Кибер хазарт и онлайн спортен хазарт: Как да се откажете

Диалогът в семейството е от съществено значение за подкрепа на някой с киберлопатия. Какви други стратегии могат да бъдат приложени? Научете повече!
Кибер хазарт и онлайн спортен хазарт: Как да се откажете

Последна актуализация: 16 август, 2022

Повечето истории за киберлудопатията и онлайн спортния хазарт започват с много малко. „Не беше съществено нещо, тази сума, която заложих, не беше това, което щеше да ме остави без пари.“Сложната част дойде по-късно, когато просто си мислех как да получа парите, за да залагам, и че ако бях спечелил много, можех да спечеля и повече.“

Такива фрази са част от нечия история, но това е допирна точка с тези на други в подобна ситуация; колко вреден и пристрастяващ е компулсивният хазарт. Да видим за какво става дума.

Онлайн спортен хазарт: какво е това?

Преди всичко си струва да се изясни, че киберлутопатията е поведенческа зависимост, т.е. свързана с поведение, а не с вещества. Преди това говорихме само за пристрастяване във връзка с наркотици, например.

Така от 2013 г. патологичният хазарт започва да се счита за психологическа зависимост от Американската психиатрична асоциация. Това не е зависимост от вещества и вече не принадлежи към разстройствата, произтичащи от липсата на контрол на импулсите.

Това несъмнено е голяма стъпка напред, за да направим този проблем по-видим. С други думи, предишният възглед беше разширен, тъй като механизмите, лежащи в основата на поведението, което поддържа пристрастяването, бяха задълбочени.

Това, за което говорим, е получаваното удовлетворяващо подкрепление, което сигнализира на мозъка да повтори преживяването. Адреналинът, допаминът, наред с други, са отговорни за осигуряването на това чувство на ръба, на удоволствие и благополучие. Следователно и при победа, и при загуба се появява желанието да го повторите.

Началото на пристрастяването е, когато човекът непрекъснато извършва дейността, защото тя му доставя удоволствие; например, когато играе и печели, изпитва определено удовлетворение. След това обаче става по-сложно, защото дейността продължава като начин да се избегне дискомфорта от неизвършването й.

Какво е онлайн спортен хазарт?

Хазартът е достъпен за всеки

Днес пристрастяването към хазарта е още по-достъпно, отколкото беше. В миналото трябваше да отидете на определено място, за да залагате. Сега обаче хазартът е достъпен и на устройствата ни. Ето защо говорим за кибер хазарт и пристрастяването към кибер хазарта.

В този момент проблемът е, че често „изпадаме“ в това състояние, без да го осъзнаваме. Това е така, защото дизайнът на играта има за цел да ни отведе от едно „щракване“ до следващ етап, в който плащаме за монети, за животи или за каквото и да е необходимо на героя или сюжета на играта.

От друга страна, трябва също да имаме предвид, че много пъти проблемът се подценява или навременната намеса се забавя, като се има предвид, че „играенето“ е част от ежедневно действие, което се случва многократно през целия ден.

Въпреки това е необходимо да се отбележи какво място заема в живота ни и как се отнасяме към хазарта. Това не означава да станете параноични относно онлайн хазарта; не всеки, който използва тази форма на забавление, в крайна сметка ще развие пристрастяване. Въпреки това е важно да регулирате употребата му и да сте наясно с него.

Признаци за идентифициране на пристрастяването към кибер хазарт

Някои от признаците, които могат да показват, че сме изправени пред ситуация на пристрастяване към хазарта, са следните:

  • Силно желание за извършване на дейност и синдром на зависимост (безпокойство, мъка, раздразнителност и др.), когато не е възможно да се извърши.
  • Загуба на интерес към други дейности, несвързани с хазарта.
  • Пренебрегване на други важни области, като социални взаимоотношения, учене, работа, почивка.
  • Отричане на проблема. Липсата на разпознаване на проблема или ситуацията е сведена до минимум.

Ключове за справяне с онлайн спортния хазарт

Преди профилът на комарджията беше между 18 и 35 години. Освен това ставаше въпрос предимно за мъже. В днешно време възрастта за поява на болестта е спаднала и следователно вниманието и бдителността на родителите са от съществено значение. Как да се справим с този проблем?

Насърчавайте безопасно пространство за диалог

Често подрастващите осъзнават, че са сбъркали с първия си залог или че ситуацията излиза извън контрол. Те обаче са много смутени и се страхуват как ще реагират другите.

Важно е у дома да преобладава атмосфера на доверие, където можем да говорим за това, което ни се случва, да поискаме помощ и да намерим подкрепа. По този начин ранният подход прави прогнозата много по-лесна.

Имайте открито отношение към спортния онлайн хазарт

Също така е много важно да имате открито отношение, съпричастност и разбиране. Опитайте се да им помогнете да помислят защо играят по начина, по който играят, какво търсят, дали осъзнават, че имат проблем и последствията, които това предполага.

Например, често е полезно да се състави „ръководство“ за ситуациите и емоциите, които ги карат да играят. По този начин можем също да се включим и да ги избегнем като част от семеен план. Откритият и неосъждащ диалог може да отвори врата за помощ.

Наблюдаване на използването на новите технологии

Въпреки че поверителността на младите хора трябва да се зачита, е необходимо да се установят някои насоки за употреба и да се следи какви игри или приложения използват.

онлайн спортни залагания

Не играйте за пари при онлайн спортния хазарт

Когато ситуацията стане сложна, важно е младите хора да не боравят с пари или кредитни карти. Това не означава, че не можем да възнаградим техните усилия по други начини; например, като си купите дрехи, които харесват, или ги поканите да хапнат в любимия им ресторант.

Насърчавайте участието в множество дейности

Това означава, че някой, който се фокусира единствено върху онлайн игрите, е по-вероятно да развие вредна връзка с технологиите. Затова им предлагайте спортни дейности, развлекателни излети, семейни излизания, събирания с приятели и различни възможности в офлайн света, които им позволяват да се откъснат.

Емоционалното управление ще бъде ключово за контролиране на импулсите.

Признайте усилията им и ги насърчете да продължат

Да ги накарате да се чувстват подкрепени, уверени и че не са сами е мощен мотиватор. Колкото и малко да изглежда, едно постижение предполага огромни усилия за тези, които са в сложна ситуация.

Подходът трябва да е колективен

И накрая, много е важно, когато мислим за започване на лечение, да можем да го разгледаме по цялостен начин. Това ще рече, да отидем отвъд този подход, съсредоточен изключително върху човека, да мислим за комплексни подходи, в които е включена и част от средата.

Това ни позволява да участваме в тяхното подобряване, както и да осъзнаем ролята, която играем, както и коя може да е причината за възникването или продължаването на проблема. Необходимо е да се разбере, че зависимостта не е нещо, което можем да разрешим само „при затворени врати“. Изисква намесата на специалисти.

Може да ви заинтересува ...
6 вредни навика, с които остаряваме по-бързо
Здраве и Красота
Прочетете го в Здраве и Красота
6 вредни навика, с които остаряваме по-бързо

Има вредни навици, с които остаряваме по-бързо, без дори да забелязваме това. Кои са те и как да се справим с тях ще научите от следващите редове.



  • Moliner, M. M., & Montañés, M. C. (2020). Comorbilidad entre adicciones comportamentales en la adolescencia. Revista española de drogodependencias, (45), 86-95.
  • Cía, A. H. (2014). Las adicciones no relacionadas a sustancias (DSM-5, APA, 2013): un primer paso hacia la inclusión de las Adicciones Conductuales en las clasificaciones categoriales vigentes. Revista De Neuro-Psiquiatria76(4), 210. https://doi.org/10.20453/rnp.v76i4.1169
  • Salas-Blas, Edwin, Copez-Lonzoy, Anthony, & Yance-Yupari, Victoria. (2021). Mapeo científico de las adicciones comportamentales en el caso de las revistas peruanas. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria15(2), e1460. Epub 00 de julio de 2021.https://dx.doi.org/10.19083/ridu.2021.1460