Упражнения за профилактика и лечение на разширени вени

16.01.2019
Най-често забележимите симптоми са незначителни, но могат да се появят у всекиго, особено у хора, които са по-възрастни, с наднормено тегло или пък водят заседнал начин на живот.

В тази статия ще ви покажем някои упражнения за разширени вени, които можете да правите, за да ги предотвратите или за да ги лекувате. 

Разширените (варикозните) вени са причинени от появата на възпаления в кръвоносните съдове. Те имат клапи, които функционират само в едната посока и по този начин кръвта циркулира към сърцето. Веднъж отслабени, във вените се натрупва кръв, която образува тромби. Затова разширените вени най-често изглеждат като тънки сини или лилави конци.

Обикновено разширените вени се появяват по краката ви, но могат да бъдат открити и по други части на тялото. Най-често забележимите симптоми са незначителни, но могат да се появят у всекиго, особено у хора, които са по-възрастни, с наднормено тегло или пък водят заседнал начин на живот.

Разширените вени могат да бъдат лекувани със специални процедури, но първото нещо, което препоръчваме, когато ги забележите, е промяна в начина ви на живот.

На първо място, ако страдате от варикоза, трябва да засилите мускулите на краката и да улесните правилното функциониране на вените. За да го постигнете, трябва да правите много упражнения. Те обаче са лесни и не изискват никаква специална екипировка, затова можете да ги изпълнявате навсякъде и по всяко време.

Разгледайте следните упражнения за разширени вени и се опитайте да ги правите по няколко пъти на ден, през интервали, достатъчно дълги, за да имат време мускулите ви да отпочинат и да се възстановят.

Вижте и: 5 алтернативни терапии при разширени вени

Упражнения за разширени вени от легнало положение

Упражнения за разширени вени от легнало положение

Когато имате свободно време да полегнете на земята, направете следните няколко упражнения:

  • Легнете по гръб и вдигнете краката си. Опрете ги на стената. Това положение ще улесни кръвообращението и ще ви помогне да се почувствате отпочинали.
  • Можете също така да повдигнете краката си изправени нагоре. Раздалечете ги и ги съберете няколко пъти.
  • В същата позиция повдигнете краката си и карайте колело. Можете също така да правите кръгове с крака.
  • Сгънете единия крак към гърдите си, като го придържате зад коляното. Задръжте така няколко секунди, след това сменете краката. По този начин работите за прасците.
  • С изправени крака сгънете пръстите на всеки крак по 20 пъти.

Упражнения за разширени вени от седнало положение

Упражнения за разширени вени от седнало положение

Ако прекарвате много време седнали, било то на работа или вкъщи, правете следните упражнения:

  • Изпъвайте и сгъвайте краката си често, за да улесните кръвообращението.
  • Раздалечавайте и събирайте пръстите на краката си. Повтаряйте поне по 30 пъти за едно упражнение. Помнете, че трябва да правите тези упражнения ежедневно и с постоянство, за да постигнете най-добри резултати.
  • Стъпете с пети върху пода и повдигнете пръстите на краката, след това ги свалете и повдигнете петите си. Повторете няколко пъти.

Упражнения за разширени вени от изправено положение

Упражнения за разширени вени от изправено положение

  • Ходете на пръсти, а след това и на пети
  • Без да се премествате се наведете, като стоите само на пръсти или на пети.

Вижте и: Средства за защита при разширени вени на краката

Препоръки за профилактика на разширени вени

упражнения за разширени вени - препоръки за профилактика

Масаж на краката

Хидратирането на кожата ви ще я поддържа мека и в добро състояние. Честите масажи на засегнатите участъци ще ви помогнат да облекчите дискомфорта и да намалите подуването.

  • Правете масажи с кратки кръгообразни движения, за да раздвижите насъбралата се кръв и тя да продължи придвижването си към сърцето.
  • Размазвайте крема в посока от краката нагоре към корема. По този начин помагате на кръвоносните си съдове да премахнат всички препятствия, като например течности, соли, мазнини и токсини.

Поддържайте здравословно тегло

упражнения за разширени вени - поддържайте здравословно тегло

Въпреки че е трудно да не надвишавате препоръчителното за вас тегло, не забравяйте, че това е важно за здравето и добрия външен вид. Затлъстяването е един от факторите, които влошават доброто кръвообращение.

Същото важи и за постоянното сваляне и качване на килограми, затова се старайте да поддържате постоянно тегло.

Избягвайте да прекарвате продължително време в една и съща поза

упражнения за разширени вени - избягвайте да прекараве дълго време в една и съща поза

Много дейности ви принуждават да прекарвате дълго време седнали или изправени, но краката ви имат нужда от движение от време на време. В такива моменти можете да правите споменатите вече упражнения.

Разширените вени не е задължително да бъдат лекувани от лекар, но в някои случаи това е необходимо, особено когато ви причиняват болка, стават все по-явни или пък по краката ви започнат да се появяват рани.

Препоръчваме ви да ходите редовно, поне по 30 минути на ден. Плуването също е чудесно упражнение, ако страдате от разширени вени, защото то помага за подобряване на кръвообращението и укрепва мускулите на тялото ви.

Карането на колело също подпомага борбата с този проблем, тъй като регулира кръвното налягане и ускорява циркулацията на кръвта във вените.

Ако правите тези упражнения редовно и старателно, ще успеете да предотвратите появата на разширени вени или поне да ги намалите, ако вече са се появили.

  • Bootun, R., Onida, S., Lane, T. R. A., & Davies, A. H. (2016). Varicose veins and their management. Surgery (United Kingdom). https://doi.org/10.1016/j.mpsur.2016.02.002
  • Lim, C. S., & Davies, A. H. (2009). Pathogenesis of primary varicose veins. British Journal of Surgery. https://doi.org/10.1002/bjs.6798
  • Gloviczki, P., & Gloviczki, M. L. (2012). Guidelines for the management of varicose veins. Phlebology. https://doi.org/10.1258/phleb.2012.012S28
  • Hamdan, A. (2012). Management of varicose veins and venous insufficiency. JAMA – Journal of the American Medical Association. https://doi.org/10.1001/jama.2012.111352