Научете за етапите на езиковото развитие при децата

Езиковото развитие при децата преминава през четири фази, независимо от езика. Научете всичко за тях в тази статия.
Научете за етапите на езиковото развитие при децата
Elena Sanz

Прегледано и одобрено от психолог Elena Sanz.

Написано от Edith Sánchez

Последна актуализация: 15 ноември, 2022

Езиковото развитие при децата става прогресивно и кумулативно. Това означава, че те учат малко по малко и постепенно придобиват езикови умения. Тази еволюция протича по горе-долуедин и същи начин и на една и съща възраст при всички.

Чрез езика е възможно да взаимодействате с други хора и да се учите като цяло. Езиковото развитие при децата е много по-интензивно през първите 3 години от живота. След това остава много активно до 7-годишна възраст.

Няма значение за кой език става дума. Във всички случаи е необходимо съзряването на нервната система, както и когнитивното и социално-емоционалното развитие за усвояване на език.

Дете, което не е изложено на езика, няма да се научи да говори.

Развитие на езика

Бебето започва да общува със света чрез плач. То научава, че чрез плач може да получи това, от което се нуждае, независимо дали става въпрос за храна, подслон или приятелство. По-късно бебетата също се научават да разпознават гласа на майка си и гласовете на близките им хора.

Когато пораснат, бебетата се научават да различават звуците на речта. До 6 месеца повечето от тях разпознават основните звуци на майчиния си език. Постепенно развиват и способността си да говорят.

По време на езиковото развитие при децата има няколко критични етапа. Това са моменти, когато детето придобива специфични комуникативни умения. Наблюдението позволява на родителите и лекарите да знаят дали всичко върви според очакванията или има някакви затруднения.

Етапи на езиковото развитие при децата

Развитието на езика при децата протича на 4 етапа или фази:

  1. Предезиковата фаза
  2. Монохразична фаза
  3. Фаза на комбиниране
  4. Напредналата фаза
Етапи на езиковото развитие на децата.

Комуникационната стимулация трябва да се случва от ранна възраст, за да се улесни усвояването на езика.

1. Предвербален или предезиков етап

Първият етап от езиковото развитие при децата е предвербалният или предезиковият етап, който продължава от момента на раждането до навършването на 1 година. По време на този етап се изпълняват 3 основни етапа:

  • От 0 до 3 месеца: Бебето е чувствително към шум. Той издава звуци, когато му се говори, а също и жестове. Появяват се и гукане и викове, както и бърборене.
  • От 4 до 7 месеца: Бебето показва готовност да издава гласови звуци. Изразява настроенията чрез звуци като смях или оплаквания. Бебето също се успокоява, когато чува гласа на своя родител. Опитите да се произнесат гласни и вниманието са много по-фокусирани.
  • 8 до 12 месеца: Бебето произнася срички с намерението да общува. Той или тя разбира думата „не“ и отговаря на собственото си име. Появяват се опити за общуване с жестове. Появява се “бебешкия говор” , както и произнасянето на повтарящи се съгласни и гласни звуци като “paaa”.

В този последен етап се появяват и т. нар. проимперативи. Тоест детето посочва какво иска и гледа към целта си. Също така започват да се появяват продекларативни изрази, в които бебето предава чувства чрез срички или звуци.

2. Етапи на езиковото развитие – монофразната фаза

Този етап от развитието на езика при децата се характеризира с изграждането на изречения, съставени от една дума. Всеки термин изпълнява функцията, която по-късно ще изпълни изречението. Значението на това, което казват, зависи от контекста. Например, ако кажат „вода“, това може да означава „Искам вода “.

Бебето също така отговаря на прости въпроси с език на жестове. Ако попитате “къде е плюшеното мече?” той или тя ще посочи къде се намира играчката. След 18 месеца детето може да иска храна по име, да издава звукоподражания (животни, коли) и има речник от около 50 думи.

3. Фаза на комбиниране

Около 2-годишна възраст настъпва нов етап в развитието на езика при децата. Сега те могат да комбинират думи и, разбира се, значенията им. Всъщност те вече могат да образуват смислени изречения, които включват подлог и сказуемо. Появява се използването на глаголи.

