Bubble Worker Syndrome: какво представлява и как да се справим с него
На някои стени пише: “Дом, офис, спалня и работа: къде започва и свършва денят?”. Тази фраза се отнася до (и изобличава) недиференцираното време, до дейности, които се сливат в пространство, което преди това е било ограничено до определени функции. Така възниква Bubble Worker Syndrome, за човека, който не може да маркира граница между личния и служебния си живот, човекът, който е свързан през цялото време с работата си.
Разбира се, тази ситуация може да има своите предимства, но не е и без последствия. Особено по отношение на здравето. Нека видим какво представлява и какви стратегии можем да приложим, за да намерим баланс.
Какво представлява Bubble Worker Syndrome?
Този синдром се отнася до трудностите, които служителите срещат при прекъсването на връзката с работните си задължения.
Въпреки че не е нещо ново, този синдром се засили по време на пандемията. Дистанционната работа и сливането или размиването на границите между офлайн и онлайн световете осигуряват условията тази ситуация да бъде устойчива. Някои от признаците, които доказват синдрома, са следните:
- Загуба на интерес към всичко, което не касае работата.
- Обсесивна зависимост или контрол върху мобилния телефон, имейла и известията.
- Прекомерно използване на технологии и интернет. Човекът може да изпита силен дискомфорт, когато приложенията се сринат или wifi връзката е прекъсната.
- Нарушения на съня и апетита.
- Нарушения на настроението: стрес, тревожност, нервност.
- Обедняване в темите за разговор, тъй като всичко започва и свършва с работата.
Как да се справим с Bubble Worker Syndrome?
От описаните по-горе симптоми може да се очаква, че има последствия във всички сфери на живота. Говорим не само за по-ниска производителност и креативност в работата, тъй като никога не почиваме, но и за намеса в грижата за себе си и социалните взаимоотношения.
Разбира се, ежедневният стрес може да доведе и до проблеми с по-голяма тежест като депресия и тревожни разстройства. Ето някои препоръки, които трябва да имате предвид, за да се справите с въпросния синдром.
Прочетете и: Как правилно да контролирате стреса
Съставете ограничен списък със задачи
Избройте задълженията за изпълнение през деня. По този начин ще ви помогне да имате ясна представа за това, което трябва да решите, като приоритизирате важността му и избягвате да работите повече, отколкото трябва.
Запазете малко време за физическа активност
Ако ви е трудно да се ангажирате или обикновено я загърбвате, опитайте се да тренирате с някой друг. По този начин ще бъде по-трудно да отмените плана или да намерите извинения.
Излезте от дома си
Може би не ви е много интересно да излизате, но това е начин да избегнете изкушението да стоите пред компютъра. Добре е да се занимавате с дейности, без да носите мобилното си устройство със себе си. Например, отидете на разходка в парка и оставете мобилния си телефон у дома.
Препоръчваме ви и: Как да декорирате пространството за съвместна работа
Изберете моменти за почивка през работния ден
Можете да ги използвате, за да разтегнете тялото си, да слушате музика, да затворите очи и да дишате. Определете какво ви кара да се чувствате добре и отделете няколко минути, за да го направите.
Упражнението „не“
Както със себе си, така и с другите хора. Дори и да сте запалени по работата си, трябва да можете да поставите граници.
Не е необходимо да решавате всичко днес; също така не е погрешно да оставите имейл без отговор до сутринта. Освен това е добра идея да посочите часовете, в които сте на разположение, и да ги спазвате.
Bubble Worker Syndrome – обърнете внимание на работната си среда
Средата насърчава положителната атмосфера, ако вие сте лидерът. Грижата за вашите колеги също е начин да се грижите за себе си.
Ако всички поддържат натрапчиво темпо без почивки, стресът ще се увеличи. Ето защо, дори и да работят дистанционно, е важно да се осигурят пространства за неформално общуване, да отделят време за шеги, да има катарзис на работното място.
Предизвикателството да намериш баланс
Животът е като игра на жонглиране: за да продължим и да я спечелим, трябва да се опитаме да поддържаме баланса на всички цветни топки, без да обръщаме повече внимание на една, отколкото на друга. Тази метафора ни помага да мислим за различните пространства, в които се извършват нашите дейности. Работа и професионално развитие, взаимоотношения, грижа за себе си и здраве, приятелства, връзки.
Винаги, когато наблегнем твърде много на една от тези топки, пренебрегваме останалите и рискуваме те да паднат. Случва се понякога да паднат и въпреки че не се чупят, оставят следи.
Ето защо трябва да се опитаме да запазим време и място за всяко от нещата, дейностите и хората, които ни интересуват. Грижете се за тях, радвайте им се, свържете се с тях. Не трябва да бъркаме отделните части с цялото. Трябва да разберем, че въпреки че работата е значителна част от живота ни, тя не е целият ни живот.
И накрая, като общество, ние също имаме роля на мнение. Трябва да спрем да ценим “наличността” за работа 24/7, 365 дни в годината.
Всички цитирани източници бяха добре прегледани от нашия екип, за да се гарантира тяхната качествена, надеждна, актуална и валидна информация. Библиографията на тази статия бе считана за надеждна и отговаряща на академичните или научни изисквания.
- Osorio, J. E., & Cárdenas Niño, L. (2017). Estrés laboral: estudio de revisión. Diversitas: perspectivas en psicología, 13(1), 81-90.
- Silla, J. M. P. (2001). El estrés laboral: una perspectiva individual y colectiva. Prevención, trabajo y salud: Revista del Instituto Nacional de Seguridad e Higiene en el trabajo,(13), 18, 38.
- Jacobs, S., Johnson, C. & Hassell, K. (2018). Managing workplace stress in community pharmacy
organisations: lessons from a review of the wider stress management and prevention literature. International Journal of Pharmacy Practice. 26, pp28-38