Какво представлява адаптивността и как да бъдем гъвкави

01 Септември, 2020
Всеки трябва да се научи да бъде гъвкав; адаптивността е просто набор от мисли и начин на поведение, които всеки може да усвои и развие, за да се адаптира и премине през различни ситуации. Хората, с които сме заобиколени, са най-важната част от това.
 

Трябва да се научите да бъдете гъвкави. Защо? Защото това ще ви помогне да се справите с различни ситуации като например преживяването на загуба. Добре, но какво точно представлява адаптивността и как да станем гъвкави? Продължете с четенето, за да научите повече.

Какво представлява адаптивността?

Адаптивността е способността ни да се справяме с несгодите като даваме най-доброто от себе си изправяйки се пред различни трагедии, травми, измами, както и тежък стрес.

Да бъдете гъвкави не означава, че няма да имате чувства или да изпитвате трудности. Реално всеки едни от нас, в определен етап от живота си, преминава през несигурност, тъга, дискомфорт или болка, били те физически или емоционални.

Както виждате да бъдете гъвкави означава да можете да се справите и адаптирате въпреки обстоятелствата, които могат да се появят и въпреки влиянието, което определена ситуация може да има върху вас.

Адаптивността не е нещо, което имате или нямате. Тя е съвкупност от мисли, чувства и поведение, които всеки може да усвои и развие.

Прочетете и: Чувството за самота: 5 възможни причини

Фактори влияещи върху адаптивността

Много проучвания показват, че емоционалната подкрепа е един от най-важните фактори по отношение на адаптивността. Когато знаете, че има хора, които ги е грижа за вас, които са готови да ви помогнат, подкрепят и на които можете да се доверите, ставате по-гъвкави.

Други фактори, оказващи влияние, са:

  • На първо място позитивната нагласа към вас самите – повярвайте и опознайте силните и слабите си страни.
 
  • Трябва да умеете да общувате и да разрешавате проблеми много добре; мислете за проблемите си като предизвикателства, с които трябва да се справите, а не като възможна заплаха.
  • И не на последно място, трябва да притежавате способността да правите реални планове и да можете да се справяте с чувствата и импулсите си с помощта на малко самоконтрол.

Как да станете гъвкави?

Основните характеристики на гъвкавите хора са:

  • Те са реалисти
  • Вярват, че животът им е смислен
  • Притежават силно желание да се развиват

Освен това те знаят:

  • Как да контролират емоциите си
  • Да бъдат съпричастни
  • Как точно да определят причините за проблемите си
  • Да се считат за компетентни
  • Че трябва да вярват в себе си

Най-важните черти на гъвкавата и адаптивна личност се крият в начина на мислене. Адаптивният човек е реалист, който бързо се приспособява.

Препоръчваме ви да прочетете и: Раздаването на любов не вреди, за разлика от разочарованието

Как да бъдете гъвкави?

Адаптивността не е нещо, което някои от нас притежават, а други – не; тя е съвкупност от различни качества и поведения, които можем да развием. Как? Ето няколко съвета, които могат да ви помогнат:

1. Изграждане на връзки

Вече споменахме, че емоционалната подкрепа е един от най-важните фактори, които може да ви помогне да бъдете по-гъвкави.

Изграждането и поддържането на добри междуличностни връзки, приемането на помощта и подкрепата, които другите ви предлагат, както и протегната ръка към хората в нужда, ще ви направят по-гъвкави.

 

2. Реалистично мислене, конструктивно мислене

Не можете да избегнете неприятните и стресиращи ситуации. Но можете да промените начина, по който ги интерпретирате и реагирате на тях.

Виждането на проблемите като предизвикателства, с които трябва да се справите, е добра перспектива. Мисълта, че можете да им се противопоставяте и да намерите решение, ще ви помогне да бъдете по-гъвкави.

3. Бъдете гъвкави като приемете реалността

Приемането, че промените са част от живота, е важна част от адаптирането. Процесът на адаптация би бил в застой без тях.

4. Вярвайте си

Не знаете на какво сте способни докато не опитате, можете дори да бъдете изненадани от това колко много можете да постигнете.

5. Поставете си цели

Действайте; не стойте и не чакайте нещо да се случи или някой да дойде при вас. Поставете си цели и се борете за постигането им.

6. Търсете възможности за самооткриване

Често хората стават по-мъдри след като преминат през трудни или стресови ситуации. Така научавате на нещо ново за себе си всеки път, когато се изправите пред собствените си демони.

Има много други начини за развитие на адаптивността, трябва просто да откриете дейностите, които ще ви позволят изграждането на лична стратегия.

И накрая, ето нещо, върху което си струва да се замислите:

“Най-големият парадокс е, че можем да се променим само когато се възприемем такива каквито сме.”

 
  • Oriol-Bosch, A. (2012). Resiliencia. Educación Médica. https://doi.org/10.4321/S1575-18132012000200004
  • Becoña Iglesias, E. (2006). Resiliencia : definición, características y utilidad del concepto. Revista de Psicopatología y Psicología Clínica. https://doi.org/10.5944/rppc.vol.11.num.3.2006.4024
  • Becoña, E. (2006). Resiliencia: definición, características y utilidad del concepto. Revista de Psicopatología y Psicología Clínica. https://doi.org/ISSN 1136-5420/06