Как правилно да контролирате стреса

03.05.2019
Сложните, изпълнени със стрес, ситуации могат малко по малко да ви уловят в капана си, ако не знаете как да се справяте с тях. Затова е важно да умеете да контролирате стреса.

Контролирането на стреса е сложно и може да се превърне в порочен кръг, който парадоксално, да води до създаването на още повече стрес. И докато наличието на определено ниво стрес се счита за полезно, тъй като ни помага да се справим с трудните ситуации, като явяването на изпит или отговорностите в работа, стресът може да се превърне в бич, ако не бъде контролиран. За щастие има редица техники и навици, които могат да ви помогнат да контролирате стреса, за да не парализира живота ви, карайки ви да реагирате неадекватно. Нерядко стресът води и до появата на редица заболявания.

Проблемите причинени от стресаЗа съжаление стресът присъства в ежедневието ни.

Стресът представлява нормална реакция на организма в трудни, сложни ситуации.

Доктор Ханс Селие говори за три стадия на стрес, определящи различните състояния, в които се намираме, когато попаднем в стресови ситуации:

1.Тревога

Тя представлява мигновената реакция на организма в опасна или трудна ситуация. Сърдечният ритъм се повишава, освобождава се по-голямо количество от хормона кортизол, адреналинът в организма се повишава, позволявайки ни да реагираме по-бързо.

2.Съпротива

След първоначалния импулс е нормално тялото ни да се отпусне и да възстанови нормалната си работа. Но, ако не сме се справили със ситуацията, водеща до появата на стрес, организмът ни ще продължава да се намира в състояние на тревожност, водещо до високо кръвно налягане и повишаване нивата на определени хормони.

3.Изтощение

Стресът става хроничен и тялото ни изчерпва защитните си сили. В този етап се наблюдават следните емоционални и физически прояви:

  • Изтощение
  • Депресия
  • Силна умора
  • Тревожност
  • Отслабнала имунна система
  • Проблеми на стомашно чревния тракт и сърцето

Стресовите ситуации често са неизбежни, но ако намерите начин да се справяте с тях, много от негативните последици могат да бъдат избегнати или поне действието им да бъде ограничено.

Как да контролирате стресаИма различни техники и навици, с които да контролирате стреса по-лесно.

Американската психологична асоциация (АПА) твърди, че има различни видове стрес и че всеки човек трябва да намери собствен начин за контролирането му. Затова всеки трябва да открие причините за появата на стрес, за да може да ограничи влиянието му.

Ето няколко съвета:

Ограничете временно съприкосновението си със стресиращия фактор

След като откриете коя е причината за пораждането на стреса, стойте максимално далеч от нея. Не става въпрос да избягвате решаването на проблем, зависещ от вас. Просто дайте на ума си малко почивка.

Прочетете и: Подходящи храни при тревожност

СпортувайтеСпортуването ще ви помогне да се справите с тревогата.

Физическите упражнения контролират физиологичните процеси, свързани със стреса и тревожността. Прочуване обхващащо 288 семейства в продължение на 10 години показва, че тези, които спортуват страдат по-малко от тревожност и се справят с първоначалните етапи на стрес много по-бързо от хората, които не са физически активни.

Това се дължи на серията от реакции, протичащи в организма при упражняването на физическа дейност:

  1. При физическо натоварване в тялото се отделят ендорфини, представляващи естествени болкоуспокояващи вещества.
  2. При спортуване се понижава и хормоналната активност в тялото, което означава, че се отделя и по-малко количество кортизол – хормонът на стреса.
  3. Упражненията спомагат по-пълноценния сън, което означава, че тялото и умът ви ще си починат по-добре.

Ежедневните упражнения и дейности като ходене, танцуване или каране на колело спомагат контролирането на стреса.

Препоръчваме ви да прочетете и: Осем ароматни масла за по-добър сън

Практикувайте йога

Йогата е един от най-добрите начини за овладяване на стреса. Освен описаните по-горе ползи от правенето на упражнения, проучвания показват, че йогата действа като антидепресант и успокояващо средство, спомагащо отпускането и на ума. Освен това тя подобрява концентрацията, което ви помага да се изолирате от стресиращия фактор.

