Разликите между фолиева киселина и фолат

Фолиевата киселина и фолътат са с различен произход. Фолатът е натурален и се съдържа в храните, а фолиевата киселина е изкуствено добита и се използва като хранителна добавка.
Разликите между фолиева киселина и фолат

Последна актуализация: 14 Юни, 2020

Има разлики между фолиева киселина и фолат, въпреки че изглеждат еднакво и имената им са сходни. Основната разлика е в това, че фолатът е естествена форма на витамин B9, а фолиевата киселина – синтетичната версия.

Фолатът се съдържа в повечето зеленолистни зеленчуци. Фолиевата киселина е част от състава на някои хранителни добавки, използва се и за обогатяване на някои храни.

Какво представлява витамин B9?

Фолиевата киселина и фолатът могат да бъдат наречени и витамин B9. Той представлява водоразтворим витамин. С други думи – разтваря се във вода. Името “фолиева киселина” идва от латинската дума folium, която означава лист. Основните източници на фолиева киселина или витамин B9 са:

  • Зеленолистни зеленчуци – спанак, ряпа, зеле и салатки
  • Някои плодове като цитрусите, пъпеша и бананите
  • Бобовите култури
  • Месото – черния дроб и бъбреците
  • Пълнозърнените култури
  • Мляко и яйца
  • Някои ядки

Витамин B9 играе важна роля в ранните етапи на бременността и се приема под формата на хранителна добавка. Причината за това е, че предпазва и намалява потенциалния риск от вродени дефекти. Испанската асоциация по акушерство  и гинекология (SEGO) води постоянни кампании относно важността от набавяне на необходимото количество фолат или витамин B9 преди, по време и след бременността.

Витамин B9 е необходим за образуването на нуклеиновите киселини  (ДНК и РНК), които са носители на генетичната информация. Заедно с витамин B12, той играе роля в образуването на червените кръвни телца и участва в развитието на нервната система.

Плодове богати на витамин В9

Прочетете и: 12 симптома на недостиг на витамин D

Разликите между фолиева киселина и фолат

Организмът ви е готов да усвои фолата. Той прави това по естествен начин чрез лигавицата на тънките черва. Храносмилателната система притежава способността да превръща всички форми на фолат в 5-MTHF, молекулата, която преминава в кръвта.

От друга страна фолиевата киселина е синтетична молекула и за разлика от фолата не се обработва от храносмилателната система. Тя трябва да бъде метаболизирана в черния дроб, което води до редица ензимни и метаболитни реакции.

Този процес може да доведе до голямо количество неусвоена фолиева киселина, което може да бъде опасно. Повишеното ниво на фолиева киселина в кръвта е свързано с различни здравословни проблеми.

И докато организмът веднага преработва фолата, няколко минути след приема му, за усвояването на фолиевата киселина могат да му бъдат необходими часове и дори дни. Високото ниво на фолиева киселина в краткосрочен план не е опасно. Но хроничното повишаване има вредно въздействие.

Наблюдават се две последици при продължително поддържане на високо ниво на фолиева киселина в кръвта:

  1. Може да прикрие дефицита на витамин B12. Високото ниво на фолиева киселина в кръвта може да даде лъжлив резултат при изследване на витамин B12.
  2. Повишен риск от развитие на рак. Различни проучвания по света описват връзката между високото ниво на фолиева киселина в кръвта и рака на дебелото черво.

    Основни разлики между фолиева киселина и фолат

Защо се нуждаете от витамин B9

За да бъде здрав, организмът ви се нуждае от различни количества фолат, в зависимост от това дали сте бременни, на каква възраст сте, какви са теглото и пола ви. Съветваме ви да се консултирате с лекар, който да прецени вашия случай и да ви даде необходимите ви съвети.

Фолиевата киселина и фолатът са важни за правилното протичане на следните функции:

  • Разграждане на протеините и усвояване на хранителните вещества
  • Образуване на белите и червените кръвни телца
  • Спомагане образуването на ДНК за транспортиране на генетичната информация
  • Намаляване риска при бременните жени от вродени малформации на плода
  • Спомагане правилното функциониране на сърдечно-съдовата система
  • Спомагане правилното функциониране на имунната система
  • Помощ в справянето с умората и изтощението.

Препоръчваме ви да прочетете и: Кои навици да избягвате при бременност?

Заключение

Въпреки че всички източници за набавяне на необходимото ви количество витамин B9 са полезни, най-добрият начин за това е като включите в менюто си достатъчно количество зеленолистни зеленчуци.

В определени случаи се налага приемането на хранителни добавки с фолиева киселина. Здравните специалисти знаят кога трябва да ги предпишат – най-често при бременност.

Може да ви заинтересува ...
Бременност след 35 годишна възраст
Mejor con SaludLeerlo en Mejor con Salud
Бременност след 35 годишна възраст

Жени, които стават за пръв път майки на възраст след 35 г. са с повишен риск от усложнения - за такава бременност най-често се прибягва до цезарово сечение.



  • Ácido Fólico: nutriente redescubierto. (2003). Acta Médica Costarricense.

  • Pita Rodríguez, G. (1998). Ácido Fólico y Vitamina B12 en la Nutricion Humana. Revista Cubana Aliment Nutr.

  • Acuña, J., Yoon, P., & Erickson, J. D. (2007). Prevención de los defectos del tubo neural con ácido fólico. Oms.