Защо трябва да намалите калия в храната си?

Ако трябва да намалите количеството калий в диетата си, може да се наложи да посетите диетолог. Ето предварителен преглед на това, което професионалистът ще ви предложи.
Защо трябва да намалите калия в храната си?
Maria Patricia Pinero Corredor

Написано и проверено от диетолог Maria Patricia Pinero Corredor.

Последна актуализация: 09 август, 2022

Може би сте чували за калия и неговите ползи за възстановяване от махмурлук. Сокът от домати или моркови са опциите, към които много хора се обръщат. Но малко сме чували за необходимостта от намаляване на калия в диетата. Нещо, което не е толкова лесно… тъй като повечето храни съдържат големи количества от него.

Някои заболявания, като диабет тип 1, хронична бъбречна недостатъчност, промени в надбъбречните жлези или ситуацията с трансплантация на органи, всички изискват намаляване на приема на калий. Дори хроничната употреба на противовъзпалителни лекарства, диуретици или много интензивни упражнения също изискват намаляване на приема на този минерал.

За да го намалите в диетата, е необходимо да изберете храните, които съдържат по-малко калий, но и да опознаете тези с по-високи стойности, за да ги избягвате. Освен това има някои кулинарни техники за извличането и отстраняването му.

Ако се намирате в ситуация, в която се нуждаете от помощ в това отношение, вие сте намерили перфектната статия! Така че, не пропускайте възможността и прочетете тази статия, за да научите как да приемате по-малко калий в диетата си.

Какво е калий и какви са неговите функции?

Националната бъбречна фондация обяснява, че калият е минерал, който се намира в голямо разнообразие от храни. Поради тази причина при здрав човек с добра диета е трудно да се наблюдава дефицит на този минерал.

Известен е още като електролит, тъй като помага за провеждане на електричество заедно с натрия, калция и магнезия. Важно е, защото помага за поддържане на сърдечния ритъм, нервната функция и мускулната контракция. Освен това насърчава притока на хранителни вещества към клетките.

Бъбрекът участва в регулирането на кръвните нива, но когато този орган се разболее, не успява да го балансира. Ето защо при бъбречно заболяване е необходимо да се ограничат някои храни, които могат да повишат съдържанието на калий в кръвта.

Много високите концентрации могат да бъдат опасни и ако се появят, пациентът може да почувства изтръпване, мравучкане и слабост. И обратно ниските нива могат да доведат до неравномерен пулс или дори до сърдечен удар.

Как да намалите калия в диетата си?

Първото нещо, което трябва да знаете, е кои храни съдържат най-ниски количества калий. Както и кои са с висока концентрация и средни нива. Някои техники, когато приготвяме храна, ни помагат да приемаме по-малко количество от този минерал.

Калият се намира в значителни количества в плодовете и суровите пресни зеленчуци. Особено в кората и годните за консумация стъбла.

Националната фондация за бъбреци също посочва, че храните, богати на калий, са тези, които съдържат повече от 200 милиграма на порция. Ето защо е важно да следим количествата, които ядем.

Храни с ниско съдържание на калий

Порциите от тези храни съдържат по-малко от 150 милиграма. Една порция е 1/2 чаша пресни или варени зеленчуци или плодове. В някои случаи размерът на порцията за достигане на това количество може да е по-голям.

Ако хапнете повече от това, рискувате да консумирате храна с високо съдържание на калий:

  • Ябълка: сок или пюре.
  • Червени плодове: череши, боровинки, къпини, малини и ягоди.
  • Кайсия и нейния консервиран сок.
  • Гроздето и сока от него.
  • Плодов коктейл.
  • Цитрусови плодове: като грейпфрут. Мандаринови портокали: може да хапвате по удни малък плод.
  • Круша: когато е прясна, се допуска една малка круша. Консервирана, препоръчва се половин чаша.
  • Праскова: ако е прясна, малка. Но когато се консервира, трябва да се консумира половин чаша, без сиропа.
  • Ананас и неговия сок.
  • Диня: една чаша осигурява 150 милиграма.
  • Зеленчуци: Позволени са 1/2 чаша кълнове от люцерна, зеле, карфиол, варени моркови, прясна или замразена царевица, краставица и патладжан. Допускат се също същата порция маруля, лук, магданоз, грах, бели гъби, кресон, жълта тиква, ревен и консервирани кестени. От аспержите се допускат 6 броя, както и 1 стрък целина.
  • Други храни: половин чаша паста, ориз, непълнозърнести хлебни изделия, сладкиши и бисквити без ядки и шоколад. Разрешени са 200мл кафе и 450 мл чай.
Храна с ниско съдържание на калий.
По принцип плодовете и зеленчуците са с ниско съдържание на калий, когато са пресни. Консервираните версии не са.

Храни с умерена стойност на калий

Тези храни съдържат между 150 и 250 милиграма калий на 1/2 чаша порция. Различни размери на порции, еквивалентни на тези количества, също са изброени по-долу:

  • Бобови растения: 1/4 чаша порция варен грах осигурява тези количества.
  • Зеленчуци: препоръчително е варено зеле, нарязан пресен домат и 45 грама (2 oz) варен манголд.
  • Плодове: 1 средна гуава. Гроздето на порции от 100 грама (4 унции) и 100 мл ябълков сок.
  • Ядки: 20 до 30 грама (около 1 унция) бадеми, лешници, орехи, фъстъци и 1/4 чаша пресен кокос.
  • Слънчогледови семки: препоръчва се 1/4 чаша.
  • Тофу: Като соево производно, 1/2 чаша осигурява по-малко от 250 милиграма.
  • Бирена мая: 1 чаена лъжичка.