Намерете си подходящо място и отделяйте ежедневно по няколко минути за йога.

МедитирайтеМедитацията ще ви помогне да контролирате стреса.

Медитацията спомага отпускането на тялото и ума. Фокусирането върху дишането ви или заобикалящата ви среда бързо ще ви помогне да забравите за проблема, който ви тревожи и ще насърчи откриването на нови перспективи.

Опитайте натуралните антидепресанти

Натуралните билкови чайове като тези от валериана, зелен чай и маточина намаляват нивото на стрес.

Забавлявайте се с хора, които ви карат да се чувствате добреЗабавленията с любимите ви хора винаги са чудесен начин да загърбите стреса.

Общуването е чудесен начин за справяне с тревожността, когато бъде използвано по правилния начин.

Трябва да знаете, че всяка една дейност, която ви помага да прочистите ума си помага и за контролирането на стреса. Ако насочите вниманието си към нещо различно от проблемите ви, умът ви ще бъде по-спокоен. А ако това, което правите е забавно, ще си помогнете още повече, защото смехът е враг на стреса.

Можете да се занимавате и с редица други неща, които успокояват и дават почивка на ума и тялото ви. Слушайте музика, посещавайте нови места с подходяща копания, занимавайте се с хобита като рисуване, писане или изработвайте ръчно нещо. Различните и интересни дейности ще отвлекат вниманието ви от стреса.

Ако нищо от изброените неща не ви помогне е добре да потърсите професионална помощ. Терапевтите знаят как да ви помогнат, за да контролирате стреса и да откриете най-добрият път за преодоляването му.

  • Stress and the General Adaptation Syndrome. Hans Selye. Professor and Director of the Institute of Experimental Medicine and Surgery, Universite de Montreal, Montreal, Canada. British Medical Journal. (1950). https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2038162/pdf/brmedj03603-0003.pdf
  • Regular exercise, anxiety, depression and personality: A population-based study.Department of Biological Psychology, Vrije Universiteit, Amsterdam, The Netherlands. Volume 42, Issue 4, (2006), Pages 273-279. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0091743505002331
  • A systematic review of randomised control trials on the effects of yoga on stress measures and mood. Michaela C.Pascoea, . Institute of Neuroscience and Physiology, Dept. of Clinical Neuroscience and Rehabilitation, Sahlgrenska Academy at University of Gothenburg, Sweden. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S002239561500206X
  • Formulations of dietary supplements and herbal extracts for relaxation and anxiolytic action: Relarian.  Department of Biology, Adelphi University, Garden City, NY. (2009). https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19865069
  • Neurochemical and behavioral effects of green tea (Camellia sinensis): a model study. Mirza B, Ikram H, Bilgrami, Haleem DJ, Haleem MA.(2013). https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23625424
  • The effect of mirthful laughter on stress and natural killer cell activity.  Indiana State University School of Nursing, Terre Haute, Ind., USA. (2003). https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12652882
  • Stressand the General Adaptation Syndrome. Hans Selye. Professor and Director of the Institute of Experimental Medicine and Surgery, Universite de Montreal, Montreal, Canada. British MEdical Journal. (1950). https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2038162/pdf/brmedj03603-0003.pdf
  • Regular exercise, anxiety, depression and personality: A population-based study.Department of Biological Psychology, Vrije Universiteit, Amsterdam, The Netherlands. Volume 42, Issue 4, (2006), Pages 273-279. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0091743505002331
  • A systematic review of randomised control trials on the effects of yoga on stress measures and mood. Michaela C.Pascoea, . Institute of Neuroscience and Physiology, Dept. of Clinical Neuroscience and Rehabilitation, Sahlgrenska Academy at University of Gothenburg, Sweden. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S002239561500206X
  • Formulations of dietary supplements and herbal extracts for relaxation and anxiolytic action: Relarian.  Department of Biology, Adelphi University, Garden City, NY. (2009). https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19865069
  • Neurochemical and behavioral effects of green tea (Camellia sinensis): a model study. Mirza B, Ikram H, Bilgrami, Haleem DJ, Haleem MA.(2013). https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23625424
  • The effect of mirthful laughter on stress and natural killer cell activity.  Indiana State University School of Nursing, Terre Haute, Ind., USA. (2003). https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12652882