6 последствия, които можете да понесете от яденето на рафинирано брашно

Знаехте ли, че консумацията на рафинирано брашно може да бъде свързана с повишен риск от депресия?
6 последствия, които можете да понесете от яденето на рафинирано брашно
Elisa Morales Lupayante

Прегледано и одобрено от педагог по физическо възпитание и диетолог Elisa Morales Lupayante.

Написано от Daniela Echeverri Castro

Последна актуализация: 25 януари, 2023

Рафинираното брашно е част от обичайната диета на милиони хора по света и въпреки че има предупреждения за консумацията му, мнозина все още не знаят колко вредна може да бъде консумацията на рафинирано брашно за здравето.

Този продукт преминава през серия от индустриални процеси, които, за съжаление, намаляват хранителните му качества и свойства.

Въпреки че в минимални количества не предизвиква значителни ефекти, прекомерният и честият му прием може да предизвика някои нежелани реакции в организма.

Най-притеснителното е, че се съдържа в много хранителни продукти на пазара и поради това е трудно да се ограничи консумацията му.

Въпреки това е важно всеки да знае какви са последствията от прекомерната консумация на рафинирано брашно, за да може поне да се опита да ограничи възможно най-много консумацията му.

Последици от консумацията на рафинирано брашно

1. Консумацията на рафинирано брашно увеличава риска от диабет

Рафинираното брашно може да причини диабет.

Хората, които ядат тази съставка всеки ден, са изложени на по-висок риск от диабет в сравнение с тези, които избират пълнозърнесто брашно.

  • Рафинираните брашна съдържат високи нива на прости въглехидрати, които водят до високи нива на захар, когато не се използват като енергийни източници за тялото.
  • По-конкретно, амилопектинът, един от неговите въглехидрати, лесно се превръща в захар и влияе върху нивата на кръвната захар.

2. Може да доведе до наддаване на тегло

Храната, приготвена с рафинирано брашно или рафинирана захар, е главният виновник за увеличаването на телесното тегло и метаболитните затруднения, според това изследване, проведено от болница Ла Пас в Мадрид.

  • Консумацията на тази съставка е една от най-големите пречки за тези, които искат да отслабнат по здравословен начин.
  • Въглехидратите му забавят скоростта на метаболизма и, като повишават кръвната глюкоза, това увеличава натрупването на мазнини, особено в коремната област.
  • Освен това, тъй като не са засищащи, увеличават апетита за храна.

3. Консумацията на рафинирано брашно затруднява храносмилането

Жена с лошо храносмилане.

Една от характеристиките на този вид брашно е, че поради процеса, на който е подложено, повечето от неговите диетични фибри изчезват.

В резултат на това след поглъщане могат да възникнат заболявания на храносмилателната система и дебелото черво.

  • Ниското количество фибри затруднява смилането на храната и от своя страна води до запек и възпаление. Всъщност тези храни изобщо не се препоръчват в диети за това състояние, според Hospital Clínico Universitario de Valladolid (Испания).
  • В допълнение, също така предизвиква промени в бактериалната флора на червата, увеличавайки газовете, лошото храносмилане и болката.

4. Увеличава риска от възпалителни заболявания

Хората, изложени на рискови фактори за възпалителни заболявания като артрит, трябва да продължат да изключват тази съставка от плановете си за хранене, както се посочва от Фондацията по артрит.

  • Въпреки че в минимални дози не предизвиква значителни реакции, редовният му прием може да предизвика възпалителни реакции от страна на имунната система.
  • Това се дължи на дисбалансите, които причинява в кръвната глюкоза. Което пречи на функциите, които превръщат протеините в енергийни източници за тялото.
  • Когато се натрупа, генерира реакция, наречена гликация, която предизвиква възпалителен процес в здравите тъкани.

5. Консумацията на рафинирано брашно може да предизвика непоносимост

Непоносимост към глутен.

Хранителната непоносимост предизвиква възпалителни реакции в тялото и голямо разнообразие от храносмилателни симптоми, които влияят върху качеството на живот. Те могат да бъдат причинени от дългосрочно излагане на добавки и химикали, присъстващи в преработените храни, както е посочено в този доклад (само на испански) от Centre Mèdic Atlàntida (Барселона).

Рафинираните брашна съдържат високи нива на глутен. Вид протеин, който е труден за смилане и който може да причини този тип проблеми.

6. Може да увеличи риска от депресия

Докато яденето на рафинирани храни създава леко усещане за моментно удоволствие, натрупването на въглехидрати е свързано с тенденцията към депресия и чувство на отпадналост, както се посочва в това проучване, проведено от Автономния университет на Нуево Леон (Мексико).

  • Тези вещества, които повишават кръвната захар, променят химичния състав на мозъка. И предизвикват чувство на физическа и умствена умора.
  • Те са свързани с нарушения на съня и намалена продуктивност по време на ежедневните задачи.
  • Вместо да дават на тялото енергия, те създават усещане за умора и сънливост.
  • Това обяснява защо, след като хапнат, някои хора се чувстват леко отпаднали и имат нужда да подремнат.

Консумирате ли този продукт като част от обичайната си диета? Ако е така, опитайте се да предприемете стъпки, за да започнете да ограничавате приема му възможно най-скоро.

Въпреки че е трудно да го премахнете напълно от вашата диета, има много здравословни алтернативи. Които помагат да го замените в голямо разнообразие от рецепти.

Въпреки че може да мислите, че не е вредно за вас, след като намалите консумацията му, ще забележите ползите за тялото си.

Може да ви заинтересува ...
Рожковото брашно: 6 свойства и предимства за здравето
Здраве и Красота
Прочетете го в Здраве и Красота
Рожковото брашно: 6 свойства и предимства за здравето

Знаете ли какво представлява рожковото брашно? Ние ви предлагаме да научите от нашата статия. Вижте и разберете повече за здравословните му ползи.



  • Febles, C. I., Arias, A., Hardisson, A., Rodríguez-Alvarez, C., & Sierra, A. (2002). Phytic acid level in wheat flours. Journal of Cereal Science. https://doi.org/10.1006/jcrs.2001.0441
  • Robin, F., Théoduloz, C., & Srichuwong, S. (2015). Properties of extruded whole grain cereals and pseudocereals flours. International Journal of Food Science and Technology. https://doi.org/10.1111/ijfs.12893
  • Bhatt, S. M., & Gupta, R. K. (2015). Bread (composite flour) formulation and study of its nutritive, phytochemical and functional properties. ~ 254 ~ Journal of Pharmacognosy and Phytochemistry.

Съдържанието на тази публикация е само с информативна цел. По никакъв начин не може да служат за улесняване или заместване на диагнози, лечения или съвети от професионалист. Консултирайте се с доверения си специалист, ако имате съмнения или търсите одобрението му преди да започнете всяка една процедура.