Този етап е известен като телеграфна реч, тъй като детето започва да използва редица  второстепенни елемента на езика, за съединяване на отделните части на речта. До 3-годишна възраст детето също може да задава въпроси и да конструира възклицателни изречения с гласова интонация.

4. Етапи на езиковото развитие – напреднало езиково развитие при децата

Тази фаза завършва езиковото развитие при децата в основен аспект. Може да започне още на 16 месеца и да продължи до 4-годишна възраст. В този момент речта на малките деца много прилича на тази на възрастните. Те обаче са по-способни да разбират езика, отколкото да го възпроизвеждат.

Забавляват се с езика и се смеят на абсурдите. Две основни грешки са характерни за този етап:

  • Свръхразширения: Това се случва чрез използване на една и съща дума за обозначаване на обекти от един и същи род. Например, те могат да използват “куче”, за да говорят за всички животни.
  • Подразширения: Това е обратното на горното. Например, наричат кучето у дома “куче”, но не използват същата дума за кучета, които не познават.

Малкото дете вече може да прави по-дълги изречения, да спряга глаголи в различни времена и да задава конкретни въпроси. Те могат също да се отнасят и до обекти, които не присъстват.

Терапията за забавяне на езиковото развитие трябва да бъде установена от професионалисти, които да диагностицират какъв е проблемът.

Какво да правите, ако нещо не е наред?

Езиковото развитие при децата може да се сблъска с някои пречки в конкретни случаи. Понякога децата не могат да разберат какво им се казва. Друг път те не могат да изразят това, което искат. Тези затруднения са известни като SLD или специфични езикови нарушения.

Освен това детето може да не е в състояние да произведе правилно звуци на речта или да заекне. В тези случаи детето може да има нарушение на речта.

По принцип първо трябва да се консултирате с педиатър, ако смятате, че детето ви може да има проблеми с езиковото си развитие. След това педиатърът може да насочи детето към логопед или специализиран терапевт.

Не всички сме еднакви

Развитието на езика при децата не е еднакво за всички. На някои им отнема малко повече време, а други се развиват бързо. Всички обаче преминаваме през същите етапи, както е описано по-горе.

Ако родителите подозират, че детето им има някаква трудност, най-добре е да се консултирате с педиатър. Фразата „те в крайна сметка ще се научат да говорят“ не е валидно извинение. Вместо това действията ви могат да забавят обръщането на внимание на проблем, който би имал по-добра прогноза, ако бъде открит рано.


Всички цитирани източници бяха добре прегледани от нашия екип, за да се гарантира тяхната качествена, надеждна, актуална и валидна информация. Библиографията на тази статия бе считана за надеждна и отговаряща на академичните или научни изисквания.


  • Fresneda, María Dolores, and Elvira Mendoza. “Trastorno específico del lenguaje: Concepto, clasificaciones y criterios de identificación.” Revista de neurología 41.1 (2005): 51-56.
  • Font Banegas, J. Á. (2016). SEDILLABE: Sistema Experto de Ayuda al Diagnóstico del Llanto del Bebé.
  • Yépez, M. E. N., García, E. B. B., García, R. I. D., & Quinteros, G. X. P. (2018). Modelo comunicacional para la etapa inicial de desarrollo del lenguaje en niños autistas. Revista Científica Retos de la Ciencia, 2(3), 35-46.
  • Blanca, Laura González. “Trastorno específico del lenguaje (TEL): concepto y características.” Revista Internacional de apoyo a la inclusión, logopedia, sociedad y multiculturalidad 4.4 (2018).
  • Cerdas Núñez, J., & Murillo Rojas, M. (2017). El desarrollo del lenguaje en los primeros cuatro años de vida: cómo favorecerlo desde la cotidianidad del espacio educativo. Revista Electrónica leer, escribir y descubrir, 1(2), 3.

Този текст се предоставя само с информационна цел и не замества консултация с професионалист. При съмнения, консултирайте се със своя специалист.