Касис или черно френско грозде: употреби, хранене и свойства

Плодовете касис представляват зрънца с много интересни ползи за здравето. Какви са основните им свойства? Научете всичко за тях в тази статия!
Касис или черно френско грозде: употреби, хранене и свойства

Последна актуализация: 24 май, 2022

Касисът, чието научно име е Ribes nigrum, е плод на храст, произхождащ от Азия и Европа. Известен е още като черно френско грозде. Принадлежи към същото семейство като червеното и бялото френско грозде, но консумацията на касис в сурово състояние е по-рядка от останалите сортове.

Расте на гроздове, образувани от малки зрънца с гладка и тъмна кожа. Вкусът му е кисел и стипчив. Може да се каже, че тези плодове имат силен и неприятен вкус, но като узреят, придобиват известна сладост. Те могат да се похвалят с редица положителни ефекти върху здравето.

През 17-ти век е публикуван документ, наречен “възхитителните свойства на касиса”, в който се възхваляват лечебните му ползи. Оттогава тези плодове са известни като съюзник срещу възпалителни кожни заболявания, свързани със стареенето.

Искате ли да научите повече за тях? Четете нататък!

Хранителната стойност на плодовете от касис

Касисът е с ниско съдържание на калории, което го прави идеален за диети за отслабване или поддържане на теглото. Този плод осигурява добри количества фибри, хранително вещество, което подобрява чревния транзит. Освен това се откроява с високото си съдържание на витамин С.

В книгата си Отглеждането на касис “ инженерът Анибал Каминти заявява, че всеки 100 грама касис осигурява следното:

  • Вода: 89 милиграма.
  • Калории: 54
  • Протеини: 1,70 милиграма.
  • Въглехидрати: 13 милиграма.
  • Сурови фибри: 4,0 милиграма.
  • Витамин А: 6 милиграма.
  • Тиамин, B1: 4 милиграма
  • Рибофлавин, B2: 3 милиграма
  • Ниацин: 2 милиграма
  • Витамин С: 444 милиграма
  • Калций: 7,5 милиграма
  • Фосфор: 5 милиграма
  • Желязо: 11 милиграма

Касисът е богат и на антиоксиданти, които оказват благоприятно влияние върху здравето и жизнеността. Най-известните сред тях са:

  • Проантоцианидини: Тези съединения са предшественици на антоцианините, които придават червения, бял или черен цвят на плодовете на касиса. Най-често срещаните са делфинидин и цианидин.
  • Витамин С се съдържа в 444 милиграма на 100 грама от този малък плод. Витамин С е мощен антиоксидант, който неутрализира свободните радикали и функциите на имунната система.
  • Флавоноиди: Тези плодове също съдържат флавоноидни производни като кверцетин, мирицетин и кемпферол.
Ценните качества на плодовете на растението касис
Касисът е известен със своята концентрация на витамини, минерали, фибри и антиоксидантни съединения.

Възможните ползи от плодовете касис

Както разкрива преглед, публикуван в The Journal of Food Science, касисът е интересен източник на фитохимикали с антиоксидантни, антимикробни и противовъзпалителни ефекти. Следователно голяма част от ползите му са свързани с тези ефекти.

Нека разгледаме по-отблизо.

1. Касисът е полезен за здравето на бъбреците

Наличието на антиоксиданти и противовъзпалителни средства в плодовете касис може да предотврати хронично бъбречно заболяване. Според публикация в European Journal of Clinical Nutrition, екстрактът от този плод помага за инхибиране на образуването на камъни в бъбреците. Предпазва отделителната система от инфекции и възпаления.

В същия документ специалистите обясняват, че екстрактът, сокът и чаят повишават pH на урината, което я прави по-алкална. Освен това стимулират елиминирането на оксалова киселина и лимонена киселина, когато се натрупват в излишък.

2. Те помагат за намаляване и предотвратяване на възпаление

Консумацията на противовъзпалителни храни като касис помага за предотвратяване на възпалителни заболявания. Някои от тях са чернодробни, бъбречни, сърдечни и невродегенеративни заболявания (като Алцхаймер и деменция).

В списанието Nutrients те се дължат на антоцианините, присъстващи в касис. Това проучване установява, че екстрактите от касис могат да потиснат активността на провъзпалителните компоненти в имунната система на лабораторните животни.

