Различните фази на плодовете: характеристики и ползи

В зависимост от състоянието, в което се консумира плодът, той ще генерира серия от ефекти в тялото. Тук ще ви кажем най-важните неща, които трябва да знаете по темата.
Различните фази на плодовете: характеристики и ползи
Saúl Sánchez Arias

Написано и проверено от диетолог Saúl Sánchez Arias.

Последна актуализация: 12 декември, 2022

В зависимост от въпросните фази на плодовете, в които се консумират, могат да се получат различни ползи. Като цяло говорим за силно препоръчителна храна, която трябва да бъде част от всяка здравословна диета, макар и винаги в подходящи количества.

Не трябва да забравяме, че контекстът може значително да повлияе при установяването на насоки на хранително ниво. Например при хора с метаболитно заболяване може да е необходимо да се даде приоритет на зеленчуците пред плодовете.

Зеленчуците се считат за много полезни за организма поради наличието на витамини и фитохимикали в тях. Тези елементи неутрализират образуването на свободни радикали и последващото им натрупване в тъканите. Благодарение на този ефект може да се намали рискът от развитие на хронични заболявания.

Ползите от зелени или недозрели плодове

Зелените или недостатъчно узрели плодове се характеризират с ниско ниво на зрялост. Често не са много апетитни от органолептична гледна точка, тъй като обикновено нямат много сладък вкус.

Всъщност някои сортове може дори да съдържат определени токсични елементи, докато завършат процеса на узряване. Поради тази причина е необходимо да бъдете внимателни, когато включвате неузрели плодове в диетата си.

Въпреки това, консумацията на някои видове зелени плодове може да бъде положителна за вашето здраве. Пример за това е случаят с бананите.

В този случай има по-висока концентрация на фибри, което намалява последващия инсулинов пик и подобрява функционирането на храносмилателния тракт. Фибрите успяват да увеличат обема на фекалния болус, причинявайки по-голямо активиране на механорецепторите и намалявайки запека. Проучване, публикувано в списание BMJ Clinical Evidence, потвърждава това.

Може дори да е полезно за хора с метаболитно разстройство да консумират плодове, които са леко зелени. По този начин ще се абсорбира по-малко фруктоза, което ще повлияе по-слабо на нивата на кръвната захар. Ще се постигне и по-ефективен контрол на кръвната захар.

фази на плодовете
Някои плодове са неузрели, когато са зелени, като банани или круши. В това състояние, имат повече фибри.

Различните фази на плодовете – свойствата на зрелите плодове

Зрелият плод е най-консумираният вид плодове в света. Има отлични органолептични характеристики и сладък вкус.

Освен това съдържа различни видове хранителни вещества, като витамини и минерали. Специално внимание трябва да се обърне на фитохимикалите. Тези елементи контролират окислителния потенциал и е доказано, че намаляват честотата на няколко вида сериозни здравословни проблеми.

Във всеки случай е важно да се подчертае необходимостта да се консумират плодовете като такива, като се избягва използването само на сок. Разбиването им под формата на смути също не е най-добрият вариант. В този случай фибрите се разрушават механично, което променя скоростта на усвояване на захарите.

Презрели плодове

Някои хора често консумират плодове в напреднал стадий на зрялост. В този случай продуктът има по-голямо количество фруктоза вътре.

Внимавайте с това, тъй като тази захар може да има отрицателно влияние върху риска от развитие на неалкохолна мастна чернодробна болест. Всъщност проучване, публикувано в списание Nutrients, показва това. Честотата на проява ще бъде по-висока, когато елементът се поглъща в течна форма или в много големи количества.

Много зрелите плодове обаче могат да бъдат чудесни за спортисти. В този случай е необходим висок прием на въглехидрати с минимално количество фибри, за да се предотврати стомашния дискомфорт.

Приемът на този вид храна може да помогне за предотвратяване на появата на умора, като по този начин повиши представянето в състезания за издръжливост. Има и възможност да го нарежете и намачкате на пюре, за да улесните допълнително храносмилането.

При заседналите хора обаче яденето на презрели плодове не е най-препоръчителното нещо. Това е особено вярно, когато говорим за сортове, които вече имат достатъчно въглехидрати вътре, като бананите. Вместо това е най-добре да изберете парче плод, който е току-що узряло, за да се насладите на вкуса му, но гарантирате по-голямо количество фибри.

Консумацията на сезонни плодове е изключително полезна.
Соковете осигуряват по-малко фибри от цялото парче плод, така че усвояването на захари от тялото ще бъде по-високо при пиене на течности.

Различните фази на плодовете определят ефектите им върху тялото

Различните етапи на узряване на плодовете могат да променят концентрацията на хранителни вещества и последващите ефекти върху тялото. Най-важното в това отношение е да съобразите вида на консумираните плодове с индивидуалните си нужди и времето на прием. Като общо правило, най-добре е да изберете сезонни местни плодове в правилната точка на зрялост.

И накрая, трябва да се отбележи, че не е достатъчно само да се храните добре, за да се грижите за здравето си. От съществено значение е да насърчавате поредица от добри навици като цяло.

Може да ви заинтересува ...
6-те най-ефикасни детоксикиращи плодове
Здраве и Красота
Прочетете го в Здраве и Красота
6-те най-ефикасни детоксикиращи плодове

На начинаещите трябва да кажем, че има определени навици за детоксикиране на тялото. А днес ще се спрем на едни от най-ефикасните детоксикиращи пло...



  • Tabbers, M. M., & Benninga, M. A. (2015). Constipation in children: fibre and probiotics. BMJ clinical evidence2015, 0303.
  • Neha, K., Haider, M. R., Pathak, A., & Yar, M. S. (2019). Medicinal prospects of antioxidants: A review. European journal of medicinal chemistry178, 687–704. https://doi.org/10.1016/j.ejmech.2019.06.010
  • Ter Horst, K. W., & Serlie, M. J. (2017). Fructose Consumption, Lipogenesis, and Non-Alcoholic Fatty Liver Disease. Nutrients9(9), 981. https://doi.org/10.3390/nu9090981

Съдържанието на тази публикация е само с информативна цел. По никакъв начин не може да служат за улесняване или заместване на диагнози, лечения или съвети от професионалист. Консултирайте се с доверения си специалист, ако имате съмнения или търсите одобрението му преди да започнете всяка една процедура.