Диета растителен парадокс: как работи и какви рискове крие?

Ако искате да научите различен начин за отслабване, ние ще ви обясним всичко за диетата растителен парадокс, нов подход, макар и неподкрепен от науката.
Диета растителен парадокс: как работи и какви рискове крие?

Последна актуализация: 03 август, 2022

Диетата растителен парадокс е вид диета, която ограничава лектините в менюто, за да подобри здравето и за ефективно отслабване. Този подход гласи, че лектините са токсични вещества, които увреждат тялото и причиняват пропускливост на червата, което би променило метаболизма на хранителните вещества и физиологията на нашите вътрешни органи.

Преди да започнем, трябва да се отбележи, че основата на добрата диета според съвременната научна литература е разнообразието и баланса. Трябва да бъдете много внимателни, когато прилагате ограничения, тъй като може да възникнат хранителни дефицити, които в крайна сметка могат да повлияят на работата на човешкото тяло. В този случай би било най-добре да се консултирате с професионалист, за да получите план, който покрива вашите реални потребности.

Проблемът с лектините

Лектините, според някои специалисти, са поредица от елементи, открити в растителните храни, които предпазват растенията от изяждане от хищници. Поради тази причина те твърдят, че са вредни за човешкото тяло.

Едва ли обаче има доказателства в подкрепа на тази теория. Това е много противоречива гледна точка, тъй като последните проучвания настояват за необходимостта от редовно включване на зеленчуци в диетата.

Салата
Диетата растителен парадокс гласи, че зеленчуците са вредни за тялото. Няма убедителни научни доказателства в подкрепа на това.

Има много племена, които включват боб и други бобови растения в ежедневната си диета от най-ранните етапи от живота. Това не означава, че здравето им е по-лошо.

Освен това е важно да се отбележи, че готвенето на зеленчуците често намалява драстично съдържанието на лектин. По този начин проблемът е практически решен.

Как е структурирана диетата растителен парадокс?

Диетата растителен парадокс дава приоритет на приема на червено месо, птиче месо и риба, храни с устойчиви нишестета, млечни продукти и някои зеленчуци. В тази последна група са храни като аспержи, цвекло, броколи, карфиол и зеленолистни зеленчуци. Това, което трябва да се ограничи напълно, са бобовите култури.

Друга група храни, която трябва да бъде изключена, са покълналите зърна. Също така, плодове и зърнени култури или храни, съдържащи нишесте и дори някои производни на кравето мляко. Дори и така, последните продукти може да са необходими за задоволяване на нуждите от протеини през целия ден, така че не винаги е препоръчително да ги елиминирате.

Малко нахут
Диетата растителен парадокс е изключително рестриктивна и може да генерира хранителни дефицити.

Както можете да видите, това е доста ограничителна диета, която може да доведе до дефицит на определени основни микроелементи. Един от тях, например, би бил витамин С. Това вещество е от ключово значение за осигуряване на правилното функциониране на имунната система, както се посочва в проучване, публикувано в списание Nutrients. Подобрява ефективността на вродената и адаптивната защита на организма.

Отслабване с диетата растителен парадокс

Диетата растителен парадокс може да се използва за отслабване, стига да е придружена от добри навици на живот. В края на краищата, за да подобрите състава на тялото, е достатъчно да гарантирате, че нуждите от протеини са покрити, като същевременно генерирате енергиен дефицит и насърчавате физическите упражнения. Това са 3 ключови точки, които ще постигнат успех в повечето случаи.

Освен това този хранителен план не включва преработени храни или храни с високо съдържание на захар, като зърнени храни. Те често присъстват в диетата на много хора и могат да ограничат резултатите.

Трябва да се отбележи, че редовната консумация на прости въглехидрати причинява в средносрочен план инсулинова резистентност при заседналите хора. Това се потвърждава от изследване, публикувано в списание Current Diabetes Reports.

Въпреки че ограничението на преработените храни е положително, има по-добри възможности от този подход за отслабване. Нито има достатъчно доказателства, които да ни съветват да избягваме бобовите растения в диетата. Точно обратното.

Бобовите растения са източник на фибри и този елемент помага за подобряване на чревния транзит, като същевременно защитава микробиотата. Не изглежда подходящо да се ограничава техният прием, когато дори дневните нужди в повечето случаи не са задоволени.

Диетата растителен парадокс – диета за отслабване с малко доказателства

Както видяхте, диетата растителен парадокс е създадена, за да ви помогне да отслабнете и да подобрите здравето си. Има за цел да ограничи приема на лектини, като основни токсини, консумирани ежедневно. Съвременната научна литература обаче не подкрепя това предложение и предпочита да се гарантира консумацията на зеленчуци с високо съдържание на фибри, вместо да ги ограничава. Следователно не изглежда особено добър вариант.

В заключение трябва да се помни, че когато целта е да се подобри състава на тялото и да се предотврати развитието на хронични и сложни патологии през годините, не е достатъчно само да се храним добре. Трябва да се включат и други подходящи навици. Сред тях се откроява необходимостта от редовно практикуване на физически упражнения, особено за насърчаване на работата на мускулите.

Може да ви заинтересува ...
Диетата от 1000 калории: Наистина ли работи?
Здраве и Красота
Прочетете го в Здраве и Красота
Диетата от 1000 калории: Наистина ли работи?

Диетата с 1000 калории е хипокалорична диета, използвана за отслабване. Обясняваме ефектите му върху здравето.



  • Aune, D., Giovannucci, E., Boffetta, P., Fadnes, L. T., Keum, N., Norat, T., Greenwood, D. C., Riboli, E., Vatten, L. J., & Tonstad, S. (2017). Fruit and vegetable intake and the risk of cardiovascular disease, total cancer and all-cause mortality-a systematic review and dose-response meta-analysis of prospective studies. International journal of epidemiology46(3), 1029–1056. https://doi.org/10.1093/ije/dyw319
  • Carr, A. C., & Maggini, S. (2017). Vitamin C and Immune Function. Nutrients9(11), 1211. https://doi.org/10.3390/nu9111211
  • Yoshida, Y., & Simoes, E. J. (2018). Sugar-Sweetened Beverage, Obesity, and Type 2 Diabetes in Children and Adolescents: Policies, Taxation, and Programs. Current diabetes reports18(6), 31. https://doi.org/10.1007/s11892-018-1004-6