Какви са ползите от яденето на ананас през нощта?

Има хора, които предполагат, че консумацията на ананас през нощта има допълнителни ползи. Вярно ли е? Има ли доказателства? Ще обсъдим темата в тази статия.
Какви са ползите от яденето на ананас през нощта?

Написано от Daniela Echeverri Castro

Последна актуализация: 15 октомври, 2022

От известно време се популяризира идеята, че яденето на ананас през нощта има допълнителни ползи, отколкото когато се консумира през останалото време на деня.

По-специално се смята, че яденето на ананас по това време ускорява загубата на тегло и подобрява качеството на съня. Въпреки това, преди да се уверите в това, препоръчително е да прегледате доказателствата в това отношение.

Ако искате да знаете всички предимства на ананаса, неговите хранителни вещества и какво се случва, ако се яде през нощта, ви каним да продължите да четете.

Ананас, много питателен тропически плод

Ананасът (Ananas comosus) е тропически плод, произхождащ от Южна Америка, но днес е разпространен в целия свят.

В местните племена на този континент се е смятал за символ на гостоприемството. Днес дори се оценява като лечебна храна поради многобройните си свойства.

Въпреки това трябва да се има предвид, че той сам по себе си не е чудотворен и ефектът му се получава, когато се консумира в рамките на една здравословна диета.

Той се отличава не само със своя вкус и многообразие, но и със съдържанието си на основни хранителни вещества, включително витамини, минерали, фибри и антиоксиданти.

Благодарение на своя състав, от години той е част от множество изследвания, особено за връзката му с превенцията на заболяванията.

Ползи от яденето на ананас през нощта

Твърдението, че яденето на ананас през нощта има повече ползи, може да е противоречиво. Засега няма достатъчно доказателства, които да доказват, че времето на прием на плода повишава свойствата му. Въпреки това, ако се опитвате да успокоите нощното си желание за хапване, това може да бъде добър избор. Защо?

Ананасът е нискокалоричен плод, който осигурява витамини C и B, минерали като калий и магнезий, както и антиоксиданти, фибри и малки дози протеин. Освен това е сочен и има приятен за небцето сладък вкус. Следователно, представлява добър вариант за успокояване на глада през нощта.

Все пак трябва да се има предвид, че порцията трябва да бъде умерена, тъй като прекаляването предполага прием на калории над препоръчителното количество. Освен това трябва да се има предвид, че ако калорийните нужди вече са покрити за останалата част от деня, тези 100 допълнителни калории, които осигурява, могат да бъдат проблем.

Следователно яденето на ананас през нощта трябва да бъде навреме или поне планирано, така че приемът да не генерира отрицателно въздействие в средносрочен и дългосрочен план. Помислете, че ако консумирате 100 допълнителни калории всяка вечер, ще сте консумирали 700 допълнителни калории през седмицата.

ядене на ананас през нощта

И така, яденето на ананас през нощта помага ли ви да отслабнете?

В рамките на здравословното и разнообразно хранене, консумацията на ананас допринася за загуба на тегло, независимо от времето, през което се консумира. Едно от предимствата му е ниският енергиен прием, тъй като всяко парче осигурява само 42 калории и много вода.

В допълнение, той съдържа ензим, наречен бромелаин, чието усвояване е свързано с метаболитни ползи. Според проучване, докладвано в Food Science and Biotechnology , той помага за регулиране на серумните нива на лептин и инсулин при мишки, хранени с диета с високо съдържание на мазнини, което насърчава загубата на тегло.

Също така плодът е известен със съдържанието на диетични фибри. Хранително вещество, свързано със загубата на тегло чрез насърчаване на ситостта. Осигурява и манган, минерал, който е ключов за намаляване на риска от метаболитен синдром.

Ананасът помага ли ви да заспите?

Освен като здравословна закуска за вечерта, ананасът може да бъде добър вариант за подобряване на качеството на съня. По-специално, както е описано в публикация в Journal of Pineal Research, той помага за повишаване нивата на мелатонин в тялото, хормон, който играе основна роля в регулирането на колебанията между сън и бодърстване.

При какви условия не се препоръчва да ядете ананас през нощта?

Дали яденето на ананас през нощта е полезно или не зависи до голяма степен от характеристиките на всеки човек. Докато някои хора имат полза от поглъщането на малка порция преди лягане, при други това може да има обратен ефект.

