Как да консумирате водорасли и полезни ли са те

01.09.2019
Имайки в предвид различните витамини и минерали, които съдържат, консумацията на водораслите може да бъде много полезна в лечението на анемията и други дефицити на хранителни вещества.

Вероятно сте чели рецепти съдържащи водорасли и сте се чудили как се приготвят и откъде можете да си ги набавите. В тази статия ще ви разкажем как да консумирате водораслите и кои са основните хранителни вещества на този все по-популярен продукт в света на кулинарията.

Различните видове ядливи водораслиИма различни видове ядливи водорасли.

Не е рядкост да откриете ястия съдържащи водорасли във всяко едно кътче на света.

Първото нещо, което трябва да знаете преди да консумирате водорасли е, че могат да бъдат разделени на три основни групи: кафяви водорасли, червени водорасли и синьо-зелени водорасли.

Кафяви водорасли

  • Водораслите нори. Те са богати на протеини и витамин А и могат да се съчетават с пържени храни.
  • Нишиме комбу. Осигуряват на организма калий и йод и придават сладък вкус на храната.
  • Ито уакаме: можете да ги съчетавате с варени зеленчуци, богати са на калций, витамини В и С и калий.
  • Хизуки – съчетават се перфектно с кореноплодни зеленчуци като моркови и цвекло. Съдържат много калий, калций и желязо.
  • Араме – нежни, леки водорасли. Богати са на йод и калций.
  • Алария – богати са на минерали и витамини и се използват за приготвянето на супи.

Червени водорасли

  • Дулсе – съчетават се с варени житни култури, богати са на желязо, фосфор и калий.
  • Агар-агар – имат гелообразна текстура и съдържат много фибри.
  • Карагенов мъх наричан още и ирландски мъх. Съдържа множество сложни въглехидрати, както и калций и калий.

Синьо-зелени водорасли

  • Спирулина – богата на аминокиселини и протеини, продава се под формата на таблетки и прахчета. Може да се добавя към зърнени храни, кисело мляко, сокове и прясно мляко.

Прочетете и: Спирулина: изненадващата храна

Съвети за приготвяне на водораслиИзползвайте нови продукти в традиционните си рецепти.

Съветваме ви да накисвате водораслите преди да ги консумирате. Всички водорасли, независимо към коя група принадлежат, трябва да бъдат накиснати поне 20 минути, за да увеличат до седем пъти големината и обема си.

Ако водораслите са прекалено солени или с пясък можете да ги измийте със студена вода.

Синьо-зелените водорасли, при накисване, могат да бъдат нарязани на лентички по посока на страната на растежа им. Червените водорасли могат да бъдат накъсани или сготвени цели. Агар-агарът може да бъде нарязан преди или след приготвяне.

Съвети при готвене

  • Водораслите уакаме, нори, хлорела, келп, спирулина и дулсе могат да бъдат консумирани сурови.
  • Водораслите комбу трябва да бъдат накиснати поне 45 минути и след това да се варят половин час. Полученият бульон се използва за приготвянето на супи или сосове или за варене на зеленчуци.
  • Водораслите хиджики са най-подходящи за консумация през зимните месеци и имат много силен аромат. Използват се за приготвянето на супи, бульони и пудинги. Трябва да ги накиснете за 30 минути и след това да ги варите още толкова. Не се препоръчва да ги претопляте.
  • Въпреки че можете да използвате уакаме за приготвянето на редица ястия, то е основната съставка на супата мисо. Трябва да накиснете водораслите за 15 минути и да ги варите 10 минути. Можете да ги хапвате и сурови като добавка към някои салати.
  • Водораслите нори не се нуждаят от накисване. Можете да ги запечете в тиган докато станат златисти или зелени. След това ги нарежете на парчета с ножица и ги намачкайте с ръка (докато са топли). Можете да ги добавяте към супи или зърнени култури.
  • Водораслите кантен се използват основно за приготвянето на студени сосове, кремове, салати или за сгъстяването на супи и бульони.

Препоръчваме ви да прочетете и: Научете за невероятните ползи на спирулина за здравето

Защо трябва да консумирате водорасли

1.Ядливите водорасли са богати на хранителни вещества.

  • Подходящи са за болните от диабет. Тъй като съдържат сложни захари не повишават нивото на кръвната захар.
  • Водораслите са чудесна храна за вегетарианците, тъй като съдържат много протеини. Спирулината съдържа повече протеини от яйцата, рибата и месото.
  • Ядливите водорасли покриват дневната препоръчителна доза желязо, от която се нуждае организмът. Това важи най-вече за водораслите спирулина, които са около шест пъти по-богати на това вещество в сравнение със зърнените култури и спанака. Полезни са при анемия и обща слабост.
  • Ядливите водорасли могат да помогнат и при хипертония. Те регулират действието на сърдечно-съдовата система и спомагат борбата с високото кръвно налягане.

2.Грижат се за здравето на организма.

  • Водораслите подобряват зрението, тъй като са богати на витамин А. Водораслите нори и спирулина се препоръчват за целта.
  • Спомагат борбата с кашлицата. Ядливите водорасли помагат много и в лечението на настинки и грип. В традиционната медицина се използват като сироп при респираторни проблеми в комбинация с мед и лимонов сок.
  • Водораслите се грижат за здравето на кожата и косата, тъй като съдържат витамин А (по-голямо количество от пшеничните кълнове), познат като витамина на красотата и дълголетието. Някои водорасли съдържат и цинк, действащ ефикасно срещу акне. Други видове водорасли правят косата блестяща.
  • Полезни са за костите и зъбите. Водораслите араме съдържат 15 пъти повече калций от прясното мляко. Този вид водорасли, както и спирулината и уакамето, се препоръчват като превантивни средства срещу остеопороза или за възстановяване на счупени кости.

3.Верен приятел на храносмилателната система.

  • Водораслите спомагат храносмилането и движението на червата, ако бъдат консумирани заедно с бобови култури, заради съдържанието си на фибри. Същото важи и ако ги хапвате заедно с пържени храни, тъй като подобряват процеса на храносмилане.
  • Пречистват червата. Водораслите пречистват чревния тракт, тъй като съдържат алгинова киселина. Тя отстранява натрупаните по стените на дебелото черво токсини. Освен това се използват и като натурално лечебно средство при колит.
  • Водораслите понижават нивото на холестерола, тъй като съдържат 5% ненаситени мазнини, понижаващи нивата на лошия холестерол. Освен това не съдържат наситени мазнини.

Заради многото ползи, които споменахме в тази статия, е добре да включвате по-често водораслите в менюто си. Можете да ги добавяте към традиционните си ястия или да приготвяте уникални рецепти.