5 съвета за развиване на умения за активно слушане

Активното слушане означава да слушате внимателно това, което казва говорещият. Това означава да показвате интерес и да не го прекъсвате и разсейвате. Как да постигнете това на практика?
5 съвета за развиване на умения за активно слушане
Maria Fatima Seppi Vinuales

Написано и проверено от психолог Maria Fatima Seppi Vinuales.

Последна актуализация: 16 октомври, 2023

Въпросното активно слушане е едно от най-важните социални и комуникационни умения за всички взаимоотношения. Става дума за уважение и интерес. Освен това става дума за обръщане на внимание, опит за разбиране и предоставяне на обратна връзка.

В момента много хора срещат затруднения да го приложат на практика поради разсейващи фактори като мобилни телефони и други устройства. За щастие е възможно да го развиете и укрепите, за да участвате по-съзнателно разговорите във всеки контекст. В следващите редове описваме подробно 5 ключови съвета за постигане на целта.

5 насоки за развиване на умения за активно слушане

Казвате на някого нещо и изведнъж той вдига мобилния си телефон и започва да отговаря на съобщения, като кима и казва „аха“. Тази ситуация звучи ли ви познато? Със сигурност да, защото се повтаря всеки ден.

Неведнъж в разговорите с ваши познати нещо става и ги прекъсва. Оставате в състояние на недоумение дали ви слушат, дали да направите пауза и дали да продължите с историята. Тази сцена е обратното на активното слушане.

Тези, които знаят как да упражняват тази форма на слушане, имат способността да слушат себе си. Това е умение, свързано с емпатията, което им позволява да оценят всички компоненти на едно съобщение. С това е възможно да се подобри всякакъв вид връзка, в допълнение към укрепването на емоционалната интелигентност и личностното развитие.

Какво да направите, за да започнете да го прилагате? Преди всичко трябва да започнем от факта, че активното слушане не е просто слушане на другия човек. Става дума за фокусиране върху посланието, за да го разберете и интерпретирате. Нека да разгледаме някои стратегии, за да започнете да го прилагате.

1. Фокусирайте се и присъствайте

Избягвайте „ти говори, аз ще гладя, но ще те слушам“. Активното слушане изисква за момент да спрете дейността си , да се концентрирате и да се свържете с човека пред вас.

Става дума за това да можете да присъствате с петте си сетива, за да уважавате тази история и този момент, вместо да мислите за всичките си задачи и какво ви очаква през деня.

2. Потвърдете емоциите и това, което другият човек чувства

Активно слушане на приятел
Емпатията е основна черта, която трябва да присъства, за да развиете активно слушане.

Важно е вашият събеседник да чувства присъствието и разбирането ви. Понякога може да не сте съгласни с това, което казва или как се държи, но за да слушате активно, не е нужно да сте съгласни с всичко. Опитайте се да осъзнаете, че това, което се случва с другия човек, е важно за вас и че вие присъствате.

3. Участвайте в диалога

Въпреки че не се препоръчва да прекъсвате другия, препоръчва се да дадете обратна връзка или сигнал, че слушате. Понякога това може да стане чрез кратък израз или чрез перифразиране, обяснение с други думи на това, което човекът току-що е казал, или искане за повече информация, ако нещо не е ясно.

4. Обърнете внимание на това, което човекът казва и какво прави

Когато сте въвлечени в разговор, можете да откриете не само вербално ниво на съдържание, но и емоционален тон. И в този смисъл от активното слушане можете да дадете отговори и на двете.

Може би събеседникът се опитва да замълчи или да “даде логичен ред” чрез думите си, но жестовете и позата му го издават. От ваша страна е важно да можете да дадете отговор, който е подходящ за обстоятелствата и за това, от което другият човек се нуждае.

5. Бъдете психически и физически подготвени

Може би изглежда очевидно да го споменем, но понякога забравяте, че за да проведете разговор, трябва да сте психически и физически подготвени. Много е трудно да следвате нишката на разговор, ако стомахът ви къркори от глад или ако не сте спали предната вечер.

Неща, които трябва да избягвате, когато развивате умения за активно слушане

Активното слушане е умение и като такова изисква практика. Някои от най-често срещаните капани, които възникват – и които трябва да избягвате – са изброени по-долу.

Избягвайте четенето на мисли

Много пъти, докато другият говори, има тенденция да го прекъсвате, за да довършите изреченията си или да интерпретирате това, което се опитва да обясни или какво мисли. Това отношение противоречи на активното слушане, тъй като ви концентрира върху други аспекти, но не и върху това, което се казва.

Нещо подобно се случва, когато се оставите да бъдете увлечени от определена информация (предубеждения), за да се опитате да адаптирате това, което чувате, към предварително изградена идея. Тоест, когато пропускате определени подробности, за да потвърдите нещо, което сте мислили преди.

