Как да се насладим на вкусни и здравословни картофи

· 04.05.2019
Тъй като картофите съдържат много въглехидрати, трябва да ги ядем по време на обяд, а не вечерта, защото това може да попречи на добрия нощен сън и да доведе до напълняване.

Пържени, печени, варени, с или без кора… Кой е най-добрият начин за приготвяне на вкусни и здравословни картофи?

В днешната статия ще споделим с вас някои оригинални идеи, за да да приготвите картофите така, че да се запазят техните здравословни качества.

Вкусни и здравословни картофи

Картофите произхождат от Перу и Боливия и са част от семейство „Картофови“, подобно на доматите, пипера и патладжана.

Днес, обаче, те са основна храна по целия свят. Всъщност, картофите се включват в много разнообразни рецепти: пюрета, супи, омлети, тесто, предястия и дори алкохолни напитки.

Картофите се състоят основно от вода и нишесте, но останалите компоненти са протеини, минерали (калий, калций, фосфат, магнезий), витамини (В и С) и фибри.

Вкусни и здравословни картофи: съвети как да ги приготвим

1. Вкусни и здравословни картофи: органични, с кората

Вкусни и здравословни картофи: органични, с кората

Препоръчваме ви да готвите картофите с кората, независимо от това дали ги варите, печете или ги приготвяте на пара.

Обаче, трябва да използвате органични картофи, за да се предотвратят вредните последици от пестициди, хербициди и други химични вещества, които може да се съдържат в почвата.

  • Кората на картофите е много питателна и е особено богата на витамин С. Съдържа витамини от група В и минерали като калий, фосфат, магнезий, цинк и желязо.
  • Благодарение на разнообразните хранителни вещества, кората на картофите е много полезна и помага за регулиране на нивата на кръвната захар, намалява стреса и предпазва от сърдечни заболявания.

Когато ядете кората на картофите, от съществено значение е да избягвате частите, които са зелени или покълнали, защото съдържат токсичното вещество соланин.

Вижте също: 8 невероятни ползи за тялото от сока от сурови картофи

2. Вкусни и здравословни картофи: печени, но изглеждат като пържени

Ако харесвате пържени картофи, можете да си ги приготвите по здравословен начин. Първо, нарежете картофите на дълги и тънки ивици. След това, ги намажете със зехтин и ги печете във фурната, на висока температура.

Като приготвите картофите по този начин, те ще са много по-здравословни, по-хрупкави и по-вкусни.

3. Вкусни и здравословни картофи: полу-пържени

Вкусни и здравословни картофи: пакетче с картофи

Друг вариант, за любителите на пържените картофи е да варите картофите, докато леко омекнат и след това ги подсушавате добре и ги пържите с олио.

По този начин, съдържанието на мазнини ще бъде много по-ниско, отколкото би било, ако пържим картофите изцяло.

4. Най-добрите видове картофи

Има толкова много видове картофи, че за да изберете най-здравословните, е най-добре да изберете вида според вашия регион и според сезона (и, ако е възможно, органичните/био видове).

Като избирате според региона и сезона, може да сте сигурни, че ще получите най-доброто качество на най-добрата цена.

Като говорим за общи характеристики, можем да класифицираме различните видове картофи, според цвета им:

  • Жълти картофи: използват се за пържене и печене.
  • Червени: използват се за приготвяне на яхнии, салати и ястия на пара.
  • Бели картофи: използват се за приготвяне на салати.
  • Лилави картофи: за приготвяне на яхнии и за печене на скара

5. Вкусни и здравословни картофи: пържени, но с японски мариновани сливи „Умебоши“

Вкусни и здравословни картофи: пържени с умебоши

Един от начините за балансиране на прекомерната киселинност на картофите е чрез добавяне на няколко японски сливи „умебоши“, докато се пържат картофите.

Тези японски сливи балансират киселинността с алкализиращите си свойства. След като вече сте ги пържили, не трябва да ги ядете.

6. Най-добрата мазнина

При пърженето на картофите, избора на висококачествена мазнина, която не се разпада при високи температури, е от съществено значение. Има два вида мазнини, които отговарят на това изискване: зехтинът екстра върджин и кокосово масло.

Друг вариант е да ги приготвите с „Гхи“, което е топено масло, 100% чисто краве масло. То е много подходящо и здравословно, защото е с ниско съдържание на мазнини и лактоза.

Можете да намерите това топено масло „Гхи“, в страни като Индия, в супермакета или да си го направите у дома.

Вижте също: Как да използвате кокосовото масло като натурален козметичен продукт

7. Вкусни и здравословни картофи: по-добре за обяд

Картофи в голяма купа, на масата

Картофите ни осигуряват много енергия, благодарение на високото съдържание на въглехидрати. Поради тази причина, най-добре е да ги консумираме сутрин или на обяд.

От друга страна, ако ги ядете вечерта, може да бъде вредно за съня ви, а може и да напълнеете.

8. Със зеленчуци

Хората, които искат да отслабнат, или тези, които имат проблеми с храносмилането, трябва да знаят, че не трябва да смесват картофите с протеини в едно и също хранене (месо, бобови растения, яйца, ядки).

Освен това, не трябва веднага да ядете плодове, след като сте консумирали храна, съдържаща какъвто и да е вид нишесте. Много по-здравословно е да се яде плод половин час след обяда или в средата на следобеда, или сутринта.

Във всеки случай, най-добре е да консумирате картофите със сурови или с варени зеленчуци.

  • Valdunciel, J. (2008). Métodos de valoración para patatas. INIA. Instituto Nacional de Investigación y Tecnología Agraria y Alimentaria.

  • Masson, L, Muñoz, JR, Romero, N, Conrado, C, Encina, C, Hernández, L, Castro, J, Robert, P. (2007). Acrilamida en patatas fritas: revisión actualizada. Grasas y Aceites. https://doi.org/10.3989/gya.2007.v58.i2.84

  • Garcia et al. (2014). Las Grasas. Programa Perseo.