Стресирани сте? Постигнете вътрешен баланс с тези храни

· 21.04.2016
Препоръчително е да консумирате по 2 ореха, 3 бадема и 5 лешника дневно

Важно е да знаете кога сте подложени на продължителен стрес и достигате максимума на своите физически и психически възможности. Защо? Тъй като тогава можете да реагирате адекватно и да се справите със ситуацията. За целта се нуждаете от доказани стратегии. Те ще ви помогнат да се справите оптимално с негативните емоции и да подходите с разбиране, очертавайки истинските приоритети в живота, това, което е важно за вас и ви осигурява вътрешен баланс. Днес ще се научим да постигаме именно това.

За да се радваме на вътрешен баланс и да се справяме със стреса по естествен път, трябва да познаваме онези храни, които е препоръчително да присъстват на трапезата. Те са натурални помощници. Водете си бележки!

Храни за вътрешен баланс

1. Ядки

orehi

Това е нещо, което не бива да забравяте: когато сте изложени на стрес, в мозъка протичат биохимични промени. Това обяснява защо бивате обсебeни от различни мисли, разглеждате случващото се преимуществено от негативната му страна и дори защо една стресираща ситуация, която продължава дълго време, е способна да доведе до сериозна депресия.

Съществуват няколко храни, които се борят с биохимичните промени, нарушаващи вътрешния баланс на човека. Ядките са сред тях; те са натурален съюзник на здравето. Искате ли да научите защо ядките трябва да присъстват ежедневно на трапезата?

  • Бадеми, орехи и лешници: тези ядки са богати на витамин В, който притежава уникалното свойство да подобрява настроението на човека. Този витамин регулира секрецията на серотонин в мозъка – много важен невротрансмитер, подобряващ комуникацията между невроните. Ако е налице дефицит или дисбаланс, се засилват тревожността, нервността, проблемите със съня.

Препоръчително е да консумирате по 2 ореха, 3 бадема и 5 лешника дневно. За най-добър резултат ги приемайте през по-ранните часове на деня.

2. Банани

Лекари и нутриционисти смятат бананите за едни от най-ефикасните плодове, когато става дума за стрес. Те са идеални и се борят с ежедневната тревожност, от която страда почти всеки съвременен човек. Ще обясним кои са основните свойства, които стимулират постигането на вътрешен баланс:

  • Бананите са богати на витамин А и витамин В. Те подпомагат балансирането на много от невротрансмитерите, сред които серотонин – хормонът, който кара да се чувстваме стресирани.
  • Освен това са богати на калций и магнезий. И най-вече на калий! Този елемент играе важна роля за адекватното зареждане на невроните, избягвайки по този начин неприятните промени, които могат да доведат до нервност и дори до поява на сърцебиене или свръхчувствителност към определени стимуланти.
  • Бананите са богати на триптофан. Става дума за тип аминокиселина, която помага на човек да синтезира протеините, регулира нивото на серотонина и най-вече подпомага балансирането на нивото на хормона мелатонин, който е много важен за синхронизирането на цикъла на бодрост и сън.

3. Черен шоколад

Надявахте ли се шоколадът да присъства в този списък? Да, нали? Важно е да обърнете внимание, че става дума за „черен шоколад без добавена захар“.

Помнете – почувствате ли се стресирани, извадете блокчето с шоколад и изяжте едно парченце. Винаги имайте със себе си черен шоколад. Освен че е вкусен и засищащ, той подпомага постигането на вътрешен баланс по няколно начина:

  • Черният шоколад е богат на магнезий и фенилетиламин – вещество, регулиращо химичните процеси в мозъка, които стимулират тревожността и негативните мисли, провокирани от стреса.

Задължително консумирайте черен шоколад без съдържание на захар!

4. Сьомга

syomga

Сьомгата е задължителна за вечеря. Ако я приготвите във фурната с доволно количество лимонов сок, малко аспержи и порция задушени броколи, ще се насладите на здравословна и вкусна храна, която понижава нивата на стреса и подобрява вътрешния баланс. Причината за това се крие в следните факти:

  • Сьомгата съдържа омега-3 мастни киселини, които се борят с възпаленията и редуцират нивото на кортизола в тялото. Както знаете, този хормон провокира промени във функциите на жизненоважни органи, ускорява сърдечния ритъм, повишава напрежението, провокира стомашни проблеми и т.н.

За добро здраве и ниско ниво на стреса е препоръчително да консумирате сьомга или друга мазна риба, например сардини, 2-3 пъти седмично. Според много изследвания този тип храна, богата на омега-3 мастни киселини, понижава стресовите нива с 20%.

5. Кисело мляко

kiselo mlyako

Киселото мляко, в което няма добавена захар, е прекрасен натурален приобиотик. Можете да го консумирате за закуска, комбинирано с плодове или ядки.

  • Пробиотиците редуцират всички типове възпаления и регулират храносмилателния процес и работата на червата, които биват негативно повлияни по време на стрес.
  • В допълнение към този важен факт не трябва да забравяте, че киселото мляко е полезно за нервната система. То е богато на протеини и подпомага синтеза на триптофан. Тази аминокиселина, както споменахме преди малко, участва в регулирането на нивото на серотонина.

Не забравяйте да включите тези 5 храни в менюто си – те ще ви помогнат да овладеете стреса и да постигнете вътрешен баланс.