9 удивителни ползи на семената от чиа

26 Януари, 2019
Семената от чиа са суперхрана, идваща от Централна Америка. Пробвали ли сте ги вече? В тази статия ще научите повече за множеството ползи от тях.
 

Семената от чиа са суперхрана, която идва от Централна Америка. През последните няколко години тя се прочу по целия свят, благодарение на хранителните си качества.

Семената от чиа са познати с малкия си размер и с лекия си приятен вкус на ядки. По тази причина те се комбинират добре с всякакви други храни. Това ги прави лесни за включване в диетата ви.

Те са високо ценени от десетилетия заради голямото количество есенциални хранителни вещества в състава им. Сред тях се отличават съдържащите се омега 3 мастни киселини, фибри и протеини.

В същото време семената от чиа включват мощни антиоксиданти и есенциални минерали. След като бъдат усвоени, те противодействат на отрицателните влияния на свободните радикали.

В действителност чиата е енергизиращ продукт, допринасящ за вашето отлично физическо и психическо състояние. Тя поддържа активността на тялото ви през целия ден.

И ако това не е достатъчно, тя е засищаща и ви кара да се чувствате сити за дълго време. Това я превръща в идеално средство за хората, опитващи се да отслабнат.

Понеже знаем, че много от хората все още не са опитвали тези семена, искаме да ви дадем 9 причини да ги консумирате редовно.

1. Помагат ви да увеличите мускулната си маса

Семената от чиа ви помагат да увеличите мускулната маса
 

Семената от чиа съдържат висококачествени протеини. Ако ги прибавите към диетата си, те ще допринесат да покачите мускулната си маса.

Редовната им консумация спомага изключително при увеличаване и подсилване на чистата мускулна маса на тялото. Това важи особено, ако се комбинират с тренировъчна фитнес програма.

Заедно с фибрите и минералите в състава си, тази храна усилва процесите на регенерация на тъканите. Също така тя намалява напрежението в мускулите.

2. Спомагат за облекчаването на болките в ставите

Поради високото си съдържание на омега 3 мастни киселини и антиоксиданти, тези семена са страхотно допълнение за третирането на ставните болки.

Посочените съставки имат противовъзпалителен ефект върху тялото. Когато се комбинират с други полезни навици, те спомагат за облекчаването на такъв тип болки.

3. Подобряват храносмилането

Семената от чиа подобряват храносмилането

Диетичните фибри в семената от чиа са полезно средство за подобряване на храносмилателните процеси. Това важи особено за хората, страдащи от запек и синдром на раздразненото дебело черво.

Консумирането им допринася за възстановяването на бактериалната флора на дебелото черво. В резултат от това тя се бори с възпаленията и стимулира премахването на вредните токсини.

 

Вижте още: 4 натурални чая за хора с проблеми на храносмилателната система

4. Допринасят за укрепването на костите

Есенциалните минерали в тази храна допринасят значително за укрепването на костите. По този начин чиата ви помага да се предпазите от преждевременна загуба на костна маса. 

Две супени лъжици от тези семена ви дават до 18% от ежедневния препоръчителен прием на калций.

Също така, антиоксидантите в тях свеждат до минимум щетите, причинени от свободните радикали. По този начин се предотвратяват уврежданията, свързани с напредването на възрастта.

5. Помагат ви да отслабнете

Семената от чиа ви помагат да отслабнете

Прибавянето на семена от чиа към диетата ви може да ви донесе любопитни ползи. Това се отнася особено за свалянето на излишни килограми.

Това им качество се дължи на значителните количества фибри и антиоксиданти в състава им. След като се абсорбират, те удължават чувството ви за ситост и повишават количеството на изразходената енергия.

Прочетете и: Вода с лимон и ленено семе, ако искате да отслабнете

6. Семената от чиа предотвратяват преждевременното стареене

В тези семена са концентрирани големи количества есенциални хранителни вещества. Те са ефикасни за минимализирането на негативните ефекти от оксидативното увреждане на клетките.

 

Съдържащите се в тях омега 3 мастни киселини и витамин Е понижават риска от преждевременно стареене както на вътрешността на тялото, така и на кожата. В същото време те предлагат най-добрата защита срещу вредите, които нанасят слънчевите UV-лъчи.

7. Дават ви енергия

Семената от чиа ви дават енергия

Протеините и полезните мазнини в тези семена предоставят на тялото ви изблик на енергия. Това помага особено, ако ви предстоят много натоварващи физически задачи.

Освен есенциалните минерали в тях, тези хранителни вещества оптимизират изразходването на енергия от тялото. Също така те повишават умствената и физическата ви мощ.

8. Помагат ви да предотвратите дехидратацията

Тази храна притежава свойството да абсорбира между 10 и 12 пъти обема си във вода. По тази причина тя е отлично средство за предотвратяване на клетъчната дехидратация.

От друга страна, благодарение на количествата калий и магнезий в нея, тя повишава нивата на електролитите в тялото. Те са склонни към дисбаланс при загуба на течности.

9. Предпазват здравето на сърцето

Семената от чиа предпазват сърцето
 

Съдържащите се омега-3 мастни киселини в семената от чиа са добро средство за предпазване на сърдечно-съдовото ви здраве.

Този вид полезни мазнини оказват положителен ефект върху тялото. Те контролират високите нива на холестерола и триглицеридите. По този начин предотвратяват заболявания като атеросклероза.

Също така, те спомагат за овладяване на кръвното налягане и на проблемите с кръвообращението. Това ги прави важни компоненти в грижата за сърцето ви.

Както виждате, тази храна е сред най-добрите съюзници за доброто физическо състояние на тялото ви. Открийте я още днес и й се наслаждавайте в любимите си ястия!

 
  • Muñoz, L. A., Cobos, A., Diaz, O., & Aguilera, J. M. (2012). Chia seeds: Microstructure, mucilage extraction and hydration. Journal of Food Engineering. https://doi.org/10.1016/j.jfoodeng.2011.06.037
  • Ixtaina, V. Y., Nolasco, S. M., & Tomás, M. C. (2008). Physical properties of chia (Salvia hispanica L.) seeds. Industrial Crops and Products. https://doi.org/10.1016/j.indcrop.2008.03.009
  • Ciftci, O. N., Przybylski, R., & Rudzińska, M. (2012). Lipid components of flax, perilla, and chia seeds. European Journal of Lipid Science and Technology. https://doi.org/10.1002/ejlt.201100207
  • Illian, T. G., Casey, J. C., & Bishop, P. A. (2011). Omega 3 chia seed loading as a means of carbohydrate loading. Journal of Strength and Conditioning Research. https://doi.org/10.1519/JSC.0b013e3181fef85c