Лаврак: хранителна стойност, свойства и ползи

Лавракът е риба, която има множество ползи за здравето. Осигурява омега 3, протеини и основни микроелементи. Искате ли да научите повече за тази риба? Ако е така, продължавайте да четете!
Лаврак: хранителна стойност, свойства и ползи
Maria Patricia Pinero Corredor

Написано и проверено от диетолог Maria Patricia Pinero Corredor.

Последна актуализация: 05 октомври, 2022

Въпросната риба е известна като “лаврак”. Тя е една от най-апетитните морски риби на пазара, тъй като има отличен вкус и добра консистенция. В допълнение, нейната универсалност дава възможност за приготвяне на голямо разнообразие от ястия, така че да може редовно да се добавя към вашата диета.

Заедно с ципурата, костура, ската и треската, този вид е част от групата на най-малко мазните риби. Поради тази причина е фаворит, когато става въпрос за нискокалорични диети. Освен това, когато става въпрос за обогатяване на тези диети с минерали и висококачествени протеини, това е безопасна съставка.

Искате ли да научите повече за хранителните свойства и ползи на тази риба? В тази възможност споделяме най-важните факти за този продукт.

Какво е лаврак?

Лавракът (Dicentrarchus labrax ) принадлежи към семейство Serranidae, чието име идва от “lupa”, което означава вълк, тъй като е голям хищник. Той е високо ценен в популярната култура и в зависимост от района е известен също като “lupi”, “roballiza”, “llobarro” или “llop”.

Има издължен и здрав силует, който може да бъде с размери между 10 сантиметра и 1 метър. Освен това тези риби могат да тежат до 14 килограма. Женските обикновено са по-големи от мъжките.

Цветът на гърба му е сивкав, със синкави, зеленикави или черни метални отблясъци. Въпреки това, той е по-светъл по хълбоците и корема, със сребристи отблясъци.

Що се отнася до местообитанието му, той живее близо до повърхността в солена вода. Среща се в Атлантическия океан и Средиземно море. Предпочита скали, скалисти брегове, пристанища, блата и речни устия.

Топлите води на средиземноморския басейн осигуряват присъствието на лаврака на пазара през цялата година. Всъщност тази риба е високо ценена в гастрономията, тъй като има малко кости, а вкусът й е фин и деликатен. Ядливата му част се оценява на 66%.

лаврак

Хранителна стойност на рибата лаврак

Лавракът има хранителна стойност, подобна на тази на другите постни риби. Той е една от най-консумираните риби в редица страни. През 2015 г. той представлява 17% от консумацията на всички животински протеини. Нека прегледаме неговия хранителен състав, базиран на 100 грама от продукта.

  • Калории : 84
  • Протеини : 18 грама
  • Мазнини : 1,3 грама
  • Желязо : 1,1 милиграма
  • Йод : 7 микрограма
  • Магнезий : 26 милиграма
  • Калий : 340 милиграма
  • Фосфор : 410 милиграма
  • Ниацин : 6,7 милиграма
  • Витамин В12 : 4 микрограма

Месото от въпросния лаврак осигурява само 1,3 грама мазнини и съдържа протеини с висока биологична стойност. Има високо съдържание на фосфор и калий. Също така е с умерено съдържание на магнезий и желязо.

Основните витамини, които доставя, са ниацин и B12 или кобаламин, чието съдържание надвишава това на други видове риби. Съдържанието на витамин B12 е дори по-високо от това на други храни от животински произход като сирене, яйца и червено месо.

Свойства и ползи от лаврак

Ползите от лаврака се крият главно в неговата хранителна стойност и компонентите, които го отличават. По-долу ги описваме подробно.

Осигурява достатъчно минерали в диетата

Лавракът осигурява няколко минерала, които поддържат баланса на много функции на тялото. Най-важните са следните:

  • Калий: един от електролитите, които подпомагат мускулната контракция и поддържат постоянна сърдечна честота. Освен това позволява на хранителните вещества да влизат и излизат от клетките. Дори благоприятства изхвърлянето на токсините от тялото. Нервната функция зависи от адекватните нива на калий и други минерали.
  • Желязо: това е суровината за производството на хемоглобин, протеин, който е част от червените кръвни клетки и транспортира кислород от белите дробове до клетките. Също така е част от миоглобина, който насища мускулите с кислород. Този минерал се използва и за производството на хормони и съединителна тъкан.
  • Фосфор: Подобно на калция, фосфорът образува костите и зъбите. Освен това е ключов елемент за тялото да произвежда протеин за растеж, възстановяване и поддържане на тъканите. Той също така участва в метаболизма на въглехидратите и мазнините, превръщайки се във форма за съхранение на енергия.
  • Магнезий: този минерал регулира функцията на мускулите и нервната система. От своя страна участва в нивата на кръвната захар и кръвното налягане. Освен всичко друго, той помага за образуването на протеините, костите и ДНК.

Съдържа здравословни мазнини

Мастните киселини, които съставляват мазнините на лаврака, са от типа омега-3, което допринася за превенцията на сърдечно-съдови заболявания. В месото му преобладават ейкозапентаенова (известна като EPA), докозахексаенова (DHA), олеинова и палмитинова мастни киселини.

EPA и DHA помагат за понижаване на LDL или “лошия холестерол” и повишаване на HDL или “добрия холестерол”. Освен това се грижат за здравето на очите и са в състояние да подобрят интелектуалните способности.

Съдържа значителни количества витамин B12 и ниацин

Лавракът съдържа значителни количества кобаламин или В12 и ниацин или В3, принадлежащи към витамините от В групата. Според Scientific Information Journal ниацинът участва в метаболитните реакции на окисление-редукция, за да може тялото да получи енергия. Също така е част от процесите на растеж и производството на стероидни хормони.

Междувременно кобаламинът помага на тялото да трансформира храната в захар, която да се използва като източник на енергия. Той също така помага лечението на нервните клетки, регулира образуването на червени кръвни клетки и контролира увеличаването на аминокиселината хомоцистеин, която измерва риска от сърдечни заболявания.

Нискокалоричен е

Лавракът принадлежи към групата на белите риби, известни като “постни”. Тоест има ниско общо съдържание на мазнини. Това го прави много лесно смилаем и с минимален енергиен прием, така че може да бъде част от диети за отслабване.

лаврак

Общи препоръки за консумация на лаврак

Лавракът е риба с ниско съдържание на мазнини, омега-3 мастни киселини, които са полезни за сърдечно-съдовата система. Осигурява малко калории, но достатъчно протеини, ниацин, витамин B12, желязо, фосфор, калий и магнезий.

Колкото по-проста е подготовката за консумация, толкова по-добре може да се подчертае изискаността на месото му и да се запазят хранителните му ползи. Затова се препоръчва да го приготвяте варен, на пара, на скара или на фурна.

Честотата на прием може да бъде 3 до 4 пъти седмично, на порции между 125 и 150 грама. Така ще можете да се възползвате от многото ползи за здравето на този вкусен вид риба.

Може да ви заинтересува ...
3 лесни и вкусни рецепти с риба
Здраве и Красота
Прочетете го в Здраве и Красота
3 лесни и вкусни рецепти с риба

Приготвянето на рецепти с риба винаги е предизвикателство. Има много неща, които могат да се объркат. Научете повече от следващите редове.