Избягвайте да се самонасочвате през цялото време

Понякога слушате активно, но има разговор на двойно ниво; от една страна какво ви казва някой. От друга страна, вашите собствени преживявания, които ви карат да сравнявате ситуацията на другия човек с вашата собствена.

За да слушате, също е важно да поставите на пауза препратките си, какво бихте направили. „Случи ми се, че…“ или „Това, което бих направил, е…“ са някои често срещани фрази. Когато вашите собствени истории станат главни герои, тогава сте се дистанцирали от активното и уважително слушане.

Избягвайте мнения или преценки, когато практикувате умения за активно слушане

Понякога е важно само да слушате и да бъдете внимателни, вместо да формирате мнение и да го налагате. Ако сте внимателни към съдържанието на разговора, ще разберете дали е необходимо да направите предложение, но не го обмисляйте предварително и не го предлагайте преждевременно.

Прекратявате слушането, защото дадена тема е безинтересна или трудна

Много пъти умът ви се лута, защото не разбирате историята. В такъв случай е по-добре да поискате информация и да изясните, че имате затруднения, вместо да се преструвате, че разбирате. Също така е грешка просто да обръщате внимание на детайлите и да пропускате основното.

Характеристики на активното слушане

Проблеми във връзката
Поставянето на мястото на другия е от основно значение за доброто активно слушане.

Активното слушане не е просто слушане, то е много повече от „фонов шум“, то е да бъдеш и да дадеш от себе си. Някои от основните му характеристики са:

  • То включва обръщане на внимание, участие в диалог и показване на истински интерес. Включва елиминиране и избягване на разсейване от всякакъв вид. По същия начин не означава, че трябва да обръщате внимание само на хората по всяко време. Просто бъдете наясно с това и можете да следите нишката.
  • Не само това, но също така изисква да сте готови да бъдете търпеливи, да уважавате времето на човека да изрази себе си и да сподели това, което му се случва.
  • Уменията за активно слушане не се отнасят само до вербалния компонент, но и до неговия невербален корелат. Понякога е още по-важно да потвърдите, че наистина слушате. Например, можете да уведомите някого, че следите разговора, като използвате изрази или жестове, които придават емоционалния тон на отговора ви (намръщване, задържане на погледа, повдигане на вежди, някакво движение на тялото и т.н.).
  • То включва и създаване на климат на доверие и подкрепа, за да насърчи другия човек да се чувства комфортно и да иска да изрази себе си.

Днес уменията за активно слушане са предизвикателство

Активното слушане е умение, което се подобрява с практиката. Въпреки това, в днешно време, постоянните стимули все повече го осуетяват.

Няма нищо по-хубаво от приятен разговор, в който се чувствате разбрани и подкрепени. Важно е да се научите да слушате не само за укрепване на междуличностните отношения, но и за да се учите от другите и да избягвате недоразумения.

Активното слушане е централен компонент на емоционалната интелигентност. Да заложите на упражняването му означава също така да станете по-уважителни и съпричастни.


Всички цитирани източници бяха добре прегледани от нашия екип, за да се гарантира тяхната качествена, надеждна, актуална и валидна информация. Библиографията на тази статия бе считана за надеждна и отговаряща на академичните или научни изисквания.


  • Gadacz, T. R. (2003). A changing culture in interpersonal and communication skills. The
    American Surgeon, 69(6), 453-458.
  • Codina Jiménez, Alexis (2004). Saber escuchar. Un intangible valioso. Intangible Capital, (3), .[fecha de Consulta 2 de Junio de 2021]. ISSN: 2014-3214. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=54900303.
  • Tennant K, Long A, Toney-Butler TJ. Active Listening. [Updated 2022 May 8]. In: StatPearls [Internet]. Treasure Island (FL): StatPearls Publishing; 2022 Jan-. Available from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK442015/
  • Subiela García José Antonio, Abellón Ruiz Juan, Celdrán Baños Ana Isabel, Manzanares Lázaro José Ángel, Satorres Ramis Bárbara. La importancia de la Escucha Activa en la intervención Enfermera. Enferm. glob. [Internet]. 2014 Abr [citado 2023 Ene 04] ; 13( 34 ): 276-292. Disponible en: http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1695-61412014000200013&lng=es.
  • Kawamichi H, Yoshihara K, Sasaki AT, Sugawara SK, Tanabe HC, Shinohara R, Sugisawa Y, Tokutake K, Mochizuki Y, Anme T, Sadato N. Perceiving active listening activates the reward system and improves the impression of relevant experiences. Soc Neurosci. 2015;10(1):16-26. doi: 10.1080/17470919.2014.954732. Epub 2014 Sep 4. PMID: 25188354; PMCID: PMC4270393.

Този текст се предоставя само с информационна цел и не замества консултация с професионалист. При съмнения, консултирайте се със своя специалист.