Ето защо, преди да го консумирате, трябва да имате предвид следното:

  • Не се препоръчва редовна консумация, ако калорийните нужди за останалата част от деня вече са задоволени.
  • При затлъстяване или метаболитни нарушения първо трябва да се консултирате с лекар. Не бива да се пренебрегва, че някои проучвания свързват нощното хранене с по-голяма склонност към наддаване на тегло. И въпреки че ананасът осигурява малко калории, тези специални случаи трябва да бъдат оценени от професионалист.
  • Ако има проблеми с храносмилането, като болест на Крон или синдром на раздразнените черва, ананасът и други плодове трябва да се избягват преди лягане. Може да причини стомашен дискомфорт и следователно прекъсвания на съня. Същото важи и в случай на киселинен рефлукс или малабсорбция на фруктоза.
ядене на ананас през нощта

Какво да запомните?

Въпреки че някои твърдят, че консумацията на ананас през нощта има повече ползи, истината е, че не е доказано, че времето на консумация подобрява или намалява свойствата му. Като цяло този плод съдържа хранителни вещества, които са полезни за здравето и загубата на тегло. Това, което се откроява по отношение на приема му през нощта, е ниското му съдържание на калории. В този смисъл изглежда добър избор като лека закуска.

Във всеки случай се препоръчва неговата случайна или умерена консумация, тъй като в излишък може да означава ненужни допълнителни калории. Освен всичко друго, трябва да се внимава, ако има предшестващи метаболитни нарушения или храносмилателни проблеми. При тези състояния е най-добре да обсъдите с лекар дали е препоръчително да го включите в нощната си диета.

Може да ви заинтересува ...
8 ползи от ежедневната консумация на ананас
Здраве и Красота
Прочетете го в Здраве и Красота
8 ползи от ежедневната консумация на ананас

Ежедневната консумация на ананас ви осигурява много витамини, минерали и фибри, подобряващи здравето ви, но не трябва да прекалявате с този плод.



  • Beattie, J. K., & Quoc, T. N. (2000). Manganese in pineapple juices. Food Chemistry, 68(1), 37–39. https://doi.org/10.1016/s0308-8146(99)00149-1
  • El-Shazly SA, Ahmed MM, Al-Harbi MS, Alkafafy ME, El-Sawy HB, Amer SAM. Physiological and molecular study on the anti-obesity effects of pineapple (Ananas comosus) juice in male Wistar rat. Food Sci Biotechnol. 2018;27(5):1429-1438. Published 2018 Apr 11. doi:10.1007/s10068-018-0378-1
  • Hassan, A., Othman, Z., & Siriphanich, J. (2011). Pineapple ( Ananas comosus L. Merr.). In Postharvest Biology and Technology of Tropical and Subtropical Fruits (pp. 194–218e). Elsevier. https://doi.org/10.1533/9780857092618.194.
  • Kinsey AW, Ormsbee MJ. The health impact of nighttime eating: old and new perspectives. Nutrients. 2015;7(4):2648-2662. Published 2015 Apr 9. doi:10.3390/nu7042648.
  • Mohd Ali M, Hashim N, Abd Aziz S, Lasekan O. Pineapple (Ananas comosus): A comprehensive review of nutritional values, volatile compounds, health benefits, and potential food products. Food Res Int. 2020 Nov;137:109675. doi: 10.1016/j.foodres.2020.109675. Epub 2020 Sep 17. PMID: 33233252.
  • Neha K, Haider M, et al. Medicinal prospects of antioxidants: a review. European Journal of Medical Chemistry. Septiembre 2019. 178: 687-704.
  • Reid KJ, Baron KG, Zee PC. Meal timing influences daily caloric intake in healthy adults. Nutr Res. 2014 Nov;34(11):930-5. doi: 10.1016/j.nutres.2014.09.010. Epub 2014 Oct 2. PMID: 25439026; PMCID: PMC4794259.
  • Sae-Teaw M, Johns J, Johns NP, Subongkot S. Serum melatonin levels and antioxidant capacities after consumption of pineapple, orange, or banana by healthy male volunteers. J Pineal Res. 2013 Aug;55(1):58-64. doi: 10.1111/jpi.12025. Epub 2012 Nov 9. PMID: 23137025.
  • Slavin, J., & Green, H. (2007). Dietary fibre and satiety. Nutrition Bulletin, 32(s1), 32–42. https://doi.org/10.1111/j.1467-3010.2007.00603.x
  • Zhou B, Su X, Su D, et al. Dietary intake of manganese and the risk of the metabolic syndrome in a Chinese population. Br J Nutr. 2016;116(5):853-863. doi:10.1017/S000711451600258.