Защо боли гърбът

· 19.03.2016
Организмът на един пушач изпитва трудности при доставянето на жизненоважни вещества до лумбалния диск

Днес ще поговорим за един от най-често срещаните здравословни проблеми на човека – болката в гърба, от врата до талията. Много са причините, които провокират подобно неразположение в тази част на тялото. Гърбът може да ви боли заради неправилна стойка, непълноценен сън или пък прекалено много физическа дайност. Искате ли да откриете отговора на въпросите си, свързани с болката в гърба? Продължавайте да четете.

Какво представлява болката в гърба? Защо се появява? Кога започва?

Никой не е застрахован от болка в гърба. Налице са обаче конкретни фактори, които повишават риска от такъв тип неразположение – например цервикални проблеми, гръбначни изкривявания и т.н.

Възраст

С напредването на възрастта остарява и гръбнакът. Именно поради това, когато приближите 30-те и 40 те-години, започвате да усещате повече болка в областта на гърба – поради естественото отслабване на костите и мускулите.

Прекалено малко движение

Гърбът страда при онези хора, които не тренират редовно или пък не спортуват. Воденето на заседнал начин на живот е тясно свързано с различни проблеми в тази област.

Излишни килограми

bolka v grabnaka

Гърбът се превръща в слабо място за хората, които страдат от излишни килограми или затлъстяване. Те стават по-предразположени към изпитването на болка в областта на гръбнака и гърба. Това е така, тъй като тази част от тялото трябва да е способна да носи цялото тегло.

Генетика

Наследствените фактори могат да бъдат причина за болка във врата или в долната част на гърба. Обърнете специално внимание на здравословните оплаквания на своите родители, баби и дядовци, лели и чичовци и т.н. Присъстват ли такива, свързани с гърба? Артритът на гръбначния стълб и други нарушения могат да се предадат по генетичен път.

Работата ви

Задачите, които изпълнявате ежедневно, могат да доведат до болка в гърба – например хората, чиято работа изисква да вдигат тежки предмети и да ги носят от една точка до друга, са предразположени към проблеми с гърба. На висок риск са изложени дори и хората, които по цял ден стоят на едно място или пък седят.

Тютюнопушене

pushene

Гърбът ви боли? А пушите ли? Има изненадващо тясна връзка между болката в гърба и тютюнопушенето. Това е така, тъй като организмът на един пушач изпитва трудности при доставянето на жизненоважни вещества до лумбалния диск. В допълнение, пушенето затруднява процеса на възстановяване на тялото след травми и фрактури.

Здравословни състояния

Дискови хернии, мускулно напрежение, сколиоза, артрит, лумбална стеноза, камъни в бъбреците, фибромиалгия, инфекции, ендометриоза и нараняване на гръбначния стълб са сред основните причини за възникването на болезнени усещания в областта на гърба. Ако подозирате някое от тези здравословни неразположения, препоръчваме ви да се консултирате със специалист. Той ще ви постави точна диагноза и ще ви предпише лечение.

Непълноценен сън

Всяко едно от описаните до този момент състояния и нарушения, съчетани с непълноценен сън, могат да увеличат болката в гърба. Когато не си доспивате, спите на прекалено тънка или дебела възглавница, на стар матрак или пък позицията ви по време на сън е неправилна, можете да си навлечете сериозна болка в гърба.

Как да подсилите гърба си

Един от най-добрите начини за облекчаване на болката в гърба е като поддържате гръбначния си стълб здрав и силен. Ето как да постигнете това, като използвате следните съвети:

Поддържайте правилна стойка

Правилната стойка е ключова за здравия гръб. Не си позволявайте да стоите приведени напред (като раменете ви са приведени напред, а гръдният ви кош сякаш е потънал) по цял ден, докато работите на бюрото си. Изберете си ергономичен офис стол, който поддържа гърба ви добре – зоната между талията и врата. Ако се налага, опитайте да фиксирате тялото си с помощта на възглавници. Винаги поддържайте раменете си на линията на ушите и си представяйте, че зад вас има дъска. В началото може да се почувствате дискомфортно, но с времето ще забележите положителната промяна.

Ако работата ви изисква да вдигате тежки предмети, винаги сгъвайте коленете си, за да ги достигнете. Повдигайте тялото си с помощта на краката и не се навеждайте напред – така можете да увредите гръбначния си стълб.

stoika

Упражнения

Можете да практикувате различни упражнения, за да подсилите гърба си. Вдигането на тежести обаче не се препоръчва при хронична болка в гърба – поне не като начало на тренировката ви. Най-добрата програма от физически упражнения се състои от плуване, пилатес, йога, каране на колело и планински преходи. Всичко, което се изисква от вас, е да отделяте по половин час всеки ден. Няма как да не забележите след време колко добре се отразява редовната физическа активност върху състоянието на гърба. Независимо какво упражение изберете, за да подсилите гърба си, сигурно е, че ще повлияте добре на цялостното си здравословното състояние.

Разтягане

Това е важно – особено ако практикувате професия, която изисква да се седи по цял ден. Гърбът на всеки един от нас се нуждае от грижа и редовни упражнения.

Няколко пъти дневно ставайте от стола си и изпълнявайте няколко лесни движения, за да предотвратите отпускане на гърба. Уверете се, че сте разгрели и разтегнали врата, талията, раменете и главата. Упражненията за разтягане трябва да се правят бавно и съзнателно – никакви резки движения!

Вдигнете ръцете си, сякаш се опитвате да достигнете тавана на помещението. Направете няколко кръга с китките. Обърнете главата си на едната страна, а след това на другата. След това направете няколко плавни кръга с глава, така сякаш се опитвате да докоснете с дясното си ухо дясното си рамо, и обратното. Съществуват редица йога пози, които ще ви помогнат да разтегнете добре гърба.

Диета

Доколко здравословна определяте диетата си? Това, което консумирате, се отразява върху здравето на гръбначния стълб. Ако консумирате изобилие от протеини, плодове, зеленчуци и здравословни мазнини, ще забележите, че състоянието на гърба ви се подобрява. Омега-3 мастните киселини и витамините В-комплекс са ключови за облекчаването на проблеми, свързани с гръбнака и нервната система.

masazh

Почивка

Гърбът ви има нужда от почивка. В тази връзка, трябва да отговорим на два въпроса: какво можем да направим, за да избегнем болката в гърба и колко неща трябва да изпробваме с тази цел? Първо, обърнете внимание на позицията си по време на сън. Ако матракът или възглавниците са стари и неудобни, сменете ги. Ако спите на една страна, опитайте се да промените позицията и да спите по гръб. Спете между 6-8 часа на нощ. Когато си лягате, възприемайте този процес като ритуал: изключете телефона и всички електрически устройства, опитайте се заспивате преди 23:00 часа и никога не взимайте домашни или работа в леглото си.

Медитация

Хората, които медитират, страдат по-рядко от болка в гърба, в сравнение с тези, които водят по-стресиран и лишен от осмисляне живот. Медитацията ще подобри настроението ви, ще ви направи по-продуктивни и ще увеличи продължителността на живота ви; освен това ще подобри стойката на тялото. Благодарение на позата лотус (най-често използваната позиция за медитация) можете да постигнете всеки един от посочените ефекти. Опитайте се да метидирате всяка сутрин в продължение на 10 минути.