Най-добрата диета за хората, страдащи от цьолиакия

24 Юли, 2020
Почти трима от четирима души с цьолиакия не знаят, че го имат. Неспазването на безглутенова диета може сериозно да навреди на здравето им. Разберете как да идентифицирате това заболяване и какви храни трябва да избягвате.

Единственото лечение за болестта цьолиакия е да се спазва строга безглутенова диета през целия живот. Това ще ви накара да се чувствате по-добре, както и ще излекува всякакви чревни лезии.

Една безглутенова диета се основава върху избягването на всеки продукт, съдържащ пшеница, ечемик, ръж и овес. Някои храни като брашно, хляб, макарони и сладкарски изделия обикновено са приготвени с тези зърна.

Какво представлява болестта цьолиакия?

Цьолиакия: жена маха ръка без хляб

Болестта цьолиакия е хронично автоимунно заболяване на храносмилателната система. Проявява се когато тялото има постоянна непоносимост към протеин, наречен глутен. Той се съдържа в някои зърнени храни като пшеница, овес, ечемик или ръж.

Когато човек, страдащ от това заболяване, яде храна с глутен, лигавицата на тънките черва е увредена. Следователно, намалява нейната способност да усвоява хранителните вещества.

Без лечение хората с болестта цьолиакия могат да станат недохранени и да развият съпътстващи болести.

Вижте също: Как да приготвите крекери без глутен и без лактоза

Безглутенови диети за хора, страдащи от цьолиакия

Хуан Игнасио Серано от Асоциацията по цьолиакия и глутеинова чувствителност твърди, „За всеки случай с диагноза цьолиакия, между пет и осем не са диагностицирани въобще. Ако добавите хората, които умишлено са избрали да не ядат глутен, не е учудващо, че безглутеновата диета става все по-разпространена“.

Обаче, за щастие, дните на неприятности в ресторантите са отминали. В добавка, няма нужда да се отказвате от ястията, които обичате и е много по-лесно от всякога да намерите безглутенови продукти, които не са скъпи и имат страхотен вкус.

Серано обяснява, „Спазването на безглутенова диета е начин да следвате естествена диета и да водите здравословен начин на живот. Хората, страдащи от цьолиакия, поглеждат към етикетите повече от всичко друго, избягват обработените храни и ядат свежи храни.“

Освен избягването на безглутенов хляб и макарони, има много други кухненски трикове и съвети за хора, страдащи от цьолиакия.

Тук има няколко съвети за приготвянето на безглутенови ястия:

1. Опитайте нови видове брашно за справяне с болестта цьолиакия

Четири дървени лъжици с различни видове брашно, без глутен

Кой се нуждае от пшеница, овес или елда?

Тези нови видове брашно са удивителни: ориз, бадеми, соя, тапиока, карфиол и леблебия.

Можете да използвате брашно за супер храни като например киноа или юка. Тези видове брашно са идеални за хора, страдащи от цьолиакия. С тези нови и популярни видове брашно, няма нужда безглутеновите диети да бъдат скучни изобщо!

2. Използвайте основни съставки, които не съдържат глутен

Храни без глутен: риба и различни водове месо

Яденето на свежи продукти, които не съдържат глутен, е много важно за хора, страдащи от болестта цьолиакия.

Например, можете да ядете месо, риба, яйца, плодове и зеленчуци редовно.

3. Направете си свои собствени сосове и тесто за палачинки

Когато изготвяте или сгъстявате всякакъв сос, най-добре е да използвате пресято царевично брашно, за да не се образуват каквито и да било гранули.

Ако искате хляб, можете да го приготвите с помощта на картофено пюре, смлени бадеми или царевични зърнени храни.

4. Заменете бирата с вино

Вино в чаша

Бирата с или без алкохол, съдържа глутен. Хубавата новина е, че виното, вермута и другите алкохолни напитки не съдържат този пшеничен протеин. Алкохолните напитки, включително и тези, направени от зърнени закуски, са безглутенови.

При този вид напитка, процесът на дестилация премахва всички следи от глутен.

Междувременно, хората, които не искат да се откажат от бирата, могат да се насладят на много други безглутенови варианти.

Вижте също: 8 ползи от пиенето на червено вино в умерени количества

5. Не яжте обработени храни

Трябва винаги да избягвате предварително приготвени и обработени храни. Яденето на обработени храни има своите рискове. Въпреки че изглежда така, че предварително приготвените храни не съдържат глутен в себе си, биха могли да съдържат глутен като добавка.

Законът изисква фирмите да уточняват какви видове брашно и нишесте използват. Обаче, най-добре е да ги избягвате в случай на кръстосано замърсяване.

Ако все още решите да ядете обработени храни от време на време, обърнете внимание на етикетите и на това какво точно съдържат.

6. Сменете дървените прибори с други материали

Не препоръчваме да използвате дърво в кухнята или при масите, черпаците или ножовете с дървена ръкохватка. Дървото е много пропускливо и може да погълне глутенови частици. 

Вместо това е по-добре да използвате прибори, направени от метал, пластмаса, силикон и други материали.

Накрая, помнете, че асоциациите по цьолиакия са тук, за да ви помогнат. В добавка, ако имате някакви въпроси или проблеми, можете да се консултирате с тях. Можете да контролирате болестта цьолиакия, ако избягвате определени храни и водите здравословен начин на живот.

  • Olivencia Palomar M. P.. Enfermedad celiaca. Rev. esp. enferm. dig.  [Internet]. 2005  Sep [citado  2019  Feb  07] ;  97( 9 ): 672-672. Disponible en: http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1130-01082005000900009&lng=es.
  • Kagnoff, M. Overview and Pathogenesis of Celiac Disease. Gastroenterology 2005; 128: s10-s8.
  • Murray JA, Watson T, Clearman B, Mitros F. Effect of a gluten-free diet on gastrointestinal symptoms in celiac disease. Am J Clin Nutr. 2004 Apr; 79(4):669-73.
  • Thomas T. Helping celiac disease patients adapt to a gluten-free diet. Community Nurse. 2000 Jul; 6(6):19-22.