Пълномаслено или нискомаслено мляко: кое е по-добро?

Основната разлика между двата вида мляко е, че нискомасленото мляко съдържа по-малко мазнини, както подсказва името му. Следователно съдържа по-малко калории от пълномасленото мляко.
Пълномаслено или нискомаслено мляко: кое е по-добро?

Последна актуализация: 06 Юли, 2020

Искате ли да разберете кое от двата вида мляко е по-добро? Пълномаслено или нискомаслено мляко? Ако отговорът е да, продължавайте да четете.

Една от първите стъпки, които повечето хора предприемат в началото на диетата, когато се опитват да свалят килограми, е да сменят пълномасленото мляко с нискомаслено. Логиката зад това е, че по-малкият прием на калории от мазнините ще доведе до сваляне на килограми.

От друга страна, някои хора предпочитат да пият нискомаслено мляко, само защото им допада неговия вкус. Те мислят, че пълномасленото мляко е твърде силно и тежко.

Каквато и да е причината, е важно да се анализират храните, които са част от вашето ежедневно хранене. Важно е да се прецени дали нискомасленото мляко е най-добрият вариант за вас.

Пълномаслено или нискомаслено мляко?

Голямата разлика между двата вида мляко е, че нискомасленото мляко съдържа по-малък процент мазнини, както подсказва името му. Следователно, то съдържа по-малко калории.

Обаче, когато премахнете мазнините от млякото от вашата диета, вие по този начин премахвате и мастноразтворимите витамини A, D и Е. Във всеки случай, почти всички видове мляко са обогатени с всички видове витамини и минерали.

Всъщност кой вид мляко е по-питателно?

Кое по-питателно: пълномаслено или нискомаслено мляко?

Пълномаслено или нискомаслено мляко: снимка на различни видове млечни продукти

Процесът на обезмасляването може да намали витамините и калция, намалявайки хранителната стойност на млякото.

Както споменахме отгоре, основната разлика се състои в процента мазнини, съдържащи се в млякото и се отразява на калориите и вкуса.

Не само това, при загуба на мазнини, нискомасленото мляко губи също и мастноразтворимите витамини, които са характерни за млякото. Това включва витамин A и витамин D, познат още като калциферол. В допълнение, определена малка порция от витамин E или токоферол се губи винаги по време на обезмасляване.

Според професор Серхио Касалмиля, преподавател в университета в Барселона, като губим тези витамини, хората също губят част от капацитета за усвояване на калций.  Това е така, защото нашата храносмилателна система усвоява калция по-добре в присъствието на мазнини и млечни витамини.

В момента обработеното нискомаслено мляко не е по-различно по отношение на мастноразтворимите витамини и количеството калций, което съдържа, защото има добавени витамини A, D и E. Обаче, дали може вашия организъм да ги обработи е различен въпрос.

Не е задължително тези витамини да са синтетични, но те не произлизат и от извлечени мазнини, също така. Следователно, двата вида мляко са еднакви по отношение на съдържание на витамини и минерали в днешни дни, но единия от тях съдържа по-малко калории.

Пълномаслено или нискомаслено мляко: какво показват проучванията?

Проучване от 2017, публикувано в Американския журнал по хранене, твърди, че приема на пълномаслено мляко, сирене и кисело мляко, не води до качване на килограми. От друга страна, това всъщност може да помогне за неговото предотвратяване.

Същото се отнася и за диабета. Има предимства, които според проучването, хората, които консумират нискомаслени продукти, не могат да развият диабет.

Друго проучване стига до извода, че пиенето на пълномаслено мляко може да предотврати диабета. По време на това проучване, са анализирани 3,000 проби от човешка кръв за период от 15 години. Установено е, че хората, които са консумирали пълномаслено мляко, имат с 46% по-малка вероятност да се разболеят от диабет.

Освен това, един учен от университета в Харвард, Мохамад Якуб, не е намерил никаква връзка между консумацията на пълномаслено мляко и затлъстяването или диабета, в мета-анализ, който той е направил на медицински хронологии в САЩ. От друга страна, неговата рецензия показва, че хората, консумиращи пълномаслено мляко, всъщност са в по-голяма безопасност.

Проучвания при деца

Снимка на бебе, което го хранят с лъжица

Проучванията не свързват нискомасленото мляко с по-ниско тегло при децата.

Проучване, публикувано през 2016, анализирало диетата на 2700 деца на възраст между 2 и 6 години. Неговите резултати доказват, че деца, които пият пълномаслено мляко, имат по-ниска телесна маса.

Д-р Дариуш Мозафариан казва: „Мисля, че тези резултати показват, че се нуждаем от промяна в политиката, която препоръчва нискомаслени млечни продукти. Доказателствата показват, че хората, които консумират пълномаслено мляко в диетата си са в по-добра форма от тези, които прибягват до диета с нискомаслено мляко.“

Като цяло, надяваме се да сте придобили знания относно хранителната стойност, която нискомасленото и пълномасленото мляко дават. Засега, изглежда, че гореспоменатите проучвания ни дават поне малко повече знания.

Може да ви заинтересува ...
6 съвета как да се храните, за да се предпазите от остеопороза
Здраве и КрасотаRead it in Здраве и Красота
6 съвета как да се храните, за да се предпазите от остеопороза

Всички искаме да се движим свободно. Затова е важно да се предпазите от остеопороза в дългосрочен план. Научете как от тази статия!



  • Wang TJ. Vitamin D and Cardiovascular Disease. Annu Rev Med. 2016;67:261-72.
  • Tanja Kongerslev Thorning, Hanne Christine Bertram, Jean-Philippe Bonjour, Lisette de Groot, Didier Dupont, Emma Feeney, Richard Ipsen, Jean Michel Lecerf, Alan Mackie, Michelle C McKinley, Marie-Caroline Michalski, Didier Rémond, Ulf Risérus, Sabita S Soedamah-Muthu, Tine Tholstrup, Connie Weaver, Arne Astrup, Ian Givens, Whole dairy matrix or single nutrients in assessment of health effects: current evidence and knowledge gaps, The American Journal of Clinical Nutrition, Volume 105, Issue 5, May 2017, Pages 1033–1045,
  • Mohammad Y Yakoob, Peilin Shi, Frank B Hu, Hannia Campos, Kathryn M Rexrode, E John Orav, Walter C Willett, Dariush Mozaffarian; Circulating biomarkers of dairy fat and risk of incident stroke in U.S. men and women in 2 large prospective cohorts, The American Journal of Clinical Nutrition, Volume 100, Issue 6, 1 December 2014, Pages 1437–1447.