемия

Кълновете от люцерна могат да осигурят до 1 мг желязо на 100 грама, които консумирате. Освен това те съдържат и витамин C, който ви помага да се борите с анемията, тъй като този витамин допринася за по-доброто усвояване на желязото.

2. Овес срещу анемия

Овес срещу анемия

На всеки 100 грама овес, който консумирате, осигурявате на тялото си около 5 мг желязо. По този начин порция овес може да ви осигури около 50% от дневния прием на желязо.

3. Червено месо срещу анемия

Червеното месо също съдържа желязо. На всеки 100 грама месо, получавате 3 мг желязо. Въпреки това, трябва да избирате месо с по-малко съдържание на мазнини.

4. Сушени смокини срещу анемия

Друга храна, която може да ви помогне да се справите с анемията, са сушените смокини, които съдържат 4,2 мг желязо на 100 грама. Пресните смокини също имат желязо, но в по-малко количество: 0,6 мг на 100 грама.

5. Киви срещу анемия

Киви срещу анемия

Кивито съдържа много витамин C: около 98 мг на 100 грама от този плод. Въпреки че не осигурява желязо, кивито снабдява с витамин C, който помага на тялото ви да абсорбира по-добре този минерал от други източници.

6. Леща срещу анемия

Лещата съдържа 3,3 мг желязо на 100 грама. Освен това има в състава си важни хранителни вещества като фолиева киселина и мед.

7. Бирена мая срещу анемия

Бирената мая съдържа голямо количество и разнообразни минерали, микроелементи и протеини. Също така осигурява и всички витамини от групата B.

8. Мисо срещу анемия

Мисо е подправка, приготвена от соя, зърнени култури и морска сол. Всички нейни форми осигуряват желязо, но най-полезна е Хатчо, тъй като съдържа 7,1 мг на 100 грама.

9. Шамфъстък срещу анемия

Шамфъстък

Шамфъстъкът може да ви помогне в борбата с анемията, защото съдържа 3,9 мг желязо на 100 грама.

Освен това осигурява около 1,2 мг мед на 100 грама, който е друг минерал, чийто недостиг може да предизвика анемия. Така, комбинацията от двете вещества може да помогне да се справите с анемията.

Прочетете и: 5 начина за повишаване на количеството на желязото в кръвта

10. Цвекло срещу анемия

Цвеклото осигурява 0,8 мг желязо на всеки 100 грама. Също така съдържа витамин C и фолиева киселина.

Комбинацията от всички тези хранителни вещества създава защитна бариера, която може да ви предпази от анемия. При всички случаи трябва да се консултирате със специалист, който може да ви помогне по време на процеса на възстановяване.

Специалистът ще ви каже какви храни трябва да консумирате според нуждите си. Не забравяйте, че трябва да следвате диета за борба с анемията по контролиран начин.