Рисковете от добавките с колаген

Добавките с колаген се използват в превенцията и лечението на заболявания свързани със ставите. А какви са рисковете свързани с тях?
Рисковете от добавките с колаген
Franciele Rohor de Souza

Прегледано и одобрено от фармацевт Franciele Rohor de Souza.

Написано от Редакционен екип

Последна актуализация: 18 януари, 2023

Добавките с колаген помагат да се обърне естествената загуба на колаген в тялото в резултат на напредването на възрастта. Те обаче трябва да бъдат предписани от медицински специалист.

Колагенът е протеинът в най-голямо количество, произвеждан от човешкото тяло. Колагенът има структура под формата на влакна, придаващи консистенция на епидермиса, косата, костите, сухожилията, хрущялите и зъбите. В допълнение, той се намира и в тъканта, която обгражда и защитава мускулите и вътрешните органи.

Добавките се използват главно за профилактика и лечение на състояния, свързани със ставите, костите и кожата. Въпреки това, те крият някои рискове… Искате ли да знаете какви са те?

Добавките с колаген – видове

Според резултатите от изследване, публикувано от Journal of Drugs in Dermatology, ползите от добавките с колаген за зарастване на рани и придаване на еластичност на кожата стават все по-убедителни.

В тази линия и с предварително медицинско одобрение можете да ги откриете в различни форми:

  • Капсули, течности или прахове, които могат да се приемат през устата.
  • Протеинови блокчета и сметани за кафе, обогатени с колаген. Това са едни от най-новите добавки.
  • Кремове с колаген. Помагат за предотвратяване и изглаждане на бръчките.
добавките с колаген
Добавките с колаген могат да бъдат закупени в различни форми. Най-често срещаните са на прах или капсули за перорален прием или в кремове.

Те обаче се предлагат и под формата на инжекции.

  • Колагеновите инжекции стягат и подобряват цялостния вид на кожата. Освен това е доказано, че показват резултат до 12 седмици.

Употребата на добавките с колаген

Използването на колагенови добавки стана популярно през последните години. Ползите от колагена варират от облекчаване на болки в ставите до подобряване на здравето на кожата. По същия начин някои от по-известните предимства включват следното:

  • Забавя стареенето и предотвратява появата на бръчки.
  • Подобрява еластичността и тургора на епидермиса.
  • Колагенът укрепва косата и ноктите.
  • Намалява сковаността и дискомфорта в ставите.
  • Блокира разграждането на костите и намалява риска от остеопороза.
  • Колагенът предотвратява загубата на мускулна маса.
  • Подобрява сърдечно-съдовото здраве.

Кой не трябва да приема добавки с колаген?

По принцип всеки може да приема този вид добавки с предварителна издадена рецепта и под непрекъснато наблюдение.

Все пак трябва да сте наясно с противопоказанията на колагена и от своя страна, че има определени рискове, ако приемате по-висока доза от препоръчаната.

Ако приемате добавки или лекарства с калций

Ако приемате калций, опитайте се да избягвате приема на морски колаген.

Както обяснява проучване, разработено в Университета на Сонора и публикувано от Journal of Biological and Health Sciences, този протеин се извлича от хрущяли и кости, така че добавките вече съдържат достатъчно калций. Поради тази причина, ако го комбинирате с добавки, можете да страдате от хиперкалцемия със симптоми като:

  • Болка в костите
  • Умора: Това се дължи на факта, че тъй като калцият се натрупва в кръвта, на червените кръвни клетки отнема повече време, за да транспортират кислород до различните части на тялото
  • Повръщане и диария
  • Неравномерен пулс: Пулсът се променя, защото сърцето трябва да работи по-усилено, за да изпомпва кръв

Бременност и кърмене

Бременните или кърмещите жени трябва да се консултират с лекаря си дали е препоръчително да приемат добавки.

Също така, за предпочитане е тези с колаген (ако се препоръчват) да са чисти, за да се избегнат вредни вещества. И в допълнение да бъдат от говежди източници, тъй като при рибата и морските дарове има по-висок риск от предизвикване на алергии.

