Как ходенето помага на мозъка

· 16.01.2016
Само няколко седмици са необходими, за да подобрите съществено своето емоционално и физическо здраве

Заглавието на днешния ни материал сигурно ви изненадва. Може ли един прост навик като ходенето да направи мозъка по-пъргав и да ни накара да се чувстваме щастливи? Всъщност, може. И не само ние твърдим това, много доктори и невролози са единодушни по въпроса.

Един от тези експерти, например, е неврологът Хосе Ангел Обесо, директор на неврологичен център в Мадрид, Испания. Ежедневната му работа в болницата и контактът му с хора, страдащи от депресия, са го убедили, че ходенето оказва терапевтичен ефект. Той предписва на пациентите си един час ходене дневно, при това в нормално темпо.

Както вече знаете, депресията, подобно на многото стрес и тревожността, могат да провокират дефицит в основен когнитивен процес в мозъка, например памет, разбиране, творчество и т.н. Ако ходим ежедневно по един час, всички тези процеси ще се подобрят забележимо.

Сега, когато не разполагате с никакво извинение, време е да прочетете статията ни и да се убедите колко полезно, ефикасно и терапевтично може да бъде ходенето. Излезте на разходка!

“Автоматизираният мозък” и нещастието

umorena zhena

Съществува друг наистина интересен аспект, който искаме да имате предвид. Човекът практикува навици, които, без да подозира, карат мозъка му да действа „автоматично“, а оттам и стресирано. Съветваме ви да не забравяте тези аспекти:

  • Най-големият враг на мозъка е рутината. Простият акт на практикуване на едни и същи неща всеки ден бута към пропастта на депресията и неизбежното обезкуражаване. Малко по малко мозъкът започва да работи по-бавно. Вниманието не е същото като преди; всъщност, поради липсата на нови стимули, върху които да се фокусира, той е „ленив“. Възможно е да регистрирате, че не помните някои неща – защо е така? Защото не ви е било интересно. Поради липсата на мотивация, паметта става по-малко активна.
  • Рутината понижава ентисуазма и обезкуражава, а като следствие се наблюдава забележимо понижаване на нервните връзки..
  • Ден след ден мозъкът ни започва да функционира по автоматичен начин. Отсъстват моменти, на които се наслаждаваме и ни карат да бъдем творчески настроени. Мозъкът създава граници, в рамките на които функционира като компютър. Осъзнавате, че това е огромен риск както за емоционалното здраве, така и за физическото здраве, нали?

Според д-р Хосе Ангел Обесор автоматизираните мозъци се срещат най-често в големите градове. Именно там е съсредоточено множеството от хора, които отделят толкова време, за да се справят със собствените си емоционални потребности, чийто живот в големия град се характеризира със замърсяване и високи нива на стрес.

Ходенето, акт на лична свобода

hodene za pochivka

„Ходещите хора нямат задължения, те просто се наслаждават на чувството да правиш стъпка след стъпка по време на разходката“.

Според д-р Хосе Ангел Обесо ползите няма да бъдат забелязани още в първия ден. След поне една седмица ходене по час на ден ще сте изградили нов навик в живота си. Именно след такъв кратък период от време ще започнете да забелязвате терапевтичните резултати:

  • Докато ходите, мозъкът не се тревожи за нищо. Ходенето е лесно, всеки може да го практикува и впоследствие ще установите, че този навик ви снабдява с допълнителна доза кислород. Разходката сред природата ви кара и да се чувствате по-добре. Това се дължи на стимулиацията на фронталния лоб, който медицината свързва с креативността и умственото състояние. Като добавим към това и естественото освобождаване на ендорфини, получава се магически ефект. Мозъкът се чувства по-еуфорично и оптимистично.
  • Когато умственото ви състояние е подобрено, следва повишаване на креативността. При ходенето не се наблюдава усилие. Хормонът кортизол, който се секретира по време на стресови ситуации, изчезва и стените, които ни карат да се чувстваме депресирани, се изпаряват. Това е моментът, когато започваме да виждаме нещата откъм друг ъгъл. Ставаме по-отпуснати, по-ентусиазирани и по-уверени.
  • Като човешки създания сме свикнали да се движим в малки пространства: нашия дом, работно място, ресторанта, който посещаваме, магазина, в който пазаруваме… Тези ограничени пространства винаги са изпълнени с много други хора. Местата, които често обхождаме, понякога ни карат да се чувстваме напрегнати. Имайте предвид, че разходката на открито, в обширни пространства, създава усещане за свобода и откриване на нови преживявания и усещания.
  • Според д-р Хосе Ангел Обесо препоръчително е да търсим, преди всичко, контакт с природата. Това е като завръщане към майчината утроба, към изконното начало. Не става дума за духовно пътешествие, а по-скоро за биологична нужда. Ако се разхождаме из града, ние продължаваме да дишаме замърсения и натежал въздух. По-добре е за белите ни дробове, когато можем да ги изпълним с чист кислород. Препоръчително е да погледнем с очите си необятната природа, да въведем в живота си нови стимули, които да обогатят мозъка.
razhodka

С днешната статия желаем да ви поканим да бъдете по-мотивирани да ходите всеки ден. Поне за половин час. Отидете в парка, в планината, на плажа… Ще забележите, че само няколко седмици са необходими, за да подобрите своето емоционално и физическо здраве. Ходенето без съмнение е най-доброто болкоуспокоявящо средство.