Защитете психическото си здраве срещу коронавируса

02 Май, 2020
Освен че трябва да се пазим от COVID-19, трябва да се погрижим и за психическото си здраве – нашето и на хората около нас. Затварянето вкъщи, несигурността и страхът витаят около нас. Трябва да прибегнем до редица стратегии.
 

Никой не ни бе подготвил за такава ситуация. COVID-19 промени живота ни по начин, който някой едва ли е предполагал. Карантината, затварянето вкъщи, несигурността, страхът от заразяване, икономическата криза… Всички трябва да контролираме много фактори, но има един, който със сигурност не трябва да пренебрегваме: психическото си здраве. И така как можете да защитите психическото си здраве срещу коронавируса?

От гледна точка на психологията, наблюдаваме тревожен феномен и изненадващи модели на поведение. От друга страна, всички сме чувствителни към хората, които дълго преди появата на пандемията, вече са имали психически проблеми (депресии, фобии, мании, обща тревожност, хранителни разстройства…).

В текущата ситуация проблемите им са станали по-сериозни. Трябва да обръщаме повече внимание на тези хора, да общуваме с тях и да им помагаме от дистанция.

Друг фактор, който забелязахме и който в никакъв случай не е по-малко сериозен, е тревожността, страхът, паниката за пазаруване и всичко друго свързано с принудителното ни оставане вкъщи. Никой не знае колко време ще продължи това. Затова е важно да бъдем подготвени и да имаме подходящи психологически стратегии.

Въпреки ситуацията има един неоспорим факт. Човешките същества са способни на велики дела. Справяме се изключително добре с малките неща и големите предизвикателства. Действайки спокойно, подкрепяйки се един друг и създавайки подходящите връзки и глобални ангажименти, ще превъзмогнем и тази ситуация.

 

Прочетете и: Често срещани митове за коронавируса

Погрижете се за психическото си здраве в условията на пандемия.

Как можем да защитим психическото си здраве срещу коронавируса?

Д-р Ървин Дейвид Ялом е професор в психиатрията на университета Станфорд и психотерапевт. В книгата си Екзистенциална психотерапия, той обяснява, че като цяло хората се страхуват от четири неща.

Първото е да изгубят контрол над реалността, второто е страхът от самотата, третото – съмнението в някого и в намеренията му, а четвъртото е страхът от смъртта.

Появата на COVID-19 доведе до събуждането на всички тези страхове. Хората са сигурни, че губят контрол над реалността. Начинът им на живот се промени. Бяхме принудени да си останем вкъщи, а това доведе до чувство на изолация и самота.

Малко по малко, ако това положение продължи, мозъкът ни може да започне да се чуди какво означава всичко това и да се пита какъв е смисълът на живота ни.

Всичко това може да подложи психиката ви на изпитание, а вие трябва да бъдете подготвени. Важно е да защитите психическото си здраве. Важно колкото самото справяне с вируса. Трябва да обърнете внимание на всички изброени фактори.

Контролирайте страха, за да не ви парализира – първият ви приоритет

 

За да защитите психическото си здраве от ефекта на пандемията на коронавируса, първата ви задача е контролирането на страха. Не става въпрос за това страхът ви да изчезне, тъй като това е невъзможно и нелогично. Страхът е емоция, която има своята задача.

Просто трябва да го овладеете и да не му позволите да ви доведе до катастрофални последици и появата на паника.

Как да се справите със страха

Страхът ви контролира чрез информацията, която получавате. Трябва да избягвате гледането на снимки и четенето на новини по 24 часа дневно. Просто бъдете информирани, черпете информация от достоверни източници и само така преценявайте какво да правите.

Използвайте разумно социалните мрежи. Спирането на получаването на известия за няколко часа е полезно за здравето,  тъй като така ще избегнете интоксисацията (прекомерното количество информация водещо до страх и паника).

Заразяването със страх е нормално и дори необходимо, но винаги трябва да бъде в разумни граници. Защо страхът е необходим? Тъй като ни насърчава да възприемем по-здравословен модел на поведение и да се защитаваме и грижим за себе си. Например да мием ръцете си, да се изолираме и дистанцираме от останалите хора. Трябва да реагираме разумно, така че да пазим себе си и хората около нас.

Споделяйте емоциите и тревогите си със семейството и приятелите си. Говорете с тях по телефона, за да се справите с усещането за паника.

Препоръчваме ви да прочетете и: Паниката за пазаруване и коронавируса – какво казва психологията по темата?

 
Спокойно тяло и спокоен ум

Успокойте тялото си, за да успокоите и ума си

Тялото ни е като сензор за страх. То е като карта, където всички емоции са изписани и свързани една с друга. То превръща всичките ни тревоги в болка, притеснение и преумора.

За да защитите психическото си здраве срещу коронавируса, трябва да се погрижите за тялото си, да го успокоите и балансирате. Така ще се погрижите за здравето си като цяло.

Как да се погрижа за тялото си, за да успокоя ума си?

Едно от първите неща, които пренебрегваме в условията на стрес е грижата за нас самите. В сегашната ситуация е важно да спазвате тези съвети:

  • Хранете се разнообразно и балансирано.
  • Поддържайте тялото си добре хидратирано.
  • Спете по осем часа дневно.
  • Тренирайте у дома (качвайте се по стълбите, правете лицеви опори, танцувайте).
  • Практикувайте йога и медитирайте.
  • Упражнения като техниката за успокояване на Джейкъбсън са перфектни за ситуацията, в която се намираме.

Подхранването на емоциите – ключ към грижата за психическото здраве

Не знаем колко дълго ще продължи кризата с COVID-19.  Затова в тази ситуация трябва да се научим да си останем у дома, да живеем заедно, да приемем разочарованието и да превъзмогнем несигурността. Всеки от нас трябва да си потърси ежедневни стратегии за справяне със споменатите фактори.

 

Подхранването на емоциите е инструмент, който винаги ще ви помогне и направи по-силни. В какво се състои той?

Как да работите върху подхранването на емоциите си

  • За да защитите психическото си здраве, трябва да подкрепяте хората около вас.
  • Трябва активно да насърчавате моделите на позитивно поведение.
  • Предлагайте надежда, подкрепа, позитивност на тези, които се страхуват или са настроени негативно.
  • Всички сме изправени пред едно и също нещо. Затова трябва да се подкрепяме.
  • Винаги давайте най-доброто от себе си.

Време е да станем по-близки с останалите, дори от разстояние. Обадете се, изпратете съобщение и активно се погрижете за хората около вас. Направете това за тези, които обичате, за познатите и съседите си. Трябва да си създадем мрежи за подкрепа и помощ.

Погрижете се и за психическото си здраве в тези трудни времена.

И накрая психическото здраве е един от стълбовете в живота ни, за който трябва да се погрижим в настоящата ситуация. Не пренебрегвайте хората с психически проблеми преди появата на COVID-19. Не забравяйте да се погрижите за себе си и не се колебайте да потърсите помощ от специалистите, ако имате нужда от това.

Много професионалисти продължават да работят дистанционно и могат да ви осигурят терапията, която ще ви помогне да се справите с кризата.

 

Пазете се, грижете се за себе си, имунизирайте се срещу вируса на паниката и самотата.

  • Yalom, I. (1980). Existential psychotherapy. New York, NY: Basic Books.