Кои са полезните качества на вкусните моркови?

09.01.2020
Умерената консумация на моркови може да подобри кръвообращението и да понижи кръвното налягане. Затова вкусните моркови са отлично средство за подобряване здравето на сърцето като цяло.

Вкусните моркови са здравословна храна, независимо дали ги хапваме сурови или сготвени. Те крият редица полезни качества.

Ако се чудите как този оранжев зеленчук се грижи за здравето, прочетете следващите редове!

Хранителните вещества в морковите

Морковите са богати на бета каротин, който им придава характерния оранжев цвят. Освен това в състава им откриваме витамини A, C, B1, B2, B3, B6, B9, C, E, K, холин и минерали като калий, магнезий, желязо, калций и фосфор.

Този зеленчук съдържа основно въглехидрати. Освен това е чудесен източник на диетични фибри. Не съдържа наситени мазнини и холестерол.

И не накрая – вкусните моркови съдържат едва 40 калории на 100 грама. Поради тази причина те са идеално и здравословно допълнение към всяка една балансирана диета.

Многобройните полезни качества на вкусните морковиВкусните моркови са богати на редица ценни витамини.

Морковите осигуряват на организма антиоксиданти

Морковите съдържат голямо количество антиоксиданти като витамин А, който се грижи за здравето на тялото. Освен това понижават риска от сърдечни заболявания и определени видове рак като рак на дебелото черво, на устата и езика.

Освен всичко изброено, вкусните моркови съдържат и фитовеществото фалкаринол, което е мощен антиоксидант.

Морковите са изключително полезни за зрението, особено по отношение на виждането през нощта. Това се дължи на благотворното действие на бета каротина и витамин А върху ретината.

Прочетете и: Как да отглеждаме моркови у дома

Полезните качества на морковите спомагат понижаването на кръвното наляганеМожете да понижите кръвното си с редица натурални средства.

Този зеленчук оказва положителен ефект върху кръвното налягане.

Не може да не споменем и полезното въздействие на вкусните морковиза регулирането на кръвообращението и осигуряването на сърцето и белите дробове с необходимите им за правилното им функциониране хранителни вещества.

Морковите понижават риска от появата на сърдечно-съдови заболявания и спомагат понижаването на кръвното налягане. Това се дължи на калия, който понижава действието на натрия и позволява на кръвоносните съдове да се отпуснат.

Препоръчваме ви да прочетете и: Как да приготвяте винаги вкусни зеленчуци

Не прекалявайте с консумацията

Въпреки многобройните полезни качества на морковите, прекомерната им консумация може да доведе до нежелани странични ефекти.

Пример за това е заболяването каротеноза, когато дланите и ходилата, както и други части на тялото, придобият оранжев или жълтеникав цвят. Това се дължи на по-голямата концентрация на каротин в кръвта. Само по себе си това състояние е безобидно. Просто трябва да намалите консумацията си на моркови, за да се справите със ситуацията.

Друг проблем, който може да се появи поради по-голямата консумация на моркови, е прекомерният прием на витамин А за дълъг период от време. В резултат на това човек може да се оплаква от гадене, виене на свят, повръщане и главоболие.

Ако приемът на витамин А не бъде намален, може да се стигне до заболяване познато като хипервитаминоза А. Това е много сериозно заболяване, което се причинява от натрупването на споменатия витамин в токсични нива в черния дроб. Заболяването изисква медицинско наблюдение и лечение.

Трябва да отбележим, че хипервитаминозата А рядко се появява единствено в резултат от прекаляване с консумацията на храни богати на витамин А. Обикновено причината за това е продължителен прием на добавки, съдържащи този витамин.

  • Infoagro. El cultivo de la zanahoria. Oleaginosos: 38-41. 1992.
  • TeenHealth FN. Información nutricional. From Nemours. 2013.
  • Sun, T., Simon, P. W., & Tanumihardjo, S. A. (2009). Antioxidant phytochemicals and antioxidant capacity of biofortified carrots (Daucus carota L.) of various colors. Journal of Agricultural and Food Chemistry. https://doi.org/10.1021/jf9001044
  • Punja, Z. K., Jayaraj, J., & Wally, O. (2007). Carrot. In Biotechnology in Agriculture and Forestry. https://doi.org/10.1007/978-3-540-36752-9_15