Страничните ефекти на добавките с колаген

Докато локалното приложение на колаген е сравнително безопасно, други форми могат да предизвикат странични ефекти. Тези нежелани реакции обаче са редки и не са свързани със сериозни проблеми.

Всъщност проучване, проведено върху перорална колагенова добавка и публикувано в Journal of Medicinal Food, показа, че никой от приемащите я не е развил неблагоприятни ефекти.

Стомашно-чревни проблеми

Според резултатите от проучване, проведено през 2016 г. от няколко изследователи в Центъра за мускулно-скелетно здраве (Университет на Калифорния), от 191 доброволци, 14 са развили стомашно-чревни проблеми от приема на добавки с колаген.

Въпреки че този страничен ефект е рядък, има вероятност да се появи в някои случаи.

добавките с колаген могат да причинят лошо храносмилане
Консумацията на колаген може да причини известен стомашно-чревен дискомфорт като страничен ефект. Въпреки това, не във всички случаи има такава реакция.

Тези симптоми включват диария или запек, киселини и усещане за пълен стомах.

Добавките с колаген – лош вкус в устата

Повечето добавки с колаген са безвкусни, но тъй като някои от тях произхождат от морски дарове, те обикновено имат силен послевкус и миризма. Това причинява лош вкус в устата след поглъщането им.

Кожни заболявания

Въпреки че обикновено не се наблюдава и няма достатъчно научни доказателства, може да има хора, които, приемайки добавки с колаген, да имат кожни заболявания поради алергична реакция, която не е консултирана преди това с лекар.

Някои хора съобщават, че страдат от тежки епизоди на акне, когато започват приема на определени добавки с колаген. Въпреки това, няма научни доказателства, които да свързват самия колаген с подобни епизоди. Това е така, защото продуктите обикновено съдържат други елементи като биотин, суроватка или хиалуронова киселина, които може да са отговорни за това неразположение.

Добавянето на колаген също се свързва с появата на склеродермия. Това е заболяване, при което тялото произвежда прекомерно колаген, причинявайки множество симптоми като скованост на ставите и болка. Въпреки това, няма научна основа за тази връзка, тъй като тялото ефективно регулира излишъка от този протеин.

Добавките с колаген – алергични реакции

В зависимост от източника на веществото, може да има по-голям риск от страдание от алергична реакция.

Както става въпрос в статия, публикувана в списание Nutrition and Health Magazine, рибата, морските дарове и яйцата са храните, които най-често се използват като източници на колаген. В този случай алергиите сами по себе си не са противопоказания за прием на колаген; а се дължат на неговия произход.

Кои колагенови добавки да изберем

Когато приемате колагенови добавки, изберете хидролизиран колаген. Хидролизираният колаген се подлага на обработка за разграждане на протеина на по-малки частици, като по този начин се подобрява усвояването му.

Това е подходяща добавка за дългосрочен прием, показана за предотвратяване и лечение на хронични дегенеративни заболявания (остеоартрит и остеопороза), както и за предотвратяване и забавяне на стареенето на кожата.

-Teresa Figueres Juher & Esther Basés Pérez (2015)-

Освен това винаги избирайте чисти версии, тъй като някои включват химикали и други съставки за подобряване на текстурата и улесняване на усвояването им, без да се прибягва до процеса на хидролиза. Тези добавени допълнителни вещества може да имат свои собствени противопоказания.

Трябва също така да имате предвид източника на екстракция, особено ако имате хранителна алергия или подозирате, че може да имате такава.

Когато се съмнявате дали да приемате колаген или не, винаги е най-добре да се консултирате със специалист

С годините тялото губи способността си да произвежда колаген. Затова човек прибягва до добавки, за да забави стареенето на кожата и да заздрави костите и ставите.

Въпреки това, както видяхте в тази статия, има случаи, в които възникват нежелани реакции. Ето защо винаги е най-добре първо да се консултирате със специалист. Той или тя ще направи необходимите изследвания, за да можете да ги приемате безопасно.

Може да ви заинтересува ...
4 храни, които стимулират производството на колаген
Здраве и Красота
Прочетете го в Здраве и Красота
4 храни, които стимулират производството на колаген

Производството на колаген зависи до голяма степен от различни есенциални аминокиселини. Научете повече по темата от следващите редове.



  • Basés Pérez, E. (2015). REVISIÓN DE LOS EFECTOS BENEFICIOSOS DE LA INGESTA DE COLÁGENO [JB]. NUTRICION HOSPITALARIA, 1, 62–66. https://doi.org/10.3305/nh.2015.32.sup1.9482
  • Bolke, L., Schlippe, G., Gerß, J. y Voss, W. (2019). Un suplemento de colágeno mejora la hidratación, elasticidad, aspereza y densidad de la piel: resultados de un estudio ciego, controlado con placebo y aleatorizado. Nutrientes, 11 (10), 2494. https://doi.org/10.3390/nu11102494
  • Choi, F. D., Sung, C. T., Juhasz, M. L. W., & Mesinkovsk, N. A. (2019). Oral Collagen Supplementation: A Systematic Review of Dermatological Applications. Journal of Drugs in Dermatology : JDD18(1), 9–16. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30681787/
  • Czajka, A., Kania, E. M., Genovese, L., Corbo, A., Merone, G., Luci, C., & Sibilla, S. (2018). Daily oral supplementation with collagen peptides combined with vitamins and other bioactive compounds improves skin elasticity and has a beneficial effect on joint and general wellbeing. Nutrition Research57, 97–108. https://doi.org/10.1016/j.nutres.2018.06.001
  • García-Coronado, J. M., Martínez-Olvera, L., Elizondo-Omaña, R. E., Acosta-Olivo, C. A., Vilchez-Cavazos, F., Simental-Mendía, L. E., & Simental-Mendía, M. (2019, March 14). Effect of collagen supplementation on osteoarthritis symptoms: a meta-analysis of randomized placebo-controlled trials. International Orthopaedics. Springer Verlag. https://doi.org/10.1007/s00264-018-4211-5
  • Ito, N., Seki, S. y Ueda, F. (2018). Efectos del suplemento compuesto que contiene péptido de colágeno y ornitina sobre las afecciones de la piel y los niveles de IGF-1 en plasma: un ensayo aleatorizado, doble ciego y controlado con placebo. Drogas marinas, 16 (12), 482. https://doi.org/10.3390/md16120482
  • Kim DU, Chung HC, Choi J, Sakai Y, Lee BY. (2018). Oral Intake of Low-Molecular-Weight Collagen Peptide Improves Hydration, Elasticity, and Wrinkling in Human Skin: A Randomized, Double-Blind, Placebo-Controlled Study. Nutrients. 2018;10(7):826. Published 2018 Jun 26. doi:10.3390/nu10070826
  • Ramírez-Guerra, H., Ramírez-Suárez, J. y Mazorra-Manzano, M. (2013). PROPIEDADES BIOLÓGICAS DE PÉPTIDOS DERIVADOS DEL COLÁGENO DE ORGANISMOS MARINOS. BIOtecnia, 15 (3), 34. https://doi.org/10.18633/bt.v15i3.156
  • Silva, T. F. da, & Penna, A. L. B. (2012). Colágeno: Características químicas e propriedades funcionais. Revista Do Instituto Adolfo Lutz.
  • Straub, DA (2007). La suplementación de calcio en la práctica clínica: una revisión de formas, dosis e indicaciones. Nutrición en la práctica clínica, 22 (3), 286-296. https://doi.org/10.1177/0115426507022003286

Съдържанието на тази публикация е само с информативна цел. По никакъв начин не може да служат за улесняване или заместване на диагнози, лечения или съвети от професионалист. Консултирайте се с доверения си специалист, ако имате съмнения или търсите одобрението му преди да започнете всяка една процедура.