Болки в челюстта: Изпитвате ли ги често?

08 Ноември, 2018
Стреса, грешна позиция на тялото и нервното напрежение са един от основните причинители, които трябва да се научите да избягвате.

Болките в челюстта най-често са предизвикани от чувството на тревожност. Неразположението обаче, може и да е вторичен ефект от бруксизъм и проблеми със ставите на челюстта.

Ако някога сте имали болка, вероятно тя е отшумяла след време, особено когато е била вследствие на силни емоционални състояния като невроза и стрес.

На вашето внимание ще представим задълбочен анализ на симптомите, причините и терапиите, които се прилагат за това широко разпространено състояние.

Болката в челюстта: причини да се замислим

Болката в челюстта е причина да се замислим.

Болката може да се появи в различни части на лицето. Някои я усещат около ушите със изразена острота към едното, докато други усещат дискомфорт при хранене и говорене.

Проблемът е свързан с темпоромандибуларната става, през която се преплитат множество нерви и тъкани, застрашени от възпаления и други смущения.

Вижте и: 6 редки последствия от тревожността

Ще ги разгледаме детайлно.

Болка в зоната на ушите

Понякога е концентрирана повече към едното ухо, но може да я усещате и еднакво силно. В случая неразположението може да стигне и горните части на лицето и главата.

  • Тази болка се появява най-вече когато говорите, прозявате се или ядете.
  • Понякога се свързва погрешно със зъбобол, но може и да е признак на износване на темпоромандибуларната става.
  • Проблемът понякога идва от ставния хрущял или сухожилията и нервите в областта.
  • Наличието на тези смущения задължително трябва да се преценят от лекар специалист. Не забравяйте, че костната плътност намалява с годините.

Повече за: 5 лоши навика, с които увреждате костите си

Когато не можете да отворите напълно челюстта си.

Ако изпаднете в това състояние, потърсете причините в последните няколко дни.

  • Когато не можете да се изолирате от стреса и напрежението на околната среда, мозъкът ви отвръща на „удара“ със стягане на мускулатурата, повишен пулс и скованост зоните на раменете, врата и лицето.
  • Дори без да осъзнавате вие стягате челюст, стържете със зъби вечер, появява се свирене в ушите, главоболие и трудно подвижна челюст.

Този проблем ще изчезне с времето, но докато трае, ще ви подлуди. Причинява се предимно от стреса, който трябва да се научите да контролирате.

Главоболие

Бруксизъм

Досега на няколко пъти споменахме, че болката в челюстта се свързва с един неподозиран от много хора навик: скърцането със зъби докато спите.

  • Бруксизмът може да се предизвика от криви зъби, неправилно хранене или натрупан стрес. Неспособността да се отпуснете и заспите дълбоко също е от значение.
  • Нуждаете се от консултация с специалисти, които да ви препоръчат например гумена шина за зъби.

Въпреки всичко бруксизмът остава най-разпространената причина за болките в челюстта.

Прости правила за борба с болките в челюстта

Правила за борба с болките в челюстта.

Внимавайте с позицията на тялото

Един от начините да намалите болките е като се погрижите за позицията на тялото си. Особено важни са зоните около рамената, врата и главата.

От основно значение е позицията, която заемате по време на работа, пред телевизора и говорейки по телефона. Неправилната стойка без да осъзнавате напряга врата и челюстта.

Винаги обръщайте внимание, че врата и гърба ви трябва да са разположени в една равнина, изправени и отпуснати.

В допълнение отпуснете зъбите, устните и езика, докато си поемате въздух през носа.

Следете хранителния си режим

  • Избягвайте храни, които подпомагат възпалителните процеси: захар, мазнини, консерванти и големи количества кафе или енергийни напитки.
  • Увеличете приема на витамин C и калций

Овладейте емоциите и стреса

Лесно е да кажем, че трябва да намалите стреса, но добре знаем, че не винаги е изпълнимо. В много ситуации, опитвайки да го преодолеете, изпадате в лабиринт от нови препятствия.

  • Знайте, че спокойствието и ниското кръвно отварят вратата към здравето и дългия живот.
  • Постарайте се всеки ден да отделяте време да си отпочинете. Помнете, че практикуването на йога е добър начин да държите тялото и ума в кондиция.

Опитайте са спазвате тези прости правила в своето ежедневие.

  • Shetty, S., Pitti, V., Babu, C. L. S., Kumar, G. P. S., & Deepthi, B. C. (2010). Bruxism: A literature review. Journal of Indian Prosthodontist Society. https://doi.org/10.1007/s13191-011-0041-5
  • Sinisalu, V., & Akermann, S. (2016). Temporomandibular disorders. Eesti Arst. https://doi.org/10.1016/B978-0-12-385157-4.00238-4
  • Graff-Radford, S. B. (2012). Facial pain, cervical pain, and headache. CONTINUUM Lifelong Learning in Neurology. https://doi.org/10.1212/01.CON.0000418648.54902.42
  • Murphy MK, MacBarb RF, Wong ME, Athanasiou KA. Temporomandibular disorders: a review of etiology, clinical management, and tissue engineering strategies. Int J Oral Maxillofac Implants. 2013;28(6):e393–e414. doi:10.11607/jomi.te20
  • Glaros, A. G., Williams, K., & Lausten, L. (2005). The role of parafunctions, emotions and stress in predicting facial pain. Journal of the American Dental Association. https://doi.org/10.14219/jada.archive.2005.0200
  • Shetty S, Pitti V, Satish Babu CL, Surendra Kumar GP, Deepthi BC. Bruxism: a literature review. J Indian Prosthodont Soc. 2010;10(3):141–148. doi:10.1007/s13191-011-0041-5