Права, отговорности и съвети на пациентите на здравеопазването

Медицинският акт включва пациента и различни здравни специалисти. Всеки от тях има своите права, задължения и отговорности. Прочетете и разберете какви са те.
Права, отговорности и съвети на пациентите на здравеопазването

Написано от Rafael Victorino Muñoz

Последна актуализация: 30 октомври, 2022

По време на предоставянето на здравни услуги не само участващите лекари, медицински сестри или други специалисти се ръководят от поредица от правила. Има и права, задължения и отговорности на пациентите, които трябва да бъдат взети под внимание.

Разбираемо е, че в определени моменти настроението и нагласата на болния могат да бъдат обусловени от болестта. Въпреки това, докато използват пълноценно своите физически и умствени способности, пациентите трябва да сътрудничат колкото е възможно повече с оглед възстановяване на здравето си.

Права на пациентите

Както международните организации, така и правителствата на някои нации са определили редица права, от които трябва да се възползва човек, когато посещава здравно заведение. В други случаи институциите също предвиждат правила в тази насока.

Да бъде прегледан

Сред правата на пациента, когато отиде в здравен център или на лекарска консултация, първото е да бъде прегледан. Особено в извънредни ситуации.

В обществените здравни институции това е универсално право. В частните институции обаче има някои условия за предоставяне на услуги, тъй като те предполагат разходи.

Въпреки това, независимо от естеството на институцията, не може да има дискриминация при обслужването на пациент. Невъзможно е да има пристрастия въз основа на аспекти като раса или цвят на кожата, религиозни вярвания или сексуална ориентация.

Права на пациентите – да получите качествена услуга

Световната здравна организация (СЗО) заявява, че пациентът има право на най-високия достижим стандарт на здравеопазване. Това означава, че услугата, предоставяна от институциите, трябва да гарантира, че се полагат максимални усилия и предоставяната грижа не трябва да бъде накърнена.

Една качествена услуга би означавала следното:

  • Максимално възможно усилие от страна на персонала.
  • Използването на всички налични ресурси, независимо дали става въпрос за оборудване или лекарства.
  • Внимание и грижи в среда, която гарантира оптимални санитарни условия.
Лечение в спешно отделение

Да се отнасят добре към тях

Пациентът има право да бъде третиран добре, както от медицинския персонал, така и от медицинските сестри, асистентите и други участници. Това включва точност, учтивост, емпатия, уважение и сърдечност.

Да бъдеш изслушани

Хората са много различни: някои са приказливи, докато други са интровертни. В лекарския кабинет някои може да имат нужда да говорят много, в детайли.

Отчасти това също ги кара да се чувстват малко по-добре, ако бъдат взети под внимание и участват в лечението си, дори се насърчава взаимодействието лекар-пациент. Дори ако трябва да се направят изследвания на кръв, урина или образна диагностика, пациентът трябва да бъде изслушан.

Дори е право и отговорност на пациента да изрази всякакви несъгласия относно получените грижи, ако има такива. Както и опасенията си, които трябва да бъдат адресирани към персонала на институцията.

Права на пациентите – да получите цялата информация

Пациентът трябва да знае всичко за своето заболяване. Лекарят от своя страна трябва да изясни всички съмнения. В този смисъл е препоръчително да се обяснява на прост и достъпен език, като се избягват излишните технически подробности.

По същия начин пациентът трябва да знае за различните възможности за лечение и грижи, които трябва да бъдат следвани. Информация не трябва да се укрива, дори в случаи на изключителна сериозност.

Да вземат решение за лечението си

С различните възможности пред себе си, пациентът трябва да участва в решението относно лечението си, в зависимост от цената, продължителността, възстановяването и прогнозата. Той/тя има право да се откаже от лечението, дори това да е сложна тема за обсъждане от медицинска и юридическа гледна точка.

Пациентът или неговите близки, в случай че е в безсъзнание или недееспособен, трябва да подпишат съгласие, с което приемат, че рисковете са известни. В този процес не може да се използва принуда.

Поверителност

Пациентът има право на лична неприкосновеност, особено по отношение на поверителността на неговата или нейната клинична информация. Тази информация не трябва да се разкрива по никакъв начин.

Задължения и отговорности на пациентите

Когато посещаваме лекарска консултация или влизаме в болнично заведение за лечение, вероятно мислим повече за това какво ще направят здравните специалисти. Въпреки това, освен права, има и отговорности на пациента.

Да предоставят и изискват цялата информация

От една страна, пациентът има задължението да информира за симптомите, които е изпитал, както и за всичко, което е направил, което може да бъде полезно за лекаря. Много е важно тази информация да бъде предоставена пълна и вярна, без да се представя погрешно или да се пропускат подробности.

Това предполага и даване на допълнителни разяснения относно здравната история на пациента, предишни лечения, лекарства, които приема или е приемал, както и алергии.

От друга страна, той/тя трябва да заяви дали е разбрал каква е диагнозата, в какво се състои заболяването или лечението, какви са рисковете, наред с други. Ако имате някакви съмнения, трябва да поискате тяхното изясняване.

Отговорности на пациентите – да бъдат уважителни

Право и отговорност на пациента, който идва в здравния център, е лечението да протича в рамките на взаимно уважение. Пациентът трябва да се отнася сърдечно и уважително към персонала на здравното заведение, независимо дали са лекари, медицински сестри, асистенти, както и към другите хора, които са в консултация или хоспитализирани.

Спазване на разпоредбите

Институционалните разпоредби също се отнасят както до правата, така и до отговорностите на пациентите. В тази връзка всеки трябва да спазва правилата относно шума, забраната за пушене или броя на разрешените посетители. Това включва и спазване на финансови задължения.

Отговорности на пациентите – спазване на лечението

Пациентът трябва да слуша, цени и уважава инструкциите на лекаря, като следва лечението и информира, ако не може да го изпълни или ако то предизвиква някаква реакция. Както право, така и отговорност на пациента е да спазва всички препоръки, насочени към възстановяване на здравето:

Права на пациента в здравеопазването и медицината

Посещение на контролни прегледи

Необходимо е да се явявате навреме и редовно на прегледи и да се подготвяте за прегледи, като се съобразявате с изискванията. Това може да бъде гладуване или носене на предишни изследвания, например.

Добрите отношения и доброто обслужване са права и отговорности на пациента

Може да се каже, че до голяма степен възстановяването на здравето зависи както от уменията и знанията на здравния персонал, така и от добрите отношения лекар-пациент. В този контекст комуникацията между двете страни на този бином е фундаментална.

Въпреки това е още по-важно да разберете, че както във връзката в една двойка, общуването изисква благоприятно и подходящо състояние на ума. Медицинският специалист не трябва да забравя, че има работа с човешко същество. Признаването, че той се справя не само с болката си, но и със страха и съмненията си, е част от това, което ще го накара да го разбере. Накратко, доброто отношение от страна на пациента и членовете на семейството му, както и това на лекаря и другите членове на персонала на здравното заведение, може да има голямо значение.

Може да ви заинтересува ...
Петте най-големи лъжи, които можете да кажете на лекаря си
Здраве и Красота
Прочетете го в Здраве и Красота
Петте най-големи лъжи, които можете да кажете на лекаря си

Лъжете ли лекаря си? Ако да, защо? Не мислите ли, че тези лъжи могат да ви навредят? Научете повече по тази важна и интересна тема днес.



  • García Amez J. Rechazo al tratamiento y riesgos para la vida del paciente . DS: Derecho y salud. 2011; 21(1): 85-97.
  • Gutiérrez Reyes S, Mederos Sosa L, Vásquez Ocaña E, Velázquez Aranda M. Derechos del paciente hospitalizado: Responsabilidad en la práctica de enfermería. Rev Enferm IMSS. 2001; 9(1): 15-18.
  • Navarro Rubio M, Gabriele Muñiz G, Jovell Fernández A. Los derechos del paciente en perspectiva. Aten Primaria. 2008; 40(7): 367-369.
  • Rosselot E. Patients right, in the frame of medical care quality. Rev. méd. Chile. 2000; 128(8): 904-910.
  • Sánchez A, Contreras O. La relación médico-paciente y su importancia en la práctica médica. Rev Cub Med Mil. 2014; 43(4): 528-533.
  • Soria Trujano R, Vega Valero Z, Nava Quiroz C, Saavedra Vázquez K. Interacción médico-paciente y su relación con el control del padecimiento en enfermos crónicos. Liberabit. 2011; 17(2): 223-230.
  • Vacarezza R. De los derechos del paciente. Rev. méd. Chile. 2000;  128(12): 1380-1384.