Защо изпитваме нужда да купуваме повече по време на разпродажби?
Разпродажбите са тук, крещящите и цветни плакати по витрините, рекламите в социалните мрежи, вихрушката от идващи и излизащи хора с чанти. Защо сме лесна плячка на повечето разпродажби?
С толкова много информация, как да очакваме мозъкът да не бъде съблазнен и да изпита нужда да купува? Маркетингът и продажбите разбират много добре как работи умът.
Прочетете и: 5 съвета за повече място в гардероба
Защо се изкушаваме да купуваме повече по време на разпродажби?
Когато пазарувате, е важно да знаете, че мозъкът работи по разделен начин. Въпреки че има области или зони (като некортекса), които са отговорни за по-мъдрото мислене и с определена логика, има други, свързани с лимбичната система, които реагират на емоциите.
Разбира се, ако пазаруването на клиента е проектирано от началото до края, пропускането на шопинга е трудно нещо. Емоциите излизат на повърхността и най-съзнателната ни част намалява защитата си.
От друга страна, мозъкът също работи въз основа на механизми за възнаграждение. Ако има нещо, което искаме много и го получим на добра цена, изпитваме чувство на благополучие, че сме постигнали нещо почти невероятно: да имаме продукт на по-ниска стойност от обикновено.
Тук трябва да знаем, че чувството за награда е краткотрайно. Тоест трае един момент, но след това е ефимерно.
По същия начин разпродажбите, когато са свързани с отстъпки, улесняват оправдаването на потреблението. Следователно вината за това е отслабена.
Офертите ни дават усещането, че придобиваме стока по невероятен начин, като плащаме по-малко от това, което наистина би струвало. Това не винаги е вярно.Влиянието на контекста
Много пъти искаме да правим покупки, защото сме повлияни от това, което се случва около нас. Виждаме снимка на някой, който носи определен суитчър и той изглежда щастлив. Имаме достъп до видеоклип на човек, който разопакова определен продукт и искаме да имаме същото изживяване.
Това, което ни мотивира да направим покупка, е да съответстваме на това, което другите правят. Ние се стремим да възпроизведем ситуацията и да намерим убежище в този вид гаранция за щастие. Към тази ситуация се добавя и фактът, че искаме да поддържаме образ, който ни дава чувство за принадлежност.
Мозъкът също се активира от мощни изрази, които обещават нови неща, промяна, продажби. Тези концепции задействат определени хормони, които създават моментно усещане за благополучие.
Всичко, което предполага промяна, действа като естествен стимулант. Кой не намира за привлекателно да започне любимата си дейност отначало ?
Не пропускайте и: 17 съвета да организирате гардероба
Как да избегнем изпадането в ексцесии при пазаруването на разпродажби?
На първо място, заслужава да се отбележи, че не става дума за критикуване на поведението при пазаруване. В крайна сметка хората обичат да се наслаждават на малки удоволствия: дреха, хубаво вино или каквото и да било.
Въпросът е да не бъдете марионетки на пазара, реагирайки на стимул, без да вземете предвид други променливи. Нека да разгледаме някои препоръки за рационализиране на продажбите.
Избягвайте да гледате реклами за дълго време
Маркетинговите стратегии са предназначени да стимулират потреблението. По този начин се цели преминаване от съмнението към „да, ще го купя“. Колкото повече време прекарвате в разглеждане на реклами, толкова по-вероятно е да се убедите, че имате нужда от това.
Как да избегнем пазаруването по време на разпродажби – търсете само това, от което наистина се нуждаете
Ако искате да се възползвате от отстъпка, отидете на конкретния сайт или сектор, където е намалението. По този начин избягвате да се мотаете навсякъде из магазина и да пазарувате необмислено.
Разпределете бюджет, когато искате да купувате на разпродажба
Ако искате да купите някои продукти, възползвайте се и го направете с отстъпки. Все пак не попадайте в капана и оправданието, че е на много ниска цена, давайки воля на желанието. Решете каква сума да инвестирате и се придържайте към тази цифра.
Как да избегнем пазаруването по време на разпродажби – помислете още малко
Потреблението заради самото потребление има последици, които надхвърлят икономиката. Освен това има въздействие върху околната среда и дори много индустрии получават печалбите си въз основа на несигурна заетост.
Ето защо, когато купувате на разпродажба, можете да потърсите основателни причини да не го правите. По този начин няма да бъдете част от тази безотговорна индустрия.
Промяната на начина, по който ориентираме нашата икономика, означава да сме отговорни. Движенията, които насърчават пазаруването втора ръка, също се опитват да се грижат за околната среда.Изберете своите ценности: не позволявайте на пазара да го направи вместо вас
Въпреки че има маркетингов императив да купувате в разпродажби, е необходимо да спрете и да намерите смисъл. Защо искам това? Необходимо ли е да правите повече покупки? Купуването на още една дреха отдалечава ли ме от други цели, като спестяване за пътуване с приятели?
За да сме наясно, трябва да знаем, че има така наречените поведенчески зависимости. Те са свързани с поведението, а не с консумацията на вещества.
В много случаи те се превръщат в мания, пречат на ежедневието и генерират симптоми на пристрастяване. Купуването без мярка и постоянно може да предизвика тази ситуация.
Разбира се, предложението не е да се унижаваме всеки път, когато купуваме нещо, а да го правим под формата на съзнателно и отговорно потребление. Трябва да знаем какви са нашите ценности и цели и да се ориентираме към тях, вместо да се оставяме да бъдем повлечени от течението на пазара.
Отвъд личните причини има и контекст, който ни придружава и ни изпраща през цялото време посланието да купуваме и купуваме, обещавайки наградата на удовлетворение, самочувствие и благополучие.
Всички цитирани източници бяха добре прегледани от нашия екип, за да се гарантира тяхната качествена, надеждна, актуална и валидна информация. Библиографията на тази статия бе считана за надеждна и отговаряща на академичните или научни изисквания.
- RODRÍGUEZ-VILLARINO, RAFAEL, & FERNÁNDEZ-GONZÁLEZ, ÁNGEL , & GONZÁLEZ-LORENZO, MANUEL , & LAMEIRAS-FERNÁNDEZ, MARÍA (2005). Explorando la relación de la adicción a la compra con otros comportamientos excesivos: un estudio piloto. Adicciones, 17(3),231-240.[fecha de Consulta 4 de Agosto de 2022]. ISSN: 0214-4840. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=289122011006
- Fernández, Elena & Garcia, Irene. (2003). La compra por impulso y la adicción al consumo en el País Vasco. Estudios sobre consumo, ISSN 0212-9469, Nº 65, 2003, pags. 53-67. 65.
- García, I. (2007). La compra compulsiva:¿ impulso irresistible o reflejo del sistema de valores personales?. Revista de psicología social, 22(2), 125-136.