Научете за страничните ефекти на добавките с желязо

Приемът на добавки с желязо може да причини нежелани реакции като гадене и запек. Ето защо е важно да се придържате към дозата, препоръчана от вашия лекар.
Научете за страничните ефекти на добавките с желязо

Последна актуализация: 04 септември, 2022

Хората използват добавки с желязо за профилактика и лечение на желязодефицитна анемия, но техният прием може да доведе до странични ефекти, ако не се приемат правилно. Този минерал е полезен в ситуации, когато тялото изисква по-високи концентрации от него – по време на детството и бременността.

Лечението на анемията не включва само добавки с желязо. Човек с този вид дефицит трябва да следва диета, богата на желязо. Също така може да се наложи кръвопреливане в по-тежки случаи.

Видове добавки с желязо и техните странични ефекти

В своята елементарна форма желязото е нестабилен метал, който лесно се окислява. Поради тази причина повечето добавки се предлагат като комплекси железен сулфат, железен фумарат и железен глюконат. Това е така, защото те стабилизират желязото.

Всички добавки обаче съдържат един и същи вид желязо. Това, което варира, е как тялото ги абсорбира или как те взаимодействат с храната. В допълнение, някои добавки с желязо може да имат повече странични ефекти от други – главно на стомашно-чревно ниво.

Капсули добавки с желязо.
Има няколко вида добавки с желязо.

Железният сулфат е най-известната добавка и трябва да го приемате на празен стомах, тъй като може да причини гадене и киселини.

Има обаче и други добавки с желязо, които можете да приемате с храна. Желязото е формулирано така, че да не взаимодейства с храна или други вещества. По този начин то е по-бионалично и има по-малко странични ефекти.

Има и добавки с желязо, които съдържат други вещества като фолиева киселина и витамин В12. Дозите са 325 mg и за трите, въпреки че железният фумарат е по-жизнеспособен (33%).

Как действат тези добавки?

Човешкото тяло може да абсорбира само определено количество желязо наведнъж. Ето защо професионалистите препоръчват да ги приемате няколко пъти на ден, вместо само с една доза. Така се насърчава усвояването на желязото.

Освен това, най-добре е желязото да се приема на празен стомах, за да се улесни усвояването, така че го приемайте един час преди хранене. Важно е желязото да не взаимодейства с други лекарства; следователно, вземете го поне два часа преди или след приема на друго лекарство. Особено ако това са добавки с калций, цинк или фолиева киселина.

Жена, която приема хапчета.
Имайте предвид, че добавките с желязо могат да взаимодействат с други лекарства. Затова трябва да ги приемате предварително.

За по-добро усвояване приемайте желязото заедно с чаша портокалов или доматен сок, тъй като те съдържат витамин С и подпомагат усвояването му. Има няколко причини за анемия, въпреки че обикновено се дължи на продължителен дефицит на желязо.

Широко разпространената практика за превенция или лечение на анемия при жените е чрез ежедневното добавяне на желязо. Освен това понякога се комбинира с фолиева киселина, други витамини и минерали в продължение на три месеца.

Въпреки това, има връзка между ежедневния прием на желязо и страничните ефекти като гадене или запек. По този начин приемът му веднъж, два или три пъти седмично е ефективен и по-безопасен вариант от дневните дози.

Възможни странични ефекти на добавките с желязо

Страничните ефекти варират в зависимост от вида на използвания железен комплекс. Най-често срещаните са:

  • Киселинен рефлукс и киселини
  • Гадене и повръщане
  • Метален вкус в устата
  • Усещане за пълнота
  • Тъмни изпражнения
  • Диария или запек

В допълнение, гаденето и стомашният дискомфорт могат да се увеличат с дозата на железните комплекси. Те обикновено се появяват около 30 до 60 минути след приемането. Въпреки това  често изчезват след първите три дни от лечението.

Усвоете здравословни навици за намаляване на запека, типичен за това лекарство, като увеличаване на консумацията на фибри от плодове и зеленчуци и физическа активност.

Приемайте комплекси с желязо по време на хранене, когато е възможно. Някои добавки могат също да съдържат фолиева киселина и витамин B12, които също помагат срещу анемия.

Заключение

Трябва да приемате такива добавки  само след медицински съвет. Този дефицит се стабилизира в рамките на два месеца, но на тялото са необходими между шест месеца до една година, за да се възстанови.

Може да ви заинтересува ...
7 начина за борба с желязо-дефицитната анемия без да вземате желязо
Здраве и Красота
Прочетете го в Здраве и Красота
7 начина за борба с желязо-дефицитната анемия без да вземате желязо

Желязо-дефицитната анемия е по-често срещано заболяване, отколкото може би си мислите, особено при момичета и млади жени.



  • Christensen, L., Sguassero, Y., & Cuesta, C. B. (2013). Anemia y adherencia a la suplementación oral con hierro en una muestra de niños usuarios de la red de salud pública de Rosario, Santa Fe. In Archivos Argentinos de Pediatria. https://doi.org/10.5546/aap.2013.288
  • Lane DJ, Jansson PJ, Richardson DR. Bonnie and Clyde: Vitamin C and iron are partners in crime in iron deficiency anaemia and its potential role in the elderly. Aging (Albany NY). 2016;8(5):1150–1152. doi:10.18632/aging.100966
  • Tolkien Z, Stecher L, Mander AP, Pereira DI, Powell JJ. Ferrous sulfate supplementation causes significant gastrointestinal side-effects in adults: a systematic review and meta-analysis. PLoS One. 2015;10(2):e0117383. Published 2015 Feb 20. doi:10.1371/journal.pone.0117383
  • Brock, C., Curry, H., Hanna, C., Knipfer, M., & Taylor, L. (1985). Adverse effects of iron supplementation: A comparative trial of a wax-matrix iron preparation and conventional ferrous sulfate tablets. Clinical Therapeutics7(5), 568–573.
  • Schümann, K., Ettle, T., Szegner, B., Elsenhans, B., & Solomons, N. W. (2007, September 10). On risks and benefits of iron supplementation recommendations for iron intake revisited. Journal of Trace Elements in Medicine and Biology. Elsevier GmbH. https://doi.org/10.1016/j.jtemb.2007.06.002
  • OMS. (2014). Administración diaria de suplementos de hierro y ácido fólico en el embarazo. Organización Mundial de La Salud. https://doi.org/10.5923/j.instrument.20170601.01