9 съвета за подобряване на връзката лекар-пациент

Качеството на предлаганите грижи, емпатията и уважението са стълбовете на връзката лекар-пациент. Как може да бъде подобрена тази връзка? Ще разгледаме темата в тази статия.
9 съвета за подобряване на връзката лекар-пациент
Leidy Mora Molina

Прегледано и одобрено от медицинска сестра Leidy Mora Molina.

Написано от Luis Rodolfo Rojas Gonzalez

Последна актуализация: 12 февруари, 2023

От древни времена връзката лекар-пациент е била разглеждана като крайъгълен камък в медицинската практика. Това взаимодействие е фундаментално за здравеопазването и се е превърнало в това, което е днес.

Качествената медицинска помощ, точната диагноза и навременното лечение са действия в здравеопазването, които изискват вътрешно сътрудничество между лекар и пациент. Тази връзка произтича от хуманизма и етиката.

Каква е връзката лекар-пациент?

Това е един от многото начини на междуличностни отношения, които човешките същества упражняват през целия живот, като връзката майка-дете или връзката учител-ученик. Връзката лекар-пациент е тази, която позволява на пациента да задоволи нуждата си от здраве, а на лекаря да изпълни една от най-важните си функции.

Това симбиотично взаимодействие се заражда в древни времена, заедно с практикуването на медицината и се практикува от шамани и свещеници. От биоетична гледна точка връзката лекар-пациент включва споделена отговорност, чиято основна цел е грижата и възстановяването на здравето.

Тази връзка започва още преди първия личен контакт. В този смисъл пациентът обикновено идва на консултация с предварителна представа за лекаря, който ще го прегледа въз основа на собствения си опит или на трети страни. Това се променя в извънредни ситуации, когато контактът възниква внезапно и неочаквано.

Характеристики на връзката лекар-пациент

Връзката лекар-пациент изисква голямо човешко разбирателство и интеграция на ценностите. Сред основните й характеристики се открояват следните:

  • Уважение
  • Доверие
  • Комуникация
  • Положителен интерес
  • Професионално отношение
  • Емпатия и солидарност
  • Последователност и конкретност
връзката лекар-пациент
Почти всички медицински специалности включват необходимост от контакт с пациенти. В този контакт се генерира фундаментална връзка за здравето.

Видове взаимоотношения лекар-пациент

Най-общо връзката лекар-пациент се класифицира, като се вземе предвид степента на активност и участие на лекаря във взаимодействието, както и тази на пациента. В този смисъл проучванията описват следните видове:

  • Активно-пасивна връзка: Това е тази връзка, при която лекарят взема решение и поема отговорността за лечението. Прилага се в ситуации, в които пациентът не е в състояние да се грижи за себе си, като спешен случай.
  • Насочвано сътрудничество: То се основава на насоките на лекаря като експерт и активното участие на пациента във вземането на решения. Този тип връзка се отнася за остри заболявания, като инфекции или травми.
  • Взаимно участие: В този случай лекарят посещава, наблюдава и инструктира пациента, който сам ще проведе лечението и ще прецени приоритета на медицинската помощ. Това е най-подходящата форма за хора с хронични заболявания като диабет.

Девет съвета за подобряване на връзката между лекар и пациент

В наши дни качествената комуникация с пациентите в контекста на здравеопазването е основен стълб. Хората със заболяване трябва да бъдат разбрани и да им се помогне. В допълнение, тяхното ниво на удовлетвореност след консултацията определя репутацията на здравния персонал.

Добрата връзка между лекар и пациент прави възможно постигането на по-голяма терапевтична привързаност, както и по-добри резултати в еволюцията на заболяването. В края на краищата, човек, който има добри отношения със своя лекар, е по-вероятно да следва указанията на специалиста.

1. Връзката лекар-пациент – активно слушане

Здравните специалисти се сблъскват с голям брой пациенти всеки ден, всички с различни характери и различни начини за представяне на своите заболявания. Единствената им нужда обаче е да бъдат изслушвани и обгрижвани. В този смисъл е важно да бъдете активно ангажирани с пациента по време на консултацията.

В повечето случаи слушането на това, което казва пациентът, предоставя необходимата информация за поставяне на точна диагноза. Въпреки факта, че много хора често проявяват подобни симптоми, ако лекарят не придаде значение на това, което се опитват да изразят, те няма да се почувстват обгрижени.

2. Емпатия по всяко време

Качествената връзка между лекар и пациент е тази, която позволява всякакви съмнения, които пациентът може да има относно заболяването или причината за консултацията, да бъдат изяснени. В този смисъл е изключително важно човек да се постави в позицията на пациента и да бъде внимателен към всичко, което пациентът казва, както и към жестовете, постуралните промени и движенията.

3. Спокойна и приветлива среда

Гостоприемната и приятна среда ще позволи на пациента да се чувства сигурен и уверен да говори за своето здраве. По същия начин лекарят трябва да предложи приятелско, гостоприемно и хуманистично лечение от момента, в който пациентът бъде приет.

Признаването на пациента и неговите нужди и чувства позволява по-добра връзка. Освен това предлагането на приятелска среда премахва комуникационните бариери, които биха могли да попречат на плана за лечение.

4. Връзката лекар-пациент – говорене на езика на пациента

Обичайно е лекарите да използват технически термини, когато се опитват да обяснят състоянието на пациента. Прекаленото използване на този език е сериозна грешка и може да причини объркване.

Поради тази причина се препоръчва да използвате по-гъвкав език, когато се обръщате към пациентите, като използвате познати думи, за да обясните плана в детайли. По този начин ще се засили връзката лекар-пациент.

5. Сърдечност и добро настроение

Учтивостта и сърдечността са два ключови фактора във всички форми на човешките отношения. Въпреки че работното време може да е дълго, поддържането на добрите отношения е изключително важно в отношенията лекар-пациент.

Усмивката, учтивият поздрав и приятното отношение ще подобрят комуникацията с пациентите. От психологическа гледна точка сърдечността и уважението пораждат увереност и чувство на облекчение.

6. Връзката лекар-пациент – уважение към графика

Точността е характеристика, която трябва да се откроява при здравните специалисти. Спазването на времето и работния график на пациентите говори за дисциплиниран и ангажиран човек. Ако медицински специалист не може да дойде навреме за среща, препоръчително е да разчитате на асистент, който да информира пациентите своевременно.

7. Бъдете в течение

Добрата подготовка и непрекъснатото осъвременяване на познанията осигуряват на специалистите големи познания и опит. В този смисъл е препоръчително да сте в крак с новите терапевтични възможности, огнища на болести и лекарства, пуснати на пазара.

Лекари гледат рентгенови снимки
Лекарите имат задължението да споделят с колегите си, за да се информират и да получат други гледни точки в подхода си към своите пациенти.

8. Включете технологиите в здравеопазването

Днес е възможно да се използват технологии за активно включване на пациентите в тяхното здравеопазване. За тази цел има редица приложения и платформи, които могат да помогнат за подобряване на комуникацията лекар-пациент.

Използването на тези инструменти позволява на хората да придобият повече знания за своето заболяване, как да действат, когато са изправени пред различни симптоми и кога да потърсят медицинска помощ. Освен това те вече представляват бъдещето на взаимодействието в здравеопазването.

9. Активно образоване на общността

Лекарят също играе много важна роля в обществото като възпитател. В този смисъл специалистите трябва да бъдат носители на информация за най-честите заболявания, как да ги открием навреме и основните методи за превенция.

Връзката лекар-пациент: Решаваща връзка в здравеопазването

Връзката лекар-пациент е основна за осигуряване на адекватни здравни грижи. Ролята на лекаря като източник на знания трябва да бъде допълнена от активното участие на пациента.

Тези съвети могат да помогнат на медицинските специалисти да подобрят връзката си с пациентите и да постигнат качествен подход. Не забравяйте, че доброто обслужване и репутацията са това, което наистина определя и отличава всяко работно място.


Всички цитирани източници бяха добре прегледани от нашия екип, за да се гарантира тяхната качествена, надеждна, актуална и валидна информация. Библиографията на тази статия бе считана за надеждна и отговаряща на академичните или научни изисквания.


  • Mendoza A. La relación médico paciente: consideraciones bioéticas. Rev. peru. ginecol. obstet. 2017;  63( 4 ): 555-564.
  • Rodríguez Silva H. La relación médico-paciente. Rev Cubana Salud Pública. 2006;  32( 4 ).
  • Mejía Estrada Adriana, Romero Zepeda Hilda. La relación médico paciente: el desarrollo para una nueva cultura médica. Rev.Med.Electrón. 2017;  39( Suppl 1 ): 832-842.
  • Arrubarrena V. La relación médico-paciente. Cirujano General. 2011; 33(2): 122-125.
  • Ibáñez C. La relación médico-paciente (RMP): más allá de la cortesía y de la amabilidad. Revista Médica Clínica Las Condes. 2005; 16(1):30-35.

Този текст се предоставя само с информационна цел и не замества консултация с професионалист. При съмнения, консултирайте се със своя специалист.