Етапи на психосоциалното развитие на Ериксън

Американският психоаналитик Ерик Ериксън заявява, че хората трябва да преминат през 8 етапа на здравословно развитие. Кои са те?
Етапи на психосоциалното развитие на Ериксън

Последна актуализация: 31 март, 2023

Етапите на психосоциалното развитие на Ериксън обхващат серия от концепции, които ни позволяват да разберем как човешките същества се развиват от ранна детска до зряла възраст. Това се счита за основа на теорията за развитието и се състои от 8 етапа, всеки белязан от конфликт.

Разрешаването на всеки конфликт в неговия правилен етап е това, което позволява на човека да открие своя потенциал за растеж. Ако това не се случи, може да се очаква, че ще възникнат проблеми при изправянето пред нови предизвикателства на следващите етапи. И така, интересувате ли се да научите повече за тази завладяваща тема?

Етапи на психосоциалното развитие на Ериксън

Ериксън, подобно на Зигмунд Фройд, посочва, че личността се развива през поредица от етапи. Въпреки това, докато Фройд основава своята теория върху психосексуалните етапи, Ериксън се фокусира върху психосоциалното развитие. Тоест как социалното взаимодействие и взаимоотношенията са повлияли на човешкото развитие и растеж.

Първият път, когато Ериксън говори за тези 8 етапа на човешкото развитие, е през 1950 г. в книгата Детство и общество. В тази книга той включва глава, наречена 8-те епохи на човека. Години по-късно авторът разширява своята теория в произведения като Идентичността и жизнения цикъл (1959), Прозрение и отговорност (1964) и Пълният жизнен цикъл: Преглед (1982).

Епигенетичният принцип на Ериксън и етапите на психосоциалното развитие

Ериксън постулира, че развитието работи на базата на епигенетичен принцип. В този смисъл той твърди, че всеки човек преминава през 8 етапа на развитие, които са присъщи от раждането, но които се разгръщат както с вродената система, така и с влиянията на околната среда чрез опит, култура и ценности.

На свой ред всеки етап надгражда предишните и проправя пътя към нов. Следователно напредъкът във всеки етап се определя от предишни успехи или неуспехи. Но за да е така, всеки етап обхваща серия от функции, които са психосоциални по природа.

Ериксън ги нарича “кризи” и заявява, че трябва да бъдат разрешени от егото на всеки етап, за да може развитието да продължи правилно. Ако нещо се намесва в този естествен ред, това също ще повлияе на развитието на човека.

С други думи, ако човекът не преодолее оптимално конфликтите на всеки етап, може да не развие уменията, необходими за справяне с предизвикателствата в следващ етап. По-специално, първите 4 етапа се фокусират върху детството, докато останалите 4 етапа обхващат юношеството до старостта. Нека разгледаме подробно всички тези етапи.

Психосоциалното развитие на Ериксън
Развитието се разбира като преодоляване на прогресивни етапи с предизвикателства във всеки един от тях.

Етап 1: Доверие срещу недоверие

Този етап настъпва след раждането и до 18 месеца. На този етап първата задача на егото е развитието на доверие. Тоест децата се научават да вярват или да не вярват на другите. Основна роля за това играе качеството на майчината връзка.

Ако родителите или полагащите грижи изложат бебето на любяща и доверителна връзка, детето по-късно ще развие усещането, че светът – и особено в социалната сфера – е безопасен.

Обратно, ако родителите не създадат тази безопасна среда, ако отхвърлят бебето или ако основните му нужди не са задоволени, то ще развие недоверие. То ще се прояви в чувство на неудовлетвореност, несигурност и нечувствителност или изключителна чувствителност към това, което се случва в неговата среда.

Важно е обаче да е ясно, че това не означава, че родителите трябва да са перфектни. Всъщност изпадането в грешката на прекомерната защита може да бъде също толкова пагубно, колкото детето да развие недоверие.

Според Ериксън това причинява “сензорно несъответствие”, което се проявява в прекалено лековерна личност или депресивни, параноични или психотични тенденции.

Етап 2 от психосоциалното развитие на Ериксън: Автономия срещу срам и съмнение

Той се развива на възраст между 18 месеца и 3 години. Това е етап, който е свързан с развитието на автономията, тъй като детето започва своето когнитивно и мускулно развитие, особено когато започва да контролира и упражнява своите сфинктери. Това обаче е процес, който също е свързан със срам и съмнение, тъй като е прогресивен.

Отново родителите или настойниците стават определящи фигури за успешното му завършване. Не е препоръчително да обезсърчават или притискат детето твърде много, тъй като то трябва да изследва и манипулира своята среда, за да развие своята автономия.

Ако родителите се намесят или предложат решения, детето ще мисли, че е неспособно и в крайна сметка ще се откаже. Също така не е препоръчително да се подигравате или карате, тъй като това ще засили смущението на детето и ще го накара да се съмнява в способностите си.

Успешното преодоляване на тази фаза ще позволи на децата да развият силно и здравословно самочувствие. От друга страна, ако има намеса, детето ще има несъответствия при решаването на малки проблеми и няма да развие достатъчно самочувствие, за да взема решения.

Етап 3: Инициатива срещу вина

Този етап варира от 3 до 5 годишна възраст. Интелектуалното и физическото развитие на детето напредва бързо. Интересът му към взаимодействието с други деца, за да тества своите умения и способности, расте. В този период любопитството е по-голямо, затова е препоръчително да ги стимулирате да развиват креативността си.

Въпреки това, ако детето вече може да поеме контрол чрез игра, то трябва да бъде и отговорно… и понякога да се чувства виновно. По определен начин, изпитването на вина ще го накара да разпознае кога нещата не са наред. Това чувство обаче не бива да се изразява прекалено, тъй като го кара да се чувства неспособно да се изправи пред нови предизвикателства. С други думи, вината подхранва страха.

Етап 4: Трудолюбие срещу малоценност

От 5-годишна възраст до 13-годишна възраст настъпва един от най-определящите етапи на психосоциалното развитие. Според Ериксън децата постепенно започват да заменят желанието си за игра, за да бъдат по-продуктивни и да изпълняват по-сложни задачи.

Всъщност интересът им към завършване на дейности, които изискват собствени усилия, знания и умения, е много по-голям. Те също очакват и признание за тях. Във всеки случай семейството, училището и социалните агенти са ключови за тяхното положително стимулиране.

Ако се срещнат трудности при изпълнението на предизвикателствата на тази фаза, детето може да изпита известно чувство за малоценност. Ето защо е от съществено значение да им се осигури помощ, за да се справят с неуспехите си; в противен случай ще изберат да избегнат всяко предизвикателство, което считат за трудно само от страх да не почувстват това усещане отново. Това може дори да се отрази в начина, по който се държат с връстниците си.

Етап 5 на психосоциалното развитие на Ериксън: Идентичност срещу разпространение на идентичност

В този момент от етапите на психосоциално развитие на Ериксън децата стават юноши. По-конкретно, този етап се наблюдава на възраст между 13 и 21 години. Това е период, в който въпросът “кой съм аз?” се появява постоянно. Именно това е времето, когато те започват да оформят своята личност.

Подрастващите избират на кого да приличат и каква роля искат да играят в обществото. В резултат на това те действат по-независимо и придават по-голямо значение на социалния си живот. Освен това се появяват мисли за бъдещето, като например какво да уча или къде да живея. В резултат на преживяванията те укрепват своята идентичност.

Важно е по време на този етап да има разграничение между дейности, които са подходящи за тяхната възраст, и такива, които са склонни да бъдат „детски“. Ериксън посочва, че успешното преодоляване на този етап означава да завършите изграждането на солидна основа за зряла възраст.

Етап 6: Интимност срещу изолация

На този етап юношите преминават в млада възраст. Този етап настъпва на възраст между 21 и 39 години. Въпреки че необходимостта да се отговори на желанията на околната среда, за да се „впише“ човек все още е налице, започват да се очертават граници за това какво човек няма да жертва, за да угоди на другите.

Основната задача в този момент е да се постигне определена степен на интимност, която се оказва обратното на изолацията. С други думи, това променя начина на свързване, тъй като се търсят интимни отношения, в които има по-голяма взаимна ангажираност. Това от своя страна ще генерира чувство за сигурност и доверие.

Когато това не се случи и човекът не намери партньор или близки, с които да сподели интимността, може да се появи промискуитет и самота. Съществува тенденция да се избират повърхностни взаимоотношения и да се ангажират със саморазрушително поведение. По този начин изолацията може да създаде несигурност и чувство за малоценност, което води до проблеми с характера и несигурност.

Етап 7: Генеративност срещу стагнация

По време на средната зряла възраст, на възраст между 40 и 65 години, човекът започва да посвещава повече време на семейството и свързаните с работата въпроси. Основната характеристика на този етап е търсенето на баланс между производителността и стагнацията. Производителността е свързана със загрижеността за следващите поколения – не само за близките, но и за обществото като цяло.

В този момент човекът разбира, че животът не е само за него. Затова се стреми да допринесе за обществото и да остави наследство. Като примери Ериксън подчертава преподаването, писането, социалния активизъм и изкуствата. Постигането на тази цел води до чувство за постижение.

Когато човек почувства, че не е допринесъл за обществото, започва да мисли, че е неквалифициран и губи чувство за постижение. Може дори да изпадне в динамика да не спира да прави неща, за да се почувства полезен, което води до негативни последици в други области.

Жена, работеща по психосоциално развитие с дете.
На този етап има усещане за желание да се остави наследство или да се предаде нещо на бъдещите поколения.

Етап 8 от психосоциалното развитие: Целостта на егото срещу отчаянието

Последният стадий настъпва след 65-годишна възраст или в така наречената „стара възраст“. Това е времето, когато човекът вече не е толкова продуктивен, има намалени способности и обикновено води до ситуации на загуба на близък, като смъртта на приятели и близки. Ериксън предполага, че човекът има две възможности: да избира между почтеност или отчаяние.

Почтеността означава да можеш да погледнеш назад с чувството, че си оставил следа, че имаш постижения и че животът си е струвал да се живее. Достигането на това състояние позволява, наред с други неща, да се разреши недовършена работа. Например, това може да включва помирение с човек от миналото.

Напротив, отчаянието поражда носталгия и кара страха от смъртта да преобладава. Има постоянна безнадеждност и страх от загубата на самодостатъчност и близки.

Защо теорията за психосоциалното развитие е важна?

Въпреки че са повдигнати въпроси относно етапите на психосоциалното развитие на Ериксън, тази теория е изиграла важна роля в развитието на социалните и научни изследвания. Нейният принос дава възможност да се разбере до голяма степен как човек придобива и оформя своята личност и социална идентичност.

Има стратегии за справяне с тези критични ситуации, които човекът не е в състояние да разреши. В същото време е полезно за управлението и превенцията на разстройства като тревожност и депресия.


Всички цитирани източници бяха добре прегледани от нашия екип, за да се гарантира тяхната качествена, надеждна, актуална и валидна информация. Библиографията на тази статия бе считана за надеждна и отговаряща на академичните или научни изисквания.



Този текст се предоставя само с информационна цел и не замества консултация с професионалист. При съмнения, консултирайте се със своя специалист.