От друга страна, семената от касис осигуряват омега-6 мастни киселини, гама-линоленова киселина или GLA. Според друго проучване тези зрънца могат да помогнат за намаляване на възпалението в тялото. По този начин, както антоцианините, така и GLA, открити в касис, могат да намалят болката и възпалението в ставите и мускулите.

3. Черните плодове помагат за укрепване на имунната ви система

Витамин С и антоцианините могат да укрепят имунната система. В допълнение, проучване на докторска дисертация при плъхове установява, че гама-линоленовата киселина може да има имуномодулиращ ефект.

От друга страна, при група здрави възрастни хора, приемащи и масло от семена от касис, е установен умерен имуностимулиращ ефект, дължащ се на наличието на мастната киселина GLA.

4. Помагат на храносмилането ви

Изследвания при животни установиха, че екстрактът от касис може да има спазмолитичен ефект върху стомашно-чревния тракт. Възможно е тези качества да са свързани със съдържанието на флавоноиди. Това дори може да е причина да ги обявим за храна насърчаваща храносмилането.

Други изследвания също отбелязват спазмолитичния ефект на плодовете касис. Наличието на флавоноиди в плодовете и листата инхибира спазмите в стомаха и червата. Стягащото им действие ги прави полезен при диария.

5. Плодовете от касис насърчават зрителното здраве

Изследване, публикувано в Journal of Ocular Pharmacology and Therapeutics, установява, че редовната консумация на касис може да помогне за предотвратяване на загуба на зрение или симптоми, свързани с глаукома.

Проучването подчертава, че антоцианините увеличават притока на кръв в зрителните нерви и очите. В допълнение, те могат да подобрят диабетната ретинопатия и оклузията на ретиналната вена и артерията на ретината.

Не пропускайте и: 8 храни за здраво сърце

6. Помагат за контролиране на диабет тип 2

Изследването заключава, че различните антоцианини в плодовете касис като цианидин, делфинидин и пеонидин, могат да подобрят инсулиновата чувствителност при хора с диабет тип 2.

От друга страна, списанието Nutrients посочва, че антоцианините могат да инхибират активността на ензимите, които разграждат въглехидратите. По този начин усвояването на въглехидратите като източник на глюкоза се забавя и се предотвратяват неочакваните скокове в нивата на кръвната захар.

7. Насърчават доброто здраве на сърцето

Консумацията на касис също е полезна за здравето на сърцето. Изследвания върху ефекта на антоцианините върху контрола на холестерола в кръвта разкриват, че диетите, богати на този пигмент, понижават нивата на общия холестерол и „лошия“ или LDL холестерол. В същото време се свързват с повишаване на “добрия” или HDL холестерол.

В друго проучване чистият сок от касис е анализиран като антиоксидантна напитка. Това проучване установява, че пиенето му в продължение на една седмица помага за предотвратяване на окисляването на телесните мазнини.

От своя страна се съобщава, че прахът от касис в Journal of Nutrition увеличава притока на кръв към сърцето и намалява общото периферно съпротивление.

8. Плодовете от касис насърчават здравето на кожата

Група специалисти по здравето на кожата откриха, че полизахаридът от касис има противовъзпалително действие. Това позволява да се контролира производството на провъзпалителни съединения в имунната система.

От своя страна мастните киселини в семената на този плод допринасят за потискане на възпалителните медиатори в кожата. Поради тази причина списанието American Journal of Clinical Nutrition препоръчва прилагането на масло от семена на касис за грижа и подхранване на кожата.

9. Те са полезни за предотвратяване на невродегенеративни заболявания

Потенциалът на касиса като антиоксидант е докладван в различни проучвания, с докладвано 65% инхибиране на липидната пероксидация в организма. При лабораторни животни дори е наблюдавана защитната роля на касис върху централната нервна система.

Изглежда, че касисът допринася за намаляване на невровъзпаленията, подобрява паметта, ученето и когнитивните способности. Освен това, тъй като инхибират действието на свободните радикали, те действат като протектор срещу заболявания като Алцхаймер и Паркинсон.

Защо да отглеждате касис у дома?
В рамките на здравословното и разнообразно хранене консумацията на касис може да допринесе за предотвратяване на хронични заболявания.

Къде да намерите плодове от касис и как да ги консумирате

Може да откриете касис в супермаркетите и зеленчуковите магазини. Предлага се и под други форми като масла, сиропи, смутита, пудинги, ликьори, таблетки, капсули и прах.

