Какво е психообучение в психологическата терапия?

Психообучението се препоръчва в много случаи. Използва се дори от различни професионалисти и не само в контекста на психологическата терапия. Ще ви разкажем повече тук.
Какво е психообучение в психологическата терапия?
Maria Fatima Seppi Vinuales

Написано и проверено от психолог Maria Fatima Seppi Vinuales.

Последна актуализация: 30 януари, 2023

Зад диагнозата се крие предизвикателство: приемането на болестта от пациента, така че да започне и да показва грижовно поведение. Как може да се постигне това, ако има страхове, лични убеждения, социална стигма и други негативни преживявания? Чрез психообучението.

Психообучението е един от инструментите, използвани в психотерапията, за да помогне на пациентите да разберат как протича тяхното заболяване и да си сътрудничат с грижата за тях по ангажиран, устойчив и отговорен начин. Нека да разгледаме темата по-отблизо.

В какво се състои психообучението?

Психообучението е инструмент, използван в терапията с цел да превърне пациента в истински протагонист на неговия процес на подобрение и благополучие. По този начин се цели овластяване на пациента и насърчаване на по-голяма автономия, предоставяйки информация за състоянието на страдание.

Чрез психообучение пациентът може да се научи да идентифицира симптоми, цикли, промени или различни сигнали, които му помагат да предотврати събития. Така той придобива умения за справяне с негативни ситуации.

Несъмнено това е ключов инструмент за промяна.

Психообучението се използва и със семейството или средата на пациента, като се стреми те да станат участници или фасилитатори на процесите. В края на краищата семейството или мрежата за подкрепа може да бъде здравен или рисков фактор при възстановяването.

По този начин, в допълнение към предоставянето на информация, различни ресурси се научават да придружават, съдържат и да бъдат подготвени за различните обстоятелства, които може да представлява дадено заболяване. Такъв е случаят с рецидивите.

психообразование
Разбирането на собствената болест не е лесно. Но възстановяването на човек зависи от отношението му към грижата за себе си.

Важността на процеса

Значението на психообучението се състои в това, че то превръща пациента в активен сътрудник в терапевтичния процес. Тоест кара отговорността на пациента да надхвърля рамката на случващото се в кабинета.

От друга страна, може да бъде полезно и за това пациентът да открие нов смисъл по отношение на заболяването си. Като разполага с информация и е подготвен, той може да включи своите ресурси и да разбере какво се случва с него. По този начин чувства, че прави нещо, че е полезен и че има власт над своето състояние.

Това е валидно за неговата среда, тъй като допринася като инструмент за намаляване на стигмата, свързана с определени заболявания. Един аспект, върху който работят професионалистите, е да напомнят на човека, че болестта не означава да струваш по-малко или да си слаб. Това засяга и проблеми, свързани със самочувствието и подобрява придържането към лечението.

Предлагайки пространство за информация, то допринася за разсейване на митове или погрешни вярвания относно дадена диагноза.

Когато семейството стане част от лечението, то също е по-надежден информатор в случай на рецидиви. Тази информация е изключително полезна за здравните екипи.

Предимствата на психообучението

Някои от предимствата, които откриваме в прилагането на психообучението в психологическата терапия, са следните:

  • Пациентът се научава да съжителства по-добре със своята болест и я приема като част от живота си. Така че придобива по-активна роля в своето възстановяване. Освен това подобрява отношението и му позволява да придобие увереност.
  • Подобрява качеството на живот на човека, тъй като се приемат насоки за самообслужване.
  • Улеснява взаимодействието между пациента и неговото семейство: Когато близките на пациента знаят какво се случва, те могат да помогнат и да разберат. Техните очаквания по отношение на процеса здраве-болест са по-адекватни и реални.
  • Има по-добра адаптация към болестта, както от страна на пациента, така и от близкото му обкръжение.

„Ще полудея ли? Ще умра ли? Това сериозно ли е?“ Това са част от въпросите (придружени с цял емоционален корелат), които възникват, когато нямаме достатъчно информация за това, което ни се случва. В този смисъл психообразованието ни позволява да намалим безпокойството, несигурността и страха.

психообучението при тревожност
Безпокойството блокира действията за самообслужване и парализира добрите навици, които бихме могли да възприемем.

В какви случаи се използва?

Психообучението се препоръчва в множество случаи и дори се използва от различни професионалисти. Не само в рамките на психологическата терапия.

То е особено полезно за онези случаи, при които разстройството или заболяването има хронични характеристики. Преди всичко, обикновено се прилага при пациенти с депресия, тревожност и шизофрения.

Психообразование за цял живот

Стратегията насърчава цялостен подход към болестта, като набляга на биологичните, когнитивните и социалните аспекти. Основава се на обучение на пациента, така че да има информация какво се случва с него.

Информацията е ключова за всяко лечение и е право на пациента, който се консултира с лекар или терапевт.

Психообучението също е точка на среща между пациента и професионалиста. Тъй като не става въпрос за предписване на заповеди, а за намиране на съвместни предложения и решения. Самите пациенти могат да открият кое работи за тях, кое им помага и кое не.

Следователно това не е вертикален или еднопосочен процес, а активен такъв. В този смисъл е важно да се разбере, че пациентът е този, който трябва да прилага стратегии за самообслужване и да открие уменията да се изправи срещу своето заболяванесега и в бъдеще.


Всички цитирани източници бяха добре прегледани от нашия екип, за да се гарантира тяхната качествена, надеждна, актуална и валидна информация. Библиографията на тази статия бе считана за надеждна и отговаряща на академичните или научни изисквания.


  • Aragonès, Enric & Cardoner, Narcis & Colom, Francesc & Lopez-Cortacans, German & Gilaberte, Inmaculada. (2013). Guía de Buena Práctica Clínica: Psicoeducación en pacientes con depresión.
  • Arone Mallqui, P., & Llaque Guerra, G. M. (2019). Eficacia del programa de psicoeducación para reducir las recaídas y mejorar la adherencia al tratamiento en el paciente con trastorno bipolar.
  • Beck, A. “Terapia cognitiva de la depresión” (1979) Ed. Desclee de Brouwer.

Този текст се предоставя само с информационна цел и не замества консултация с професионалист. При съмнения, консултирайте се със своя специалист.