Учете децата на щастие, не на перфекционизъм
Много родители погрешно възприемат висшето образование и перфекционизма на децата си, като предпоставки за щастие. Отглеждането на дете не означава просто да го изучите в най-доброто училище. То може отлично да говори 3 чужди езика, но да изглежда като кукла, която сякаш е излязла от витрина на магазин.
Нещо, което много изследвания посочват, е, че родителите, които имат високи очаквания към децата, накрая провокират сериозни проблеми в живота.
Напълно вероятно е този тип деца да навлязат в зряла възраст, смятайки, че не са достатъчно добри и че няма да са способни въобще някога да отговорят на очакванията на родителите.
Тези идеи могат да бъде резюмирани така: когато се опитвате да отгледате перфектни деца, получавате депресирани деца. Уважавайте тяхната индивидуалност, оставете собственият вътрешен глас да говори и се тревожете само за щастието им.
По този начин се подхранват сърцата – така, че да могат да растат, мислейки свободно, като хора с пълноценен живот. Нека да поразмишляваме още малко по този въпрос.
Синдромът на амбициозните родители не е гаранция за щастие
Съществува любопитна история, която идеално илюстрира тази идея. В Рим има гробница, датираща от 94 г. преди Христа. Тя винаги привлича вниманието на туристите. Знаете ли защо? Защото надписът на камъка на входа ѝ гласи: „Тук лежи Куинтус Сулпициус Махимус, римски младеж, който живя само 11 години, 5 месеца, 12 дни. Той умря дни, след като участва в поетично състезание за възрастни“.
Тогава всички знаели, че малкият Куинтус притежава специален талант. Днес той би бил вероятно определен, като дете-чудо. Притежавал толкова много дарби, че неговите родителите решили да го занимават с всичко – поезия, литература и състезания за възрастни в Рим.
Написано е, че детето умира след припадък от изтощение, тъй като работело твърде много и е било неспособно да отговори на очакванията на родителите. Тази история е класически пример за „синдрома на амбициозните родители“.
Амбицията да имате перфектните деца, не винаги им носи щастие
Много родители мечтаят да имат красиви, талантливи деца, предопределени да бъдат успешни професионалисти в бъдеще.
- Грешката тук, без съмнение, е: че мислим за децата в „бъдеще време“. Забравяме това, което е най-важно за децата тук и сега: радостта от настоящия момент.
- Като родители, желаем най-доброто за децата, но се изисква да поддържаме баланс. Те трябва да имат възможност да се насладят на детството.
- Важно е да „образоваме“ техните сърцата. Разбира се е необходимо е да ги консултираме и направляваме. Не трябва обаче да посочваме един път, по който да тръгне живота им, само защото той отговаря на нашите очаквания.
„Омекотяването“ на перфекционизма може да е път към щастие
Избягването на вредния перфекционизъм е сред най-важните неща. Той нарушава правата на децата и ги кара да страдат, вместо да им носи щастие. За да избегнете това, имайте предвид няколко важни принципа:
Родителите трябва да бъдат внимателни как се държат и какво говорят
Понякога някои от тях, привидно не изискват от своите деца нищо. Те гледат на нещата така, сякаш децата сами си поставят очаквания, водещи ги към трагичен резултат.
Това е така, тъй като у дома малчуганите обръщат внимание на поведението и езика на родителите. Ако ние сме прекалено критични към околната среда и си поставяме строги стандарти, децата наблюдават това поведение и ще му подражават.
Чувайки неща, като: „Направих грешка в работата, искам да умра. Това е катастрофа“, това може сериозно да им се отрази.
Бъдете внимателни по отношение на очакванията и защитавайте децата
Ще дадем пример: синът е наистина горд от себе си за получена висока оценка по математика. Вместо да споделите щастието му, казвате, че очаквате от него още по-добри резултати в бъдеще.
Това не е правилно: помогнете на децата да оценяват постиженията, да оценяват резултатите от упорития труд. Не карайте да се чувстват унизени, ако не са постигнали всичко, което са искали да направят.
Вижте също: Себепознанието е синоним на щастието
Надявайте се на най-доброто, но приемете, че всеки прави грешки
- Грешката или провалът не са краят на света. Те просто представляват начин да извлечем поуки и да се научим да преодоляваме неуспехите. Позволете на децата изпъкнат, в която искат сфера, но също така им позволете сами да правят грешки.
- Насърчавайте толерантността, разбирането, увереността и здравословното усещане за самооценка. Ако сте спечелили доверието на детето, то ще споделя своите съмнения и грешки. Това е специална привилегия, на която не се радват мнозина.
Знаем, че живеем в епоха на социална криза и че е необходимо децата да бъдат добре подготвени за утрешния ден, за да имат достъп до повече възможности и да създадат по-добър свят.
Прочетете и: Научете децата си да мечтаят, а не да се страхуват
Това не означава, че трябва пренебрегнем възпитаването в емоционална интелигентост. По този начин децата израстват, като щастливи зрели хора, напълно способни да покажат най-доброто от себе си.
Научаването на децата на щастие, а не на перфекционизъм, представлява жизненоважен проект за всички – майки, бащи, учители и дори социални институции.
Всички цитирани източници бяха добре прегледани от нашия екип, за да се гарантира тяхната качествена, надеждна, актуална и валидна информация. Библиографията на тази статия бе считана за надеждна и отговаряща на академичните или научни изисквания.
- Fuentes, M. C., García-Ros, R., Pérez-González, F., & Sancerni, D. (2019). Effects of Parenting Styles on Self-Regulated Learning and Academic Stress in Spanish Adolescents. International Journal of Environmental Research and Public Health, 16(15), 2778. https://doi.org/10.3390/ijerph16152778
- Kuppens, S., & Ceulemans, E. (2019). Parenting Styles: A Closer Look at a Well-Known Concept. Journal of Child and Family Studies, 28(1), 168–181. https://doi.org/10.1007/s10826-018-1242-x
- Lorence, B., Hidalgo, V., Pérez-Padilla, J., & Menéndez, S. (2019). The Role of Parenting Styles on Behavior Problem Profiles of Adolescents. International Journal of Environmental Research and Public Health, 16(15), 2767. https://doi.org/10.3390/ijerph16152767