Присъства и в някои продукти. Например, поради киселия  и стипчив вкус на плодовете, те често се използват за следното:

  • Конфитюри
  • Винегрети
  • Желета
  • Кремове
  • Кисело мляко
  • Салати
  • Крем от касис (рецепта, ценена във Франция)
Това зрънце има високо съдържание на пектин-подобни фибри и други свойства, които го правят добър избор за подобряване на определени рецепти, особено тези, които изискват пикантна сладост.
Някои препоръчителни дози според книгата на лечебните билки са както следва:
  • Чаша сок от касис на ден
  • 5 до 10 милилитра сироп от касис на ден
  • Около четири капсули от 250 милиграма на ден, два пъти на ден
  • 1 до 2 чаени лъжички листа, три до четири пъти на ден

Касисът е един от горските плодове с най-висока концентрация на хранителни вещества. Съдържанието на антиоксиданти, витамин С и мастни киселини подобрява ползите за здравето. Освен това е универсален продукт в гастрономията, тъй като има различни форми на консумация, като конфитюри, в комбинация с кисело мляко, сладолед, сокове и др.

И така, какво чакате? Опитайте тези невероятни плодове!

Може да ви заинтересува ...
8 невероятни качества на боровинките
Здраве и Красота
Прочетете го в Здраве и Красота
8 невероятни качества на боровинките

Също като другите видове горски плодове и боровинките са известни с високото си съдържание на антиоксиданти, витамини и минерали.



  • Caminti, A. Cultivo de grosellas. Ministerio de Agricultura, Ganadería y Pesca. Presidencia de la Nación. Re-edición INTA EEA San Carlos de Bariloche. Agosto del 2013. Disponible en: https://inta.gob.ar/sites/default/files/manual_grosella1.pdf.
  • T Kessler  , B Jansen, A Hesse. Effect of blackcurrant-, cranberry- and plum juice consumption on risk factors associated with kidney stone formation. Eur J Clin Nutr. 2002, 56(10):1020-3. doi: 10.1038/sj.ejcn.1601442.
  • Lee Y, Lee JY. Blackcurrant (Ribes nigrum) Extract Exerts an Anti-Inflammatory Action by Modulating Macrophage Phenotypes. Nutrients. 2019;11(5):975. Published 2019 Apr 28. doi:10.3390/nu11050975
  • Ana María Obregón R. (1,2), Alfonso Valenzuela B. ÁCIDO LINOLEICO CONJUGADO (ALC), METABOLISMO DE LÍPIDOS Y ENFERMEDAD CARDIOVASCULAR. Rev Chil Nutr Vol. 36, Nº3, Septiembre 2009.
  • Cortez RE, Gonzalez de Mejia E. Blackcurrants (Ribes nigrum): A Review on Chemistry, Processing, and Health Benefits. J Food Sci. 2019 Sep;84(9):2387-2401. doi: 10.1111/1750-3841.14781. Epub 2019 Aug 27. PMID: 31454085.
  • Dayong Wu, Mohsen Meydani, Lynette S Leka, Zachary Nightingale, Garry J Handelman, Jeffrey B Blumberg, Simin Nikbin Meydani, Effect of dietary supplementation with black currant seed oil on the immune response of healthy elderly subjects, The American Journal of Clinical Nutrition, Volume 70, Issue 4, October 1999, Pages 536–543, https://doi.org/10.1093/ajcn/70.4.536
  • Miladinovic B, Brankovic S, Kostic M, et al. Antispasmodic Effect of Blackcurrant (Ribes nigrum L.) Juice and Its Potential Use as Functional Food in Gastrointestinal Disorders. Med Princ Pract. 2018;27(2):179-185. doi:10.1159/000487202
  • Ferlemi AV, Lamari FN. Berry Leaves: An Alternative Source of Bioactive Natural Products of Nutritional and Medicinal Value. Antioxidants (Basel). 2016;5(2):17. Published 2016 Jun 1. doi:10.3390/antiox5020017
  • Yoshida K, Ohguro I, Ohguro H. Black currant anthocyanins normalized abnormal levels of serum concentrations of endothelin-1 in patients with glaucoma. J Ocul Pharmacol Ther. 2013;29(5):480-487. doi:10.1089/jop.2012.0198
  • Rand AL, Asbell PA. Nutritional supplements for dry eye syndrome. Curr Opin Ophthalmol. 2011;22(4):279-282. doi:10.1097/ICU.0b013e3283477d23
  • Tsuda T. Recent Progress in Anti-Obesity and Anti-Diabetes Effect of Berries. Antioxidants (Basel). 2016;5(2):13. Published 2016 Apr 6. doi:10.3390/antiox5020013
  • Belwal T, Nabavi SF, Nabavi SM, Habtemariam S. Dietary Anthocyanins and Insulin Resistance: When Food Becomes a Medicine. Nutrients. 2017;9(10):1111. Published 2017 Oct 12. doi:10.3390/nu9101111
  • Yu Qin, Min Xia, Jing Ma, YuanTao Hao, Jing Liu, HaiYing Mou, Li Cao, and WenHua Ling. Anthocyanin supplementation improves serum LDL- and HDL-cholesterol concentrations associated with the inhibition of cholesteryl ester transfer protein in dyslipidemic subjects. Am J Clin Nutr doi: 10.3945/ajcn.2009.27814. 1-8 pp.
  • Harness, Ellen, “The Effect of Polyphenol-Rich Black Currant Extract on Lipogenic and Inflammatory Gene Expression in Diet Induced Obesity Mice” (2015). Honors Scholar Theses. 440. https://opencommons.uconn.edu/srhonors_theses/440.
  • Mira Rosenblat, Nina Volkova ,  Judith Attias ,  Riad Mahamid ,  Michael Aviram. Consumption of polyphenolic-rich beverages (mostly pomegranate and black currant juices) by healthy subjects for a short term increased serum antioxidant status, and the serum’s ability to attenuate macrophage cholesterol accumulation. Food Funct, 2010 Oct;1(1):99-109. doi: 10.1039/c0fo00011f.
  • Jean-Marie R. Frenoux, Emmanuelle D. Prost, Jacques L. Belleville, Josiane L. Prost, A Polyunsaturated Fatty Acid Diet Lowers Blood Pressure and Improves Antioxidant Status in Spontaneously Hypertensive Rats, The Journal of Nutrition, Volume 131, Issue 1, January 2001, Pages 39–45, https://doi.org/10.1093/jn/131.1.39
  • Ashigai H, Komano Y, Wang G, et al. Effect of administrating polysaccharide from black currant (Ribes nigrum L.) on atopic dermatitis in NC/Nga mice. Biosci Microbiota Food Health. 2018;37(1):19-24. doi:10.12938/bmfh.17-014
  • Esther Boelsma, Henk FJ Hendriks, and Len Roza. Nutritional skin care: health effects of micronutrients and fatty acids. Am J Clin Nutr 2001;73:853–64.
  • National Psoriasis Foundation. Dietary Modifications. Disponible en: https://www.psoriasis.org/dietary-modifications/
  • Ewa Ambrożewicz , Agnieszka Augustyniak, Agnieszka Gęgotek, Katarzyna Bielawska, Elżbieta Skrzydlewska. Black-currant protection against oxidative stress formation. J Toxicol Environ Health A. 2013;76(23):1293-306. doi: 10.1080/15287394.2013.
  • Chang-Ho Jeong, Chi-Woen Jang, Dong-Chan Kum, Koo Yul Lee, Seung Yuan Lee, Sun Jin Hur, and Seung-Jae Lee, “Protective Effects of Berry Extracts on Hydrogen Peroxide-induced Rat Brain Neuronal Cell Damage In Vitro.” Journal of Food and Nutrition Research, vol. 2, no. 6 (2014): 277-280. doi: 10.12691/jfnr-2-6-2
  • Duke J., Bogenschutz, M, duCellier, J., Duke, P. HandBook of Medicinal Herbs. Second edition. CRC Press. Disponible en: https://books.google.co.ve/books?id=B_XLBQAAQBAJ&pg=PA90&lpg=PA90&dq=blackcurrant+diuretic&source=bl&ots=iMxQJR-61J&sig=CcezgphCC2yjD5PLFeW3TDOCqxg&hl=en&sa=X&redir_esc=y#v=onepage&q=blackcurrant%20diuretic&f=true
  • Santana, C. Efecto del ácido linoleico conjugado en el desarrollo del sistema inmunitario en ratas. Universitat de Barcelona. Departamento de fisiología. Disponible en: https://www.tdx.cat/bitstream/handle/10803/1836/01.CRS_INTRODUCCION.pdf?sequence=1&isAllowed=y