Разликите между фолиева киселина и фолат

14 Юни, 2020
Фолиевата киселина и фолътат са с различен произход. Фолатът е натурален и се съдържа в храните, а фолиевата киселина е изкуствено добита и се използва като хранителна добавка.
 

Има разлики между фолиева киселина и фолат, въпреки че изглеждат еднакво и имената им са сходни. Основната разлика е в това, че фолатът е естествена форма на витамин B9, а фолиевата киселина – синтетичната версия.

Фолатът се съдържа в повечето зеленолистни зеленчуци. Фолиевата киселина е част от състава на някои хранителни добавки, използва се и за обогатяване на някои храни.

Какво представлява витамин B9?

Фолиевата киселина и фолатът могат да бъдат наречени и витамин B9. Той представлява водоразтворим витамин. С други думи – разтваря се във вода. Името “фолиева киселина” идва от латинската дума folium, която означава лист. Основните източници на фолиева киселина или витамин B9 са:

  • Зеленолистни зеленчуци – спанак, ряпа, зеле и салатки
  • Някои плодове като цитрусите, пъпеша и бананите
  • Бобовите култури
  • Месото – черния дроб и бъбреците
  • Пълнозърнените култури
  • Мляко и яйца
  • Някои ядки

Витамин B9 играе важна роля в ранните етапи на бременността и се приема под формата на хранителна добавка. Причината за това е, че предпазва и намалява потенциалния риск от вродени дефекти. Испанската асоциация по акушерство  и гинекология (SEGO) води постоянни кампании относно важността от набавяне на необходимото количество фолат или витамин B9 преди, по време и след бременността.

Витамин B9 е необходим за образуването на нуклеиновите киселини  (ДНК и РНК), които са носители на генетичната информация. Заедно с витамин B12, той играе роля в образуването на червените кръвни телца и участва в развитието на нервната система.

Плодове богати на витамин В9

 

Прочетете и: 12 симптома на недостиг на витамин D

Разликите между фолиева киселина и фолат

Организмът ви е готов да усвои фолата. Той прави това по естествен начин чрез лигавицата на тънките черва. Храносмилателната система притежава способността да превръща всички форми на фолат в 5-MTHF, молекулата, която преминава в кръвта.

От друга страна фолиевата киселина е синтетична молекула и за разлика от фолата не се обработва от храносмилателната система. Тя трябва да бъде метаболизирана в черния дроб, което води до редица ензимни и метаболитни реакции.

Този процес може да доведе до голямо количество неусвоена фолиева киселина, което може да бъде опасно. Повишеното ниво на фолиева киселина в кръвта е свързано с различни здравословни проблеми.

И докато организмът веднага преработва фолата, няколко минути след приема му, за усвояването на фолиевата киселина могат да му бъдат необходими часове и дори дни. Високото ниво на фолиева киселина в краткосрочен план не е опасно. Но хроничното повишаване има вредно въздействие.

Наблюдават се две последици при продължително поддържане на високо ниво на фолиева киселина в кръвта:

  1. Може да прикрие дефицита на витамин B12. Високото ниво на фолиева киселина в кръвта може да даде лъжлив резултат при изследване на витамин B12.
  2. Повишен риск от развитие на рак. Различни проучвания по света описват връзката между високото ниво на фолиева киселина в кръвта и рака на дебелото черво.
    Основни разлики между фолиева киселина и фолат

Защо се нуждаете от витамин B9

 

За да бъде здрав, организмът ви се нуждае от различни количества фолат, в зависимост от това дали сте бременни, на каква възраст сте, какви са теглото и пола ви. Съветваме ви да се консултирате с лекар, който да прецени вашия случай и да ви даде необходимите ви съвети.

Фолиевата киселина и фолатът са важни за правилното протичане на следните функции:

  • Разграждане на протеините и усвояване на хранителните вещества
  • Образуване на белите и червените кръвни телца
  • Спомагане образуването на ДНК за транспортиране на генетичната информация
  • Намаляване риска при бременните жени от вродени малформации на плода
  • Спомагане правилното функциониране на сърдечно-съдовата система
  • Спомагане правилното функциониране на имунната система
  • Помощ в справянето с умората и изтощението.

Препоръчваме ви да прочетете и: Кои навици да избягвате при бременност?

Заключение

Въпреки че всички източници за набавяне на необходимото ви количество витамин B9 са полезни, най-добрият начин за това е като включите в менюто си достатъчно количество зеленолистни зеленчуци.

В определени случаи се налага приемането на хранителни добавки с фолиева киселина. Здравните специалисти знаят кога трябва да ги предпишат – най-често при бременност.

 
  • Ácido Fólico: nutriente redescubierto. (2003). Acta Médica Costarricense.

  • Pita Rodríguez, G. (1998). Ácido Fólico y Vitamina B12 en la Nutricion Humana. Revista Cubana Aliment Nutr.

  • Acuña, J., Yoon, P., & Erickson, J. D. (2007). Prevención de los defectos del tubo neural con ácido fólico. Oms.