Какво представляват класовете за родители и какво научавате там?

Класовете за родители са изключително важни, особено когато родителите имат притеснения или тревоги относно ролята си в развитието на детето. Основната им полза е осигуряването на надеждна информация, която да помогне на родителите у дома.
Какво представляват класовете за родители и какво научавате там?
Elena Sanz

Прегледано и одобрено от психолог Elena Sanz.

Написано от Edith Sánchez

Последна актуализация: 10 май, 2023

Класовете за родители са места, на които можете да разсъждавате върху образованието на децата, въз основа на обмяна на опит и съвети с други родители, преподаватели и експерти от различни области. Те са и среда за развиване на родителски умения.

Както често се казва, няма такова нещо като “наръчник с инструкции” за родителство. Нормалното нещо е да възпитавате децата си въз основа на насоките за родителство, които сте получили или информацията, която сте успели да придобиете. Класовете за родители се стремят да обогатят този процес.

Семейството е средата, в която децата се обучават и където се учат да се социализират. Развитието им ще зависи от това какво получават у дома. Класовете за родители предлагат на родителите възможност да придобият знания и умения, за да учат децата по-ефективно.

Какво представляват класовете за родители?

Създадени са класове за родители с цел предлагане на насоки и психосоциална и педагогическа подкрепа на родителите. Целта е да се повиши качеството на образованието, предлагано на децата.

Този тип училища възникват в началото на ХХ век и се превръщат в движение. Общата цел винаги е била да се благоприятства развитието на родителски умения и нагласи, които благоприятстват здравите междуличностни отношения.

По същия начин, часовете за родители насърчават повишаването на асертивните комуникационни умения, така че да е възможно да се установи емоционална връзка с децата, без да се нахлува в тяхното пространство. Това, което родителите откриват в тези класове, е следното:

  • Обучение
  • Дейности, свързани с напредъка на детето
  • Работа в екип за решаване на общи трудности
  • Пространство за диалог за обмяна на опит

Значение на инициативата

Родителите обикновено имат представа как трябва да възпитават децата и юношите. Това обикновено се извлича от собствения им опит, от мненията на други родители или от информацията, която са открили.

Това обаче вероятно не е достатъчно. Следователно класовете за родители могат да помогнат по следните начини:

  • Придобиване на здравословни модели за домашен живот
  • Намиране на нови методи за предаване на ценности и норми
  • Идентифициране на начини за преодоляване на ситуации на нужда или социален риск
  • Получаване на информация за аспекти, свързани със здравословното родителство
  • Намиране на подкрепа за разрешаване на трудности, свързани с обучението на деца
  • Учене от опита на други родители в управлението на ежедневните ситуации
  • Развиване на умения, които помагат за укрепване на ролята на семейството като социализиращ агент
  • Насърчаване на способността за идентифициране на неподходящо поведение, така че то да може да бъде предотвратено или модифицирано
Майка се нуждае от класове за родители.
Процесът на родителство е пълен със съмнения, така че подкрепата на другите е от жизненоважно значение.

Как протичат?

В класовете за родители няма определени модели или методи, които трябва да се прилагат.

Като цяло те обикновено са място, където учители и експерти от различни области предоставят информация по конкретни теми, като здравословно родителство или семейна комуникация. От това родителите имат възможност да разрешат съмнения или да разкрият ситуации, които ги вълнуват.

Родителите получават обратна връзка от специалисти и други родители.

В случай, че възникне конкретен проблем, който изисква решение, обикновено се извършват три стъпки:

  1. Разбиране на ситуацията. За целта се събира информация и контекстът се анализира като цяло.
  2. Разпознаване на трудностите. То е свързано с идентифицирането на аспектите или елементите, които се провалят и причиняват проблема. Понякога трудността е свързана с управлението на емоциите, друг път с пропуски в комуникацията.
  3. Разрешаване на конфликтни ситуации. Включва разработването на критерии и стратегии за разрешаване на трудностите по демократичен и конструктивен начин, така че това да насърчава психосоциалното развитие на детето и семейството.

Ползите от класовете за родители

В часовете за родители родителите стават по-наясно с ролята си на възпитатели на своите деца и юноши. В тези класове те придобиват елементи за по-добро разбиране на непълнолетните, според жизнения етап, в който се намират.

Тези среди също сближават и интегрират работата на семейството и класовете. Това позволява по-съгласувана работа по отношение на развитието на когнитивните умения на децата, както и на целия процес на преподаване и учене като цяло.

Благодарение на този тип училище е възможно да се създадат учебни общности, където се обръща внимание не само на интелектуалното, но и на личностното и морално образование на децата. Целта е родителите да допринесат по пътя към това да станат свободни, отговорни възрастни, способни да възприемат градивни и разумни нагласи.

Баща и дете.
Ролите и предизвикателствата се променят с течение на времето. Ето защо часовете за родители са полезни както в ранна детска възраст, така и в юношеска възраст.

Здравословна инициатива за семейства

Образованието е много широк процес, който включва интелектуални и психосоциални аспекти. Училището за родители обогатява и улеснява тази задача, като същевременно подобрява работата на основните участници: родители, учители и деца.

Тези класове са склонни да насърчават по-голямо благополучие за семействата и по-добри родителски резултати. Това се отразява, наред с други аспекти, в по-високите академични постижения. Важно е да се отбележи, че нямаме работа с психологическа клиника, а с начин за подобряване на образованието.


Всички цитирани източници бяха добре прегледани от нашия екип, за да се гарантира тяхната качествена, надеждна, актуална и валидна информация. Библиографията на тази статия бе считана за надеждна и отговаряща на академичните или научни изисквания.


  • Castro, P. J. G. (2019). Capacidades parentales y marginación. Dominio Medios.
  • González, R. C., & González, M. C. (2015). Escuela y familia. Dos pilares fundamentales para unas buenas prácticas de orientación educativa a través de las escuelas de padres. Revista electrónica interuniversitaria de formación del profesorado, 18(2), 15-27.
  • Schultz, T. R., Schmidt, C. T., & Stichter, J. P. (2011). A review of parent education programs for parents of children with autism spectrum disorders. Focus on autism and other developmental disabilities26(2), 96-104.

Този текст се предоставя само с информационна цел и не замества консултация с професионалист. При съмнения, консултирайте се със своя специалист.