Да се научим да имаме приоритети: ключ към психологическото благополучие

За да се възползвате максимално от времето си и да постигнете по-добро психологическо благополучие, организирайте идеите си и приоритизирайте всичко, което искате да правите. Това е един от ключовите аспекти на психологическото благополучие, тема, която изследваме в тази статия.
Да се научим да имаме приоритети: ключ към психологическото благополучие

Написано от Solimar Cedeño

Последна актуализация: 09 август, 2022

Да имаме приоритети е нещо много важно. Човешките същества са много сложни. В хода на живота си ние се стремим да задоволим физическите си нужди и да подобрим психологическото си благополучие. Хората винаги се променят, развиват и търсят баланс между тялото и ума.

Този баланс се намира в доброто психично здраве, когато индивидът е наясно със своите способности и може да се изправи пред предизвикателствата на живота. Психологическото благополучие се състои от физически, умствени и социални аспекти. В допълнение, това е способността да се изправяте лице в лице и да се наслаждавате на живота.

За да постигне психологическо благополучие, индивидът първо трябва да познава себе си и след това да развие здравословни навици и да се научи как да организира времето си. Имайте това предвид, ако искате да постигнете психологически промени, които от своя страна ще повлияят положително на вашето физическо здраве.

Нека разгледаме темата по-отблизо.

Как да постигнем психологическо благополучие, като се научим да имаме приоритети

Въпреки че постигането на истинско психологическо благополучие може да не е лесно, факт е, че то може да бъде постигнато с правилната работа. Във всеки случай, ако следните съвети не работят при вас, препоръчваме ви да се консултирате с психолог или терапевт.

1. Първо, опознайте себе си като личност

Да се научим да имаме приоритети.

Според психолога Карол Риф психологическото благополучие се основава на шест измерения. Те представляват начина, по който индивидът се справя със ситуациите, които възникват в живота.

Първо, важно е да познавате и приемате себе си с всичките си силни и слаби страни. Изследвайте своята личност, предпочитания и антипатии. Ако не се приемете такъв, какъвто сте, ще бъде трудно да продължите напред, защото ще живеете с постоянно недоволство. Приемайки себе си, вие ще създадете положителни отношения със себе си и хората около вас.

След като приемете кой сте наистина, ще можете да начертаете път в живота си с краткосрочни, средносрочни и дългосрочни цели. Този път ще ви доведе до личностно израстване, защото ще почувствате, че имате цел и ще заемете уникално място в света около вас.

Като се развивате като личност, вие ще имате автономия и свобода при вземането на решения и ще можете да получите контрол върху средата си. Вие също така ще развиете свои собствени мнения и решения, без да бъдете засегнати от другите.

Когато укрепвате своята идентичност и познавате себе си, вие полагате основите на психологическото си благополучие. Въпреки това, в случай, че имате проблеми с намирането и се отклоните от пътя в търсенето на себе си, можете да се обърнете към професионалната помощ на психолог. Оставете зад гърба си глупавата представа, че „психолозите са за нестабилни хора“ и се осмелете да продължите напред в търсенето на благополучие.

2. Развийте здравословни навици

да се научим да имаме приоритети може да ни помогне да развием здравословни навици.
Да се научите да приоритизирате може да ви помогне да развиете здравословни навици.

Понякога имаме списък със задачи или чакащи неща за вършене, но не ги изпълняваме. Ставаме нетърпеливи да ги постигнем, но не организираме добре времето си. Един от начините за постигане на целите си е да създадем навици или прости правила, които ни позволяват да постигаме задачите.

В 7-те навика на високоефективните хора авторът Стивън Кови говори за поредица от инструменти, които всички можем да използваме, за да приоритизираме и да постигнем стабилност. Тези навици могат да се развият със сила на волята и ежедневна работа.

  • Първият навик е отговорност. Човек, който изпълнява своите задачи, уважава времето на другите и развива дисциплина в организацията на своите приоритети. Като сме отговорни, ние ставаме лидери на собствения си живот.
  • На следващо място, приоритизирането на важното пред това, което е спешно, е ключов навик за добро лично управление. По същество това се постига чрез инструменти за ефективно използване на времето. Ако организираме добре работата си, личния, академичния и икономическия си живот, ние също така ще постигнем взаимна изгода във взаимоотношенията си с други хора.
  • Също така е важно да запомните, че тъй като хората са социални, ефективната комуникация е фундаментална. Това се състои в разбиране на другия човек и яснота при предаването на съобщение. В този комуникационен процес индивидът генерира взаимна зависимост, тъй като той или тя се подхранва от знанията и опита на другите.

Може да се интересувате от тази статия: Пет навика за добро психично здраве

3. Да се научим да имаме приоритети може да ни помогне да организираме времето си и да се съсредоточим върху това, което е важно

ученето да приоритизирате може да ви помогне да останете организирани
Да се научите да имате приоритети може да ви помогне да останете организирани.

И накрая, ефективното организиране на времето ви е ключът към постигането на целите ви и намирането на истинско психологическо благополучие. В крайна сметка времето е променлива, която не може да бъде контролирана, но има инструменти, които ни позволяват да го управляваме ефективно.

Определете приоритетите си за постигане на дадена цел. След това определете важните спрямо спешните задачи. Важните задачи позволяват задоволителни резултати при постигане на целите ви. Междувременно спешните задачи са задачи, които трябва да бъдат изпълнени веднага, независимо от това как те допринасят за целите ви.

Един от начините за установяване на приоритети е да направите списък със задачи, където можете да визуализирате целта и стъпките за нейното постигане. Поставянето на цели е фундаментално за всички аспекти на нашия живот, защото ще ни позволи да дефинираме и проследяваме напредъка си в търсенето на психологическо благополучие.

Инструменти за организиране на нашето време – за да имаме приоритети

Времето е негъвкаво. То е това, което определя действията на индивида и не може да бъде контролирано. Въпреки това можем да управляваме как разпределяме времето си.

За да направите това, можете да разработите календар с дейности, за да дефинирате задачи и дати. Установете граници и спазвайте времето за завършване, въпреки че трябва да сте гъвкави, за да не генерирате твърде много стрес. Има много различни инструменти, налични онлайн, които ви позволяват да организирате времето си. Можете дори да зададете цветове на задачите си и напомняния!

Дневният ред или дневник ще ви позволи да записвате подробностите за вашите дейности. Всъщност редица списания и много компютърни приложения имат комбинирани тези функции. Можете да правите селекции, списъци със задачи, да задавате приоритети, да прикачвате снимки и дори да добавяте диаграми. Това ще бъде полезно, за да следите задачите си.

Основното предизвикателство при организирането на нашия график е да се борим с крадците на време – всички разсейващи фактори, които ни пречат да завършим дадена задача. Нашите мобилни телефони и социалните мрежи са основните разсейващи фактори. За да не ви разсейват твърде много, отделяйте им кратки периоди от време и след това ги оставете настрана, докато работите.

Може да ви заинтересува ...
Как да преборим психическата умора – 7 съвета
Здраве и Красота
Прочетете го в Здраве и Красота
Как да преборим психическата умора – 7 съвета

Всички емоции, които ви връхлитат във вашето ежедневие и ангажиментите ви понякога ви идват в повече, причинявайки стрес, тревожност, умора.



  • Ryff, C. D. (2014). Psychological well-being revisited: Advances in the science and practice of eudaimonia. Psychotherapy and psychosomatics, 83(1), 10-28.
  • Covey, S. R. (2015). Los 7 Hábitos de la Gente Altamente Efectiva: Edición de Imágenes. Mango Media Inc..
  • OMS Base de datos. (2013). Salud mental: un estado de bienestar. https://doi.org/10.1109/AERO.2012.6187295