Дали захарта наистина подобрява мозъчната дейност?

13 Юни, 2020
Въпреки че глюкозата е основното гориво за мозъка, консумацията на захар не е необходима за осигуряването на правилна мозъчна дейност и за подобряването й. Научете повече от тази статия!

До скоро мнозина вярваха, че захарта подобрява мозъчната дейност. Но най-новите изследвания поставят това твърдение под въпрос. Днес учените знаят, че организмът има ефективни механизми за осигуряване на глюкоза на мозъка, дори без консумацията на захар.

Мозъкът разчита на постоянното осигуряване на глюкоза чрез кръвта, за да работи правилно. Затова, той се надпреварва с останалите органи в тялото за глюкоза, когато нивото й спадне. Когато това се случи, влизат в действие следните механизми:

  • Първо се извлича глюкоза от кръвта.
  • Второ – количеството на глюкозата, което получават останалите клетки в тялото, е ограничено.

От друга страна, ако количеството на захарта спадне, поради недостатъчна консумация на храна, организмът има други начини за получаване на това вещество. Основният механизъм за това е глюконеогенезата. Тя представлява образуването на глюкоза от протеините и мастните киселини. Като цяло това е ефикасен механизъм, позволяващ на тялото да поддържа „безопасни“ нивата си на кръвна захар при гладуване или когато човек не консумира достатъчно въглехидрати.

Прочетете и: 10 суперхрани за мозъка

Работата на мозъка зависи от редица фактори.

Консумацията на захар и паметта

Някои проучвания свързват консумацията на захар с подобрено функциониране на краткосрочната памет. Обикновено става въпрос за консумация на подсладени напитки, в резултат на което се наблюдава засилена мозъчна дейност поради по-голямото количество глюкоза.

До скоро учените твърдяха,  че мозъкът работи оптимално с 25 грама глюкоза, циркулираща в кръвта, количество съдържащо се в един банан. Но последните статии сочат, че хората с по-добра поносимост към глюкозата имат и по-добра памет.

Тази ситуация е важна за хората с диабет, при които инсулиновата резистентност не позволява добра поносимост на глюкозата. Затова организмът си е изградил достатъчно ефикасни механизми за набавяне на глюкоза от протеините и мастните киселини за поддържане стабилно нивото на кръвната захар. По този начин мозъкът получава необходимото му количество глюкоза, за да функционира оптимално.

От друга страна проучвания показват, че хидратацията играе ключова роля за работата на мозъка. Затова, ако човек е дори леко обезводнен, той ще покаже по-лоши резултати по отношение на паметта, концентрацията, вниманието и т.н.

Препоръчваме ви да прочетете и: Съвети за детоксикация на тялото ви от излишната захар

Рафинираната захар: по-вредна ли е от сложните въглехидрати?

Някои проучвания твърдят, че приемът на рафинирана захар води до загубата на краткосрочна памет след консумацията й. Други изследвания показват, че приемът на захар понякога може да доведе дори до мозъчно увреждане и развитие на комплекси заболявания.

От друга страна появата на синдрома на дефицит на вниманието и хиперактивност (ADHD) се наблюдава по-често при възрастни хора консумиращи повече наситени мазнини и рафинирани захари, в сравнение с тези хранещи се здравословно.

Храни подобряващи мозъчната дейност

Въпреки че простите захари могат да повлияят отрицателно на мозъчната дейност, други хранителни вещества могат да я стимулират. Пример за това е кофеинът в умерени количества, който действа като натурален стимулант, подобряващ и поддържащ здравето на мозъка.

Кафето е по-добър стимулатор на мозъчната дейност от захарта.
Нитритите налични в храни като червеното цвекло засилват разширяването на кръвоносните съдове и съответно кръвоснабдяването на мозъка. Основното последствие от това е по-доброто снабдяване с хранителни вещества на мозъка и подобрена мозъчна дейност.

Някои витамини като витамин С също могат да окажат положително влияние върху дейността и здравето на мозъка. Тези витамини спомагат предпазването от мозъчно увреждане като това при болните от Алцхаймер.

Дали захарта наистина подобрява мозъчната дейност?

Глюкозата е основният източник на енергия за мозъка. Въпреки това консумацията на сладки храни не е необходима за осигуряването на правилното функциониране на мозъка. Тялото притежава достатъчно ефикасни механизми за набавяне на глюкоза, за да може този орган да работи добре.

Консумацията на големи количества прости захари може дори да влоши функционирането на мозъка и да доведе до появата на комплексни заболявания. Затова, ако искате да подобрите мозъчната си дейност, най-добре се хранете здравословно и балансирано. Ако имате нужда от прилив на енергия, яжте храни богати на витамин С и нитрити.

 

  • Mergenthaler P., Lindauer U., Dienel GA., Meisel A., Sugar for the brain: the role of glucose in physiological and pathological brain function. Trends Neurosci, 2013. 36 (10): 587-97.
  • McLellan TM., Caldwell JA., Lieberman HR., A review of caffeine’s on cognitive, physical and occupational performance. Neurosci Biobehav Rev, 2016. 71: 294-312.