Храни с високо съдържание на калий

Порция от 1/2 чаша от следните храни съдържа повече от 250 милиграма калий. В някои случаи размерът на порцията варира:

  • Плодове и плодови сокове: пъпеш, банан, смокини, сушени сливи, стафиди. 2 пресни кайсии и 5 сушени половинки, 1/2 банан, 5 фурми, 1 средна единица киви, манго, нектарина или портокал. 1 среден нар и 1/2 папая. Соковете включват сок от грейпфрут, портокалов сок, сок от сливи и сок от нар.
  • Зеленчуци: консервирани домати, варен спанак, тиква, артишок, тиквички, сушен боб, варено цвекло, варени броколи, сурово брюкселско зеле, брюква, пащърнак.
  • Други храни: шоколад, гранола, трици, пълнозърнести зърнени храни, 1 супена лъжица меласа, 25 г ядки и семена, заместители на солта, 2 супени лъжици фъстъчено масло, кисело мляко.
  • Месо, мляко и млечни продукти: 1 порция от 150 грама (6 oz) месо и 1 чаша мляко заедно осигуряват 1000 милиграма калий.

Техники за намаляване на калия в храната

Hospital Clínico Universitario de Valladolid установява серия от препоръки за намаляване на калия в диетата. За да направите това, се прилагат кулинарни техники, които помагат за извличането на минерала от храната.

Как да намалите калия в диетата си – накисване

Калият, подобно на други минерали, е добре разтворим във вода. Това означава, че за да го извлечете от храната, се препоръчва да накиснете съответните продукти в много течност.

За да направите това, контактната повърхност на храната с водата трябва да се увеличи. Затова трябва да се обели и нареже на малки кубчета.

Времето за накисване трябва да бъде за една нощ, между 8 и 12 часа. Освен това водата трябва да се сменя 2 или 3 пъти.

За да се улесни извличането на калия, стига последващото приготвяне на храната да го позволява, може да се използва умерено гореща вода, между 40 и 50 градуса по Целзий (105 до 120 Фаренхайт). Това улеснява проникването в храната и извличането на този минерал.

Двойно варене

За да намалите наполовина съдържанието на калий, се препоръчва да готвите храната в много вода (5 пъти повече от количеството на зеленчука). Когато заври, водата за готвене трябва да се смени.

След това добавете нова вода и повторете процеса. Когато храната е готова, пристъпете към изхвърляне на водата.

Освен това е важно да не използвате водата зварене като основен бульон за други ястия. Това е често срещано при супи и сосове.

Накисване на зеленчуци.
Накисването намалява количеството калий, защото водата извлича минерала от храната.

Други предложения за намаляване на калия в храната

  • Ако използвате консервирани зеленчуци, сокът или саламурата трябва да се изхвърли и след това да ги изплакнете добре с много вода.
  • Печене, печене на скара или пара също не трябва да се използват, тъй като калият е по-концентриран в приготвените по тези начини храни.
  • Замразените храни ще съдържат по-малко калий от пресните, тъй като при размразяване ледените кристали, които разбиват клетките, позволяват да се извлече по-лесно калия.
  • Избягвайте пълнозърнести храни и техните производни, като хляб или бисквити, тъй като калият се намира в триците или люспите, които обвиват зърното.
  • За подправка използвайте билки или подправки като заместител на солта. Някои соли с ниско съдържание на натрий всъщност са богати на калий. Това всъщност са соли на калиев хлорид.

Както при храни с ниско съдържание на калий, така и при тези с умерено съдържание могат да се прилагат техники за накисване и двойно варене. Това значително ще намали концентрацията на микроелемента.

Колко калий трябва да се приема?

Количеството калий, което трябва да се приема на ден, трябва да бъде посочено от здравен експерт. Например, в случай на бъбречно заболяване, нефрологът предписва дневното количество калий, а диетологът изготвя плана.

Средните стойности варират за различните патологии:

  • Хронична бъбречна недостатъчност: между 1560 и 2730 милиграма на ден.
  • Остра бъбречна недостатъчност: 1170 до 1950 милиграма на ден.
  • Диализа: 2340 до 3510 милиграма на ден.
  • Други патологии: между 1000 и 2000 милиграма на ден.

Не всеки трябва да намалява калия в диетата си

За да намалите количеството калий в диетата, първото нещо, което трябва да направите, е да посетите диетолог, който ще ви разработи план и да ви даде идеалните насоки, необходими за основното ви заболяване. При необходимост, след като са избрани храните, можете да приложите техниките за допълнително намаляване на стойностите на минерала.

Може да ви заинтересува ...
10 плода с високо съдържание на калий
Здраве и Красота
Прочетете го в Здраве и Красота
10 плода с високо съдържание на калий

Въпреки че бананите са най-известната храна богата на калий съществуват и много други плодове, чрез които можете да си набавите този минерал.