Ненужните нужди: какви са те и как да ги избегнем?

Когато превърнем желанието в нужда, започваме да вярваме, че нещо е незаменимо и създаваме ненужна нужда. Следователно ние се отказваме от контрола върху нашето благополучие и го поставяме върху нещо външно.
Ненужните нужди: какви са те и как да ги избегнем?

Последна актуализация: 10 април, 2022

Повечето от нас са склонни да вярват, че ако не притежаваме определени продукти или материални блага, не можем да бъдем добре или щастливи. По този начин прекарваме живота си в опити да получим това, от което вярваме, че имаме нужда, без да осъзнаваме, че получаването му няма да ни гарантира щастие или истинско благополучие. Тук се крият ненужните нужди, онези наложени недостатъци, които нямат нищо общо с нашето удовлетворение като хора.

Често можем да наблюдаваме тази реалност в постоянното си чувство на неудовлетвореност. В крайна сметка, след като получим това, за което копнеем, често възниква друга нужда. И най-парадоксалното в тази ситуация е, че колкото повече имаме, толкова повече неща смятаме, че ни трябват, като по този начин попадаме в порочен кръг.

Ето защо в днешната статия бихме искали да разгледаме какво представляват ненужните нужди и как можем да избегнем зависимостта от тях.

Произходът на ненужните нужди

С течение на времето продуктите и услугите, които имаме под ръка, се увеличават. Например преди поколения не е имало телевизори, мобилни телефони, съдомиялни машини, прахосмукачки и други технологични продукти, които несъмнено улесняват живота ни.

Следователно, тъй като все повече и повече неща излизат на пазара, се създават нужди, за които дори не се е мислило преди. Сега, не е погрешно да искате най-новия модел на iPhone или току-що излезлият автоматичен почистващ робот за подове. Грешката се крие в превръщането на тези желания в потребности.

Когато превърнем желанието в нужда, започваме да вярваме, че това нещо е необходимо, за да можем да живеем добре. По този начин се отказваме от контрол върху нашето благополучие и го депозираме в нещо външно, което може да изчезне.

И още

Тази тенденция към създаване на ненужни нужди се засилва благодарение на консуматорската система, която прониква в нашето общество. Това ни накара да вярваме, че без тези продукти няма да можем да живеем пълноценно.

Решението обаче не е да се ядосвате на търговската индустрия или да я молите да се промени. В крайна сметка това няма да я накара да отхвърли своите маркетингови техники. Всъщност това, което ще направи, е да ни причини ненужно недоволство!

Въпросът не е да обвиняваме или демонизираме консуматорската система, а да отворим очите си и да сме наясно как рекламните послания влияят върху нас и нашето психично здраве.

Добре е, че има продукти и услуги, които улесняват живота ни и е нормално да искаме да ги купим. Важно е обаче да не се изгубим по пътя и да вярваме, че ще бъдем щастливи само когато ги получим. Не забравяйте, че нашето благополучие зависи изключително от нас.

Преодоляване на ненужните нужди
Цялата маркетингова индустрия разполага с ефективни инструменти, които ни карат да вярваме, че имаме нужда от различни неща.

Смятаме, че тази статия също може да ви е интересна: Пет навика за добро психично здраве

Пирамидата на потребностите на Маслоу

В днешно време може да бъде много трудно да се разграничат ненужните нужди от истинските. Въпреки това, много полезна отправна точка би било познаването на пирамидата на Маслоу или йерархията на човешките нужди.

Ейбрахам Маслоу е американски психолог хуманист, който придоби голяма популярност чрез разграничаване и йерархизиране на нуждите. В този случай той създава пирамида на 5 нива, която подрежда различните видове човешки нужди.

Накратко, тя е подредена, както следва във възходящ ред:

  • Основни нужди: Това са основните физиологични нужди за поддържане на хомеостазата на тялото и гарантиране на нашето оцеляване. Сред тях са дишане, храна, почивка, подслон и др.
  • Нужда от безопасност и сигурност: Те възникват, когато нашите физиологични нужди са задоволени. Те се отнасят до чувството за сигурност и защита. В случая говорим за физическа сигурност (целостта на собственото тяло) и здраве, както и сигурност на ресурсите (дом, пари, работа и т.н.).
  • Нуждите за принадлежност: Те са свързани с нашата социална природа и включват приятелство, партньор, колеги и семейство.
  • Нужда от признание: Тези потребности включват самоуважение и включват чувства като увереност, компетентност, независимост, свобода, постижения и т.н.
  • Потребности от самореализация: Това е най-високата психологическа потребност на човешкото същество. Следователно тя е на върха на йерархията. Тук се намира валидното оправдание или смисъла на живота. Ние сме склонни да достигнем това ниво, когато всички предишни нива са достигнати и завършени до известна степен.

Ако идентифицирате някакво желание, което е извън тази класификация, тогава може да го сметнете за ненужна нужда.

Прочетете и: 6 признаци на пристрастяване към алкохола

Как да избегнем този тип „нужди“?

Първата стъпка, за да избегнете създаването на ненужни нужди, е да знаете как да ги идентифицирате. Добър начин е да разпознаете какви са истинските ви нужди. За това Маслоу ни дава отлично ръководство със своята пирамида.

От друга страна, всеки път, когато изпитаме чувство на нужда, може да е много полезно да спрем, да се замислим и да се запитаме дали тази услуга или продукт наистина са необходими за нашето благополучие.

Това не означава, че трябва да се откажете от това желание и да забравите за постигането му. Вместо това, това, което ви каним да направите, е да сте по-наясно с желанията си и да не ги превръщате в налагания, за да бъдете щастливи. Ако сте били добре преди, без да притежавате дадено нещо, тогава всъщност то не ви е необходимо.

За да определите по-добре вашите нужди, ви съветваме следното:

  • Бъдете внимателни към вербалния си език, когато се позовавате на желанията си. Вместо да казвате „Имам нужда от този продукт“, кажете „Искам този продукт“ или „Бих искал да го имам“. Думите често определят начина ни на мислене за света и ако внимаваме с тях, това ще промени нещата.
  • Бъдете благодарни за това, което вече имате: чувството за нужда се засилва, когато не ценим това, което вече имаме и което сме постигнали. Така че, не забравяйте да носите благодарността със себе си всеки ден.
Освобождаване на съзнанието
Щастието е универсален копнеж, но ще бъде трудно да го достигнем, ако го гоним чрез предмети.

Ненужните нужди могат да повлияят на качеството ни на живот

Когато настояваме да преследваме ненужните нужди, качеството ни на живот намалява и алтернативите се свеждат до преследването им. Така че нека не си вредим, като си налагаме неща, от които не се нуждаем.

Бъдете благодарни за това, което имате и се опитайте да постигнете самореализация, без да зависите от материални вещи. Тази промяна може да бъде дълбока и може да бъде напомнянето, от което се нуждаете, за да тръгнете по правилния път към истинското щастие.


Всички цитирани източници бяха добре прегледани от нашия екип, за да се гарантира тяхната качествена, надеждна, актуална и валидна информация. Библиографията на тази статия бе считана за надеждна и отговаряща на академичните или научни изисквания.


  • Puig M, Sabater P, Rodríguez N.  Necesidades humanas: evolución del concepto según la perspectiva social. Aposta. Revista de Ciencias Sociales [Internet]. 2012 [consultado 17 feb 2022]; (54): 1-12. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=495950250005
  • Martí M. Las necesidades humanas desde la psicología moral. Papeles de relaciones ecosociales y cambio global [Internet]. 2008 [consultado 17 feb 2022]; (102): 89-101. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2698952
  • Elizalde A, Martí M y  Martínez F. Una revisión crítica del debate sobre las necesidades humanas desde el enfoque centrado en la persona. Polis, Revista Latinoamericana [Internet]. 2006 [consultado 17 feb 2022]; 15. Disponible: https://journals.openedition.org/polis/4887

Този текст се предоставя само с информационна цел и не замества консултация с професионалист. При съмнения, консултирайте се със своя специалист.