Опознайте ползите от водата от артишок

26 Януари, 2019
Зеленчукът действа като мощен диуретик, извеждайки от организма задържаните течности, като по този начин се справя със симптомите на възпалителните заболявания като подагра и артрит
 

Артишокът е зеленчук, богат на витамини, минерали и антиоксиданти, които са важни за здравето. Той винаги е бил смятан за лечебно растение и представлява една от най-комплексните храни от гледна точка на хранителна стойност. Днес ще поговорим за полезните свойства на водата от артишок.

Доказано е, че зеленчуците с необичаен външен вид съдържат значително количество фибри, въглехидрати, протеини и малки количества есенциални мастни киселини. Благодарение на това през последните години все повече и повече хора в цял свят избират да консумират артишок, в частност – като допълнение към диетичен план, целящ отслабване.

Друга полза от артишока се изразява в действието му като детоксикираща храна. Когато го консумирате, се ускорява процесът на извеждане на вредните токсини от организма. Така се стимулира работата на органите в човешкото тяло.

В днешната статия ще споделим няколко от основните здравословни ползи от консумацията на водата от артишок, както и на самия зеленчук. Ще ви научим как да я приготвяте и как да извличате максимална полза от нея.

Понижава нивото на кръвната захар

Водата от артишок понижава кръвната захар.
 

Една от основните съставки в артишока е инулинът – въглехидрат, който се преработва бавно от тялото, подпомагайки трансформацията на захарите в енергия.

Инулинът регулира нивото на инсулина и подобрява здравето на пациентите, страдащи от диабет тип 2.

Прочетете и: Тревожните признаци на високата кръвна захар и диабета

Контролира нивото на холестерола

Високото съдържание на фибри, витамин С и фитостероли в артишока може да редуцира нивото на лошия холестерол в кръвта, подпомагайки образуването на добър холестерол.

В допълнение към това, зеленчукът съдържа субстанция, която стимулира секрецията на жлъчка. Така се подпомага обработването на мазнините и се предотвратява натрупването им в тялото.

Артишокът съдържа флавоноиди, които се борят със възпалението и редуцират риска от сърдечно-съдови заболявания.

Подпомага елиминирането на пикочната киселина

Водата от артишок подпомага елиминирането на пикочната киселина.

Кафеената и линоловата киселини редуцират нивото на пурини в кръвообращението. Това води до подобряване на циркулацията на кръвта и стимулиране на елиминирането на пикочната киселина.

Артишокът действа като мощен диуретик, извеждайки от организма задържаните течности. По този начин се справя със симптомите на възпалителните заболявания, сред които са подаграта и артритът.

 

Подобрява здравето на черния дроб

Тъй като артишокът стимулира преработването на мазнините, той защитава черния дроб и подобрява неговите функции. Всъщност консумацията на артишок се препоръчва на онези хора, които страдат от цироза и други заболявания на черния дроб.

Когато консумирате вода от артишок, стимулирате възстановяването на този важен орган и го подхранвате с ценни вещества, от които той има нужда, за да се самовъзстановява.

Вижте още: 8 храни за прочистване на черния дроб

Подпомага храносмилането

Водата от артишок подпомага храносмилането.

Благодарение на високото съдържание на фибри и вода артишокът подобрява храносмилателните процеси в човешкото тяло. Консумацията му е свързана с оптималното абсорбиране на нутриентите и облекчава проблеми като навяхвания и дисбаланс на pH.

Артишокът е храна, която се бори със запека и подобрява работата на червата. Той е отлично натурално средство за справяне с диарията.

Как да приготвите водата от артишок?

Как да приготвите водата от артишок?
 

Можете да откриете безброй рецепти за приготвяне и консумиране на артишок. Един от най-добрите начини да извлечете максимална полза от този зеленчук е като приготвите от него чай. По този начин запазвате голяма част от ценните му свойства. Най-хубавото е, че артишокът съдържа малко калории.

Когато купувате зеленчука, уверете се, че е здрав и свеж. Обърнете внимание на размера му, листата, пъпките. Те трябва да бъдат свежи и зелени.

Съставки:

  • 3 средни по размер артишока
  • 1 л. вода

Начин на приготовление:

  • Измийте добре артишока. Отстранете стъблата и изрежете краищата.
  • Добавете ги към водата. Гответе ги 15 минути.
  • Отстранете съда от котлона и оставете напитката да престои под капак.

Как да я консумирате?

  • Консумирайте по 1 чаша вода от артишок преди закуска и обяд.
  • Правете това 3 седмици подред, по желание – и повече.
  • Можете да консумирате водата от артишок топла или охладена.
  • Ако искате да приготвите наведнъж по-голямо количество, съветваме да го съхранявате в хладилник най-много за 1 седмица.

Не забравяйте!

  • Хората, които са суперчувствителни към артишока, трябва да бъдат внимателни, когато консумират тази напитка.
  • Консумацията на вода от артишок не се препоръчва на хора, които страдат от проблеми с жлъчния мехур.
  • Консумирайте водата умерено. Тя може да доведе до метеоризъм или газове.
  • Ако в момента приемате лекарства, добра идея е да се консултирате с лекар, преди да започнете да консумирате водата от артишок. Възможни са странични ефекти.
 

Когато включите водата от артишок към диетата си и следвате препоръките, които посочихме по-горе, можете значително да подобрите здравословното си състояние и да отслабнете.

Разбира се, имайте предвид, че резултатите не идват мигновено. Необходимо е постоянство и търпение.

  • Lattanzio, V., Kroon, P. A., Linsalata, V., & Cardinali, A. (2009). Globe artichoke: A functional food and source of nutraceutical ingredients. Journal of Functional Foods. https://doi.org/10.1016/j.jff.2009.01.002
  • Llorach, R., Espín, J. C., Tomás-Barberán, F. A., & Ferreres, F. (2002). Artichoke (Cynara scolymus L.) Byproducts as a potential source of health-promoting antioxidant phenolics. Journal of Agricultural and Food Chemistry. https://doi.org/10.1021/jf0200570
  • Ceccarelli, N., Curadi, M., Picciarelli, P., Martelloni, L., Sbrana, C., & Giovannetti, M. (2010). Globe artichoke as a functional food. Mediterranean Journal of Nutrition and Metabolism. https://doi.org/10.1007/s12349-010-0021-z