Здравословна диета при гастрит

18 Октомври, 2020
Тази диета е богата на мазнини, фибри и прости захари, което помага за изпразване на стомаха и намаляване производството на стомашни киселини. Следователно помага за намаляването на симптомите и дискомфорта, причинен от гастрита.

Гастритът е възпаление на стомашната лигавица, което предизвиква дискомфорт, киселини в стомаха и дори гадене и повръщане.  Хората с хроничен гастрит често се страхуват да ядат определени неща за да избегнат този дискомфорт. В тази статия ще ви дадем съвети как да си съставите здравословна диета при гастрит. Продължавайте да четете за да разберете повече!

Здравословна диета при гастрит: Кое го предизвиква?

Една от най-често срещаните причини за гастрит е инфекция, причинена от бактерия, наречена Helicobacter pylori. В развитите страни тази бактерия може да инфектира до 50% от населението, въпреки че само 15% от тях развиват заболяването.

Това показва, че развитието на гастрита зависи в голяма степен от генетичните или факторите на околната среда (храна, пушене и т.н.). Така казано, това не е единствената причина за гастрита. Другите причини са:

  • Продължителна употреба на определени лекарства като нестероидални антивъзпалителни лекарства (NSAIDs) като аспирин или ибупрофен.
  • Консумация на твърде много алкохол, тютюн или лекарства.
  • Автоимунни заболявания като злокачествена анемия.
  • Висок стрес или тревожност, тъй като предизвиква стомашни киселини и причинява заболяване, наречено gastritis nervosa.
  • Прекомерната консумация на богати, много силни или лютиви храни.

Вижте също: Пет чая спомагащи лечението на гастрита

Здравословна диета при гастрит: Как да я съставим?

Диетата при гастрит се състои от питателна и здравословна диета, при която намаляваме и избягваме консумацията на тези храни, които раздразняват стомаха и повишават консумацията на тези храни, които имат облекчаващ и положителен ефект върху стомаха. 

С подходящата диета е възможно да подобрите храносмилането, да намалите болката и другите симптоми, следователно намалявайки възпалението и стомашния дискомфорт. Много е важно да знаете, че медицинският преглед е винаги задължителен при лечението на гастрит. 

Здравословна диета при гастрит: Цялостни указания

Когато съставяте диета за хора, страдащи от гастрит, трябва да се имат предвид следните съвети:

  • Ястията трябва да бъдат леки: Ако е необходимо, можете да ядете по-често, но трябва да избягвате храненето докато не се почувствате напълно сити
  • Подпомагайте яденето на препоръчани храни, които са полезни за стомаха: Картофи, ориз, моркови, тиква, приготвено зеле, ябълки, узрели банани и зехтиново олио.
  • Леко готвене: За предпочитане е да запарвате, варите и да правите пюрета и супи. Избягвайте пържене, печене на скара, печене или други много сухи и недоизпечени храни.
  • Не пийте нищо прекалено топло
  • Пийте вода през деня

Вижте също: Домашни трикове за контролиране на гастрита

Примери за ежедневна диета при гастрит

Знайте, че докато тази диета ще помогне за намаляването на болката и дискомфорта, причинени от гастрита, не е лечение.

Закуска

  • Полуобезмаслено мляко със захар/Кисело мляко
  • Бял хляб с конфитюр/Бисквити/Две филии бял хляб с пуешко месо или шунка
  • 1 супена лъжица обезмаслено бяло сирене

Сутрешна закуска

  • Плодове или плодов компот/ Праскова, ябълка или сок от грозде/ Препоръчани плодове

Обяд

  • Гарнитура: Пюре с тиквички/Варени картофи с швейцарски манголд/ Ориз със зеленчуци/ Бели макарони със сготвена шунка или бекон, тиквички и патладжан.
  • Основно ястие: Печено без кожа пилешко бутче/Печено говеждо месо на скара/ Варена риба хек/ Изпечен белтък
  • Десерт: Узрял банан/Праскова със сироп/Варена тиква/ Извара със захар/ Домашно приготвен крем с обезмаслено мляко

Следобедна закуска

  • Чай или отвара с бисквити/Натурален йогурт/Леки плодове

Закуска

  • Предястие: Варен зелен боб, моркови и картофи/ Зеленчуково пюре/ Пилешна супа с макарони/Пореч и картофи
  • Основно ястие: Печени на скара пилешки гърди със задушени зеленчуци/Печена шунка на скара/Печена на скара камбала/Омлет с яйца или тиквички
  • Десерт: Печена ябълка/Узрязла крешка/Прясно сирене с желе от дюли/Ванилов крем

Бележка: Ако искате да подобрите храносмилането, опитайте се да пиете повече инфузирани чайове с храносмилателни свойства.

Накрая, помнете да избягвате ограничаването на вашата диета повече отколкото е необходимо. Използвайте тези препоръки като указание и винаги помнете вашите лични предпочитания и диетични ограничения. Също така, опитайте се да съставите вашата диета в нейните органичения, варирана и балансирана доколкото е възможно. Освен това, можете да се опитате постепенно да въвеждате повече храни към вашата диета, ако се подобри вашето състояние.

  • Valdivia Roldán Mario. Gastritis y gastropatías. Rev. gastroenterol. Perú  [Internet]. 2011  Ene;  31( 1 ): 38-48. Disponible en: http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1022-51292011000100008&lng=es.
  • MARY KAY WASHINGTON; RICHARD M. PEEK JR. TADATAKA YAMADA. Texbook of gastroenterology. Fifth edition 2009. Cap 42. Gastritis and gastropathy pag 1005 – 1025.
  • STEPHEN J. MCPHEE, MAXINE A. PAPADAKIS, LAWRENCE M, TIERNEY, JR. Current Medical Diagnosis & treatment.2008, 47 Edition. Gastritis & Gastropathy. Pag